Lapsen vammaistuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ammattilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ammattilainen

Vieras
En nyt jostain syystä löydä kelan sivuilta sitä missä oli eritelty ne sairaudet joista sitä voi saada. Millähän hakusanalla se löytyy? Löytäiskö joku?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkin vielä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701083327EH

Kyl mä ton löysin. Mut ei tossa siinä luetella mitään sairauksia. Siel on aiemmin ollut ihan tarkka lista mitä lapsella pitää olla että saa sen tuen.

Kiva nikki sulla muuten. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja huokausten ilta:
Katos kun se on niin yksinkertaista että kirjoitat tuon ongelmasi googlen hakukenttään: lapsen vammaistuki - saat oikeat vaihtoehdot sekunnissa.

Ahaa. Voisitko laittaa linkin kun olet niin etevä googlettaja.

Googlella ei muuten tule sitä oikeaa vaihtoehtoa mitä etsin. Ei ainakaan 2 ensimmiselle sivulle.

Ei ole olemassakaan mitään listaa mistä sairauksista tai vaivoista ko. tukea voisi saada. Kyse on siitä kuinka paljon sairaus haittaa elämää ja millaisia taloudellisia yms menetyksiä siitä seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Ei ole olemassakaan mitään listaa mistä sairauksista tai vaivoista ko. tukea voisi saada. Kyse on siitä kuinka paljon sairaus haittaa elämää ja millaisia taloudellisia yms menetyksiä siitä seuraa.

On varmasti, kun olen sitä muutama viikko sitten lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

On varmasti, kun olen sitä mutama viikko sitten lukenut.

Vaan kun ei ole. Jokin esimerkkilista saattaa olla, mutta mitään sitovaa listaa ei ole. Piste. Ja tähän on sitten ihan turha väittää mitään vastaan. Olen asioinut Kelan kanssa riittävän monta kertaa vammaistukiasioissa.

Joo ei tartte auttaa, varsinkaan sellaisten jotka ei osaa. Löysin ihan itse.

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/%28WWWAllDocsById%29/8830DECB4E28908AC22575A1003788EF/$file/2luku_2.pdf

On varmasti, kun olen sitä mutama viikko sitten lukenut.

Vaan kun ei ole. Jokin esimerkkilista saattaa olla, mutta mitään sitovaa listaa ei ole. Piste. Ja tähän on sitten ihan turha väittää mitään vastaan. Olen asioinut Kelan kanssa riittävän monta kertaa vammaistukiasioissa.

Älä nyt hiilly. En mä kuvitellutkaan että sieltä mitään sellaista listaa löytyis jonka perusteella voi vaatia tukea. Mut tiesin että toi mun linkittämä dokumentti on olemasssa, en vaan sitä löytänyt eikä googlekaan, kunnes keksin ettähain sitä silloi aiemmin lisähaulla "atooppinen ihottuma". Ja mielestäni tuo em. dokumentti kertoo aika selvästi missä tapauksissa tukea on mahdollista saada.

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/%28WWWAllDocsById%29/8830DECB4E28908AC22575A1003788EF/$file/2luku_2.pdf

Ja tuosta opuksesta et sitten myöskään löydä tietoa siitä mistä sairauksesta tukea maksetaan ja mistä ei. Siellä käsitellään kyllä sairauksia ja sitä minkälainen sairauden taso milloinkin on tukeen oikeuttava. Mutta pitävää sairauslistaa ei ole. Tuossa alla on lause johon vammaistuen myöntäminen viimekädessä perustuu. Eikä siinä mainita mitään mistään erillisistä listatuista sairauksista vaan sairauden aiheuttaman haitan määrästä.

"Tuen saaminen edellyttää, että sairaan tai vammaisen lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu perheelle vähintään 6 kuukauden ajan tavanomaista suurempaa rasitusta ja sidonnaisuutta verrattuna vastaavanikäiseen terveeseen lapseen."

Löysitkin itse :) Just olin ehtimässä sitä sulle, kun itsekin saan kahden lapsen kohdalla tukea ja tuota listaa olen momnesti katsonut. Meinas nousta karvat pystyyn kun joku inttää ettei sellaista ole.

Ja tuosta opuksesta et sitten myöskään löydä tietoa siitä mistä sairauksesta tukea maksetaan ja mistä ei. Siellä käsitellään kyllä sairauksia ja sitä minkälainen sairauden taso milloinkin on tukeen oikeuttava. Mutta pitävää sairauslistaa ei ole. Tuossa alla on lause johon vammaistuen myöntäminen viimekädessä perustuu. Eikä siinä mainita mitään mistään erillisistä listatuista sairauksista vaan sairauden aiheuttaman haitan määrästä.

No viilaa sinä nyt sitten pilkkua jos haluat, kun käytin sitä LISTA sanaa. Joka tapauksessa osa fiksuista ihmisistä sen perusteella ymmärsi että juuri tuota dokumenttia etsin. Siellä oli ihan selvä yksi lause joka kertoo meidän tilanteen, mut halusin vain vielä varmistaa asian.

hitsit et tää teksti näyttää nyt mahottoman pieneltä kun luki tuota linkin tekstii :D

Kiitti Ammattilainen tuosta! Miäkää tuota enne nähny, vaik jo monta vuotta vammaistukea onkii tarttenu hakea.
Saa nähä vieläkö saadaan, huhtikuun alkupuolelle varmaan menee hakemuksen lähettäminen :/ maaliskuussa kun vast päästään lastenlääkärille.

Yhteistyössä