?
---
Vieras
Aina välillä kuulee, kuinka joku selittää että vauva vieroittautui itse rinnasta. Tai kääntäen niin, että ei vieroiteta, vaan taapero saa omassa tahdissa vieroittautua. Musta se on hevonkukkua. EI mikään muukaan nisäkäs vieroittaudu, kaikki muutkin vieroittaa lopulta emo. Esim. koiraemo alkaa ihan itse hakea pennuille muutakin ruokaa kuin tissiä, rajoittaa imemisaikaa ja lopulta sitten jo ajaa pentuja nisiltä, jolloin pentu tajuaa että jaahas, nyt syödään sitten tota ruokaa. Sama kaikilla nisäkkäillä. Joku yksilö tajuaa asian nopeammin, joku hitaammin. Mutta itsellään se ei käy. Kyllä siinä aina vanhempi on liikkeelle paneva voima, toki lapsensa viestejä kuunnellen. Esim. jos tosi innokkaasti antaa lapselle heti 4kk iästä soseita ja tarjoaa aina välissä pulloa, niin tokihan lapsi, joka ei niin tissistä riippuvainen ole, tajuaa että tässä mua nyt vieroitetaan, syödään sitten tätä ruokaa. Ja äiti sitten innoissaan antaa enemmän ja enemmän ja rinta lakkaa maistumasta. Oho, se vieroittautui. Olisin kyllä niin tykännyt imettää... Itselläkin tuttavapiirissä äiti, jonka puolivuotias kuulemma itse lakkasi imemästä, vaikka äiti kuinka rintaa tarjosi. Todellisuudessa tämä vauva on koko ajan saanut rinnalla tuttipulloa ja kiinteiden syöminen aloitettiin rytinällä 4kk iässä, puolivuotiaana meni jo 4 kiinteää ateriaa.
Vastapainona sitten ne, jotka imettää kolmivuotiasta ja hehkuttaa että kyllä se siitä vieroittuu. Ei muuten vieroitu. Toki jossain kohtaa lapsi ymmärtää, että yhteiskunta alkaa pikkasen vieroksua tissillä roikkumista jossain vaiheessa ja silloin sitten häpeästä voikin lakata imemästä. Mutta jos ulkopuolisten mieleipiteet eivtä pääse vaikuttamaan, niin miksi lapsi lopettaisi? Kyllä se äiti lopulta alkaa niitä viestejä siihen suuntaan antamaan. Lopettaa julkisilla paikoilla imettämisen, tarjoaa välillä muuta ruokaa rinnan sijaan ja antaa viestejä siihen suuntaan, että pian loppuu.
Itse imetin vuoden ja 8kk. Vieroitin lapsen ihan tietoisesti, vaikka toki lapsi itsekin oli jo henkisesti siihen valmistautunut.
Vastapainona sitten ne, jotka imettää kolmivuotiasta ja hehkuttaa että kyllä se siitä vieroittuu. Ei muuten vieroitu. Toki jossain kohtaa lapsi ymmärtää, että yhteiskunta alkaa pikkasen vieroksua tissillä roikkumista jossain vaiheessa ja silloin sitten häpeästä voikin lakata imemästä. Mutta jos ulkopuolisten mieleipiteet eivtä pääse vaikuttamaan, niin miksi lapsi lopettaisi? Kyllä se äiti lopulta alkaa niitä viestejä siihen suuntaan antamaan. Lopettaa julkisilla paikoilla imettämisen, tarjoaa välillä muuta ruokaa rinnan sijaan ja antaa viestejä siihen suuntaan, että pian loppuu.
Itse imetin vuoden ja 8kk. Vieroitin lapsen ihan tietoisesti, vaikka toki lapsi itsekin oli jo henkisesti siihen valmistautunut.