lapsen vieressä nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eba

Vieras
meillä on kaksivuotias lapsi, joka kipittää joka yö vanhempien sänkyyn nukkumaan. Nyt lapsi on alkanut iltaisin taistelemaan siitä, että haluaa viereen nukkumaan, vaikka ennen on nukahtanut helposti omaan sänkyynsä ja nukkunut siellä kokonaisia öitä. Miten saisin lapsen takaisin omaan sänkyynsä? Tilanne on vähän outo sillä toisaaltaan itsekkin kaipaan lasta kainalooni öisin, mutta toisaaltaan kaipaan kunnollisia yöunia ilman jatkuvaa potkimista ja hyörimistä. Lisäksi pian syntyvä vauva tuo tilanteeseen haasteensa, sillä jos vauva on kuten isosisarensa niin sekin tulee nukkumaan ensialkuun vain vieressä.

Meillä on ihan sama tilanne, paitsi että viereen tuleva lapsi on 3, eikä ole tulossa pientä. Me saatiin soviteltua asia niin, että hän saa tulla viereen jos/kun (joka yö...) herää, mutta illalla pitää nukahtaa omaan sänkyyn. Ja mä kans toisaalta haluan sen oman ajan/rauhan, ja toisaalta tykkään kun pieni tuhisee lopulta vieressä :)

Mä haluan kans tietää.

Meillä on 2v tullut viereen nukkumaan, siirrettiin hänen sänkynsä sitten meidän sängyn viereen. Se toimi hetken, mutta nyt homma on mennyt siihen, että lapsen on päästävä viereen nukkumaan. Ja joo, ollaan yöunien kanssa taisteltu koko lapsen pienen elämän ajan, joten välillä on ollut vaan helpompaa mennä sieltä mistä aita on matalin. Nyt se sitten kostautuu.
2v on kyllä ihan rauhallinen nukkuja, ei sen puoleen. Mutta kun joinakin öinä tuo 3v:kin kipittelee viereen nukkumaan. Noin 3 yötä viikosta tulee viereen. Sittenkun siinä on kaks pientä sängyssä, niin mies menee suosiolla sohvalle loppu yöksi.
Eikä tässäkään olisi sen puoleen mitään, 3v:n saa välillä käännytettyä omaankin sänkyyn kun käy vaan peittelemässä.. Mutta pian syntyy vauva, ja kun vauva joutuu jokatapauksessa yösyöttöjen kanssa nukkua vieressä, niin kuinka nyt isommat.

Argh, olen jo menettänyt hermoni nukkumisjärjestelyjä miettiessä, vaikka tässä muutaman kuukauden aikana voi käydä vielä miten päin vain..

Ota lapsen sänky teidän vuoteeseen kiinni. Varsinkijos on vauva tulossa niin laps tarvii enempi läheisyyttä, ei vähemipi.. Ja varsinkaan en haluais että lapsi kokee että hänet on ajettu pois vanhempien sängystä vauvan tieltä.

Me siirrettiin esikoisen 2 vee sänky meidän makkariin kuopuksen synnyttyä, kun just tuota samaa läheisyyden kaipuuta ilmeni noihin aikoihin. Hyvin mahduttiin, pinnasänky mun puolella sänkyä ja esikoisen sänky miehen puolella. :)

Meillä sama tilanne, ikää 2v2kk ja ollut meidän välissä yöt. Nyt on vauva tulossa (la helmikuussa) ja ei mahduta kaikki samaan sänkyyn. Eilen aloitettiin ns. unikoulu, eli tiukasti vaan laitettiin nukahtamaan omaan sänkyyn (on meidän sängyn vieressä mutta ei kiinni siinä, kun muuten kiipeäis meidän sänkyyn samantien). Eilen nukahti puolessa tunnissa iltasadun jälkeen (iskä istui meidän sängyssä sen aikaa) ja tänään meni vartti nukahtamiseen. Viime yönä valvottiin klo 4-5, kun lapsi halusi viereen mutta ei nostettu vaan iskä piti kättään lapsen sängyssä ja makoili samalla meidän omassa sängyssä. Kyllä tuo sitten rauhoittui kun aikansa intti ja kitisi, mutta tunti siihen meni. Nyt jännätään, miten tulee menemään tämä yö, jospa ei ihan tuntia tarvitsisi valvoskella...

Mutta pakko tämä on tehdä nyt, ei haluta siirtää meidän sängystä pois vasta kun pikkusisarus tulee, se tuntuis liian julmalta.

En tiiä vastausta, meillä tulee vielä kausittain toimenpiteistä huolimatta 4 ja 6 vuotiaat viereen, sitten taas omissa sängyissä ja kuka tietää miksi ja milloin?

Vastausta en osaa antaa mutta meidän 2v 2 kuukautta vanha poikamme on nukkunut koko ajan isänsä ja minun välissä. Ja nukkuu siinä edelleen, muuttaa sitten omaan huoneeseensa kun on siihen itse valmis.

Pikkusisko syntyi 19.12. ja nyt meitä on sitten 4 samassa vuoteessa...tai no vauvaa varten laitettiin kyllä kahden istuttava sohva kiinni parivuoteeseen ja vauva nukkuu siinä, sitten on minun paikkani, sitten pojan ja sitten isä. Näin voimme olla varmoja ettei isoveli unissaan kierähdä vauvan päälle tai muuten vain huitaise pikkusiskoaan unessa ollessaan.

Aloittajan tapauksessa tekisin varmaan niin että antaisin ihan suosiolla lapsen tulla samaan vuoteeseen, lisäisin vain vuoteen kokoa jollain keinolla. Uuden vauvan synnyttyä isompi lapsi tarvitsee entistäkin enemmän "kainalo-hoitoa" joten helpommalla pääsee kun antaa luvan kainalointiin ihan suosiolla.

Yhteistyössä