lapseni lyö muita lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän tyttö on nyt reilun 2-vuotias ja lyö/raapii muita lapsia hoidossa. Tätä on jatkunut jo jonkin aikaa ja puhe ei auta lapselle, hän vain yltyy jos kielletään. Riehuu ym esittää enemmän mitä kovemmin kieltää. Ei osaa myöskään vielä pyytää anteeksi/saati ymmärtäis anteeksi pyytämisen tarkoitusta.

Onko teidän muiden lapset väkivaltaisia? Nämä tilanteet lapselle syntyy aivan yllättäen, osaa siis leikkiä ja olla lasten kanssa välillä ihan normaalistikin. Olen huomannut, että tilanteet kuitenkin syntyy usein jos hoitopaikassa joku lapsi käskee/kieltää meidän lasta tai jotenkin lapseni kokee että häntä moititaan tai alistetaan puheissa. Aikuisia (äiti ja isä) lapsemme ei lyö kuin satunnaisesti joskus. Vieraita ei lyö.

Jos ton ikäinen lapsi mätkii muita niin ei oo muksun syy vaan aikuisten. Oisko hyvä ajatus ottaa yhteyttä suoraan esim. neuvolaan, neuvolapsykologiin, jos sitä kautta loytyis joku asiantuntija tekemään hoitajien ja teidän vanhempien kanssa yhteistyotä? Itse en enää yhden "kiinnipito" tapauksen jälkeen luottais hetkeäkään päivähoidon henkilokunnan "menetelmiin" puuttua lasten ongelmatapauksiin...

Itse hoidan juuri omaa lastani :) ja olen hänen äitinsä,että silleen..itse en vain vielä lähtis mielellään lastani viemään mihinkään psykologille, koska mitä se auttaisi jos tuon ikäinen lapsi sinne menee. Ei osaa vielä katua tekojaan tai ymmärtää miksi siellä ollaan.

Silloin kun olet itse lapsen kanssa, järjestä leikkitilanteita. Kun lapsi sitten tekee, mitä tekee, ota häntä käsistä kiinni, katso silmiin ja sano: "Toisia ei saa lyödä. Siitä tulee kurja mieli."

Ei kai ny avun ja tuen hakemine oo rangaistus sentään.. lähinnä ny vinkkejä ja hyväksi havaittuja keinoja lähtisin ammattilaisilta kyselemään...enkä kyl tarkoittanu syyllistää, vaa sitä et kyl se meistä aikuisista on kii, miten "opetetaan" lapset pois ei-toivotuista tavoista..

lapsi nauraa ja kiemurtelee jos teen noin. Ei usko mitään ja saattaa lyödä minuakin tuossa tilanteessa. Hankalaa *huoh* Mietin että voisi olla alkua dysfasiasta,koska puheen kehitys on hidasta.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lapsi nauraa ja kiemurtelee jos teen noin. Ei usko mitään ja saattaa lyödä minuakin tuossa tilanteessa. Hankalaa *huoh* Mietin että voisi olla alkua dysfasiasta,koska puheen kehitys on hidasta.. :/

No, taas yks syy ehkä ottaa yhteyttä neuvolaan tms..

Mutta ei kait se auta kuin päivä kerrallaan..niin se aikanaan jäi pureminenkin pois kun se sitä aikansa kokeili. Kesä tulee ja hoitokin vähenee,joten jospa se siitä menee ittestään ohi. Ja jos ei,niin sitten otan neuvolaan yhteyttä ja kyselen apuja.

Alkuperäinen kirjoittaja kamoon:

No, taas yks syy ehkä ottaa yhteyttä neuvolaan tms..

No 2-v neuvolassa ei oltu puheenkehityksestä huolissaan,koska se kuulemma on niin yksilöllistä. Meillä on tyttö oppinut ja kehittynyt muilta osin aiemmin,joten puhe saattaa vain tulla jälkijunassa.Sanoja on kuitenkin paljon hallinnassa.

No kyllä jokainen lapsi joskus lyö toista. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos vaan puutut siihen vakavasti.Kyllä se loppuu se lyöminen, käytä arestia tai laita vaunuihin valjaisiin rangaistukseksi

Olen ottanut käyttöön arestipenkin,jossa ollaan 2 minuuttia ja se koskee myös muitakin hoitolapsia.,jos he kiukuttelevat. Jospa se sen oppii pikkuhiljaa kun tarpeeksi siinä istuu.. niin ja tosiaan unohtui mainita että lapsemme lyö vain poikia, ei tyttöjä..enemmän niitä juuri joista "ei tykkää" eli ne jotka häntä määräilee.

Olinkin juuri kysymässä, että onkohan puheenkehityksessä häikkää.

Kokeilkaas tukiviittomia. Meidän pojan turhautumiset ja raivarit loppuivat kuin seinään, kun hänen kanssaan alettiin käyttämään viittomia, ja hän pystyi kommunikoimaan niiden avulla. Ikää hänellä oli tuolloin 2 v ja risat. 2½ v iässä puhetta alkoikin tosissaan tulla, ja viittomat voitiin jättää pois.

Kun kommunikaatiokyvyt ovat vielä vajavaiset, ja sosiaaliset pelisäännöt hakusessa, niin lapsi saattaa olla hyvinkin väkivaltainen. Joku asiantuntija tiesi kertoa että ihminen on kaikkein väkivaltaisimmillaan kaksivuotiaana!

Yhteistyössä