Lapseni on pienikokoinen ja se aiheuttaa hämmästystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienen lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienen lapsen äiti

Vieras
Lapsi on kyllä jo 3-vuotias, mutta kooltaan vastaa n. 1,5-vuotiasta lasta. Kasvoiltaankin vielä tosi vauvamainen.
Mummelit varsinkin ihastelee meidän älykästä lasta, joka puhuu pitkillä lauseilla ja kaikki kirjaimetkin tulee oikein r,s,d,k jne. ja ng-äänne. Kassajonossa tms. paikassa hämmästelevät lastani.
Eipä aina viitsi korjata käsityksiä ja sanoa, että kyllähän tuo on jo ylittänyt vauvaiän. :ashamed:

Meillä on tyttö SGA-lapsi. Ja luultavasti tulee pienikokoisena pysymään. Nyt on vuoden ikäinen, mutta painaa saman kuin veljensä puolivuotiaana. Hiukan jännittää miten tulevaisuudessa tulee käymään, onko pienuus kiusaamisen aihe tms.

Toisaalta minulla on esikoinen ikäistään isompi. Kolmivuotias mutta n.4-5 vuotiaan kokoinen. Häneltä odotetaan kokoajan enempi, kuin muilta samanikäisiltä. Harmittaa lasten eriarvoinen kohtelu. Toinen saa olla lapsellisempi, mutta toiselta vaaditaan asioita joihin hän ei ole edes valmis.

No ei tuosta kannata ottaa stressiä!! Mulla on toisinpäin ja se joskus harmittaa, kun ihmiset katsovat kieroon, että "iso tyttö" istuu rattaissa tai on lapsellinen... Toinen on siis vasta kohta 2 vuotias, mutta pituuttaa jo 3 vuotiaan verran ja puhekin ihan ikäisensä tasolla...

No en minäkään jaksais kaikille ohikulkijoille ja kaupan kassoille korjata. :) Sit jos pidempään tulee juttua jonkun kanssa niin kertoisin, että on vain pienikokoinen.

[QUOTE="eve";23023750]Minuakin kiinnostaa ap:n lapsen mitat. Kun ihan omasta kokemuksesta ei lapsen ikää voi päätellä koon mukaan.[/QUOTE]

Viimeisimmät mitat neuvolassa 85 cm ja 12 kg.

Meidän 5-v on 101cm ja 15kg. Menee eskariin syksyllä. Häntä luullaan poikkeuksetta nuoremmaksi. Silti vetää lumilaudallaan täysillä, hyppii pompparilta jne... Kun oppi ajamaan pyörällä kolmevuotiaana, sai osakseen ihmetystä. Oli silloin reilusti alle 90cm pitkä.:D

Ihania pikkuihmisiä.=)

Mun 2.5v hämmästyttää samoilla taidoilla on kanssa reilu vuosikkaan kokoinen 2v 3kk mitän 84.6cm ja 11.2kg juuri siirryttiin 86cm vaatteisiin. osa 80cm menisi edelleen mut kyllästyin,kun mennyt melkein vuoden....meillä ei mitään sairauttaa. On vaan pikkuinen :)

No meillä taas poikkeuksellisen pitkä lapsi ja puheenviivästymä. Ei sekään kiva yhdistelmä ole. Eli näyttää yli neljävuotiaalta, mutta puhe on alle 2 vuotiaan tasolla.

Mun kuopus on kans ollut aina tosi pienikokoinen, mutta oppi kävelemään ennen kuin täytti 8kk. Vuoden vanhana kävely oli sujuvaa ja lapsi osasi istua itse rengaskeinussa ja kiipeillä liukumäissä, ja sain toisinaan kuulla siitä, että olen huono äiti kun annan niin pienen toimia itse, istua isojen keinussa (vauvakeinua ei edes ollut) jne. Ei tuo lapsi ole iso vieläkään, lyhyttä sakkia ollaan kaikki.

[QUOTE="pop";23023729]Meillä on tyttö SGA-lapsi. [/QUOTE]

Tuli mieleen tarkentaa. Kaikki eivät varmaankaan tiedä mitä SGA tarkoittaa. Se ei ole sairaus, vaan lapsen syntymäkoko on ollut pienempi, kuin mitä samoilla viikoilla syntyneillä lapsilla keskimäärin. Joskus lapset petraavat kasvussa ja saavuttavat ikätoverinsa, joskus jäävät keijukaisiksi :)

[QUOTE="hei";23023884]Mun lapseni 2v 6kk pituus 85,7 cm ja 12 kg...en edes pidä mitenkään pienikokoisena,musta normaalikokoinen.[/QUOTE]

No ei tuo ihan normikokoinen ole, jos keskiverto tasan 2v tyttö on 87cm pitkä. Pojat hieman enemmän. Mutta ei se mitään, meilläkin on kirpputyttö täällä kotona. :)

Meidän tyttö oli 3v 11.1kg ja 86cm. On nyt ekaluokkalainen ja luokkansa pienin. Aika useasti hämmästellään hänen pientä kokoa, ja yleensä kerron että tyttö on vain pieni ikäisekseen. Oppi uimaan aikaisin ja silloin sai paljon kyllä katseita...

Alkuperäinen kirjoittaja pienen äiti;23023903:
Meidän tyttö oli 3v 11.1kg ja 86cm. On nyt ekaluokkalainen ja luokkansa pienin. Aika useasti hämmästellään hänen pientä kokoa, ja yleensä kerron että tyttö on vain pieni ikäisekseen. Oppi uimaan aikaisin ja silloin sai paljon kyllä katseita...

Minun pienikokoisen ekaluokkalaisen joku innokas äiti pelasti isosta altaasta. Oli huomannut, että pieni meni yksin altaaseen, epäili, että karkasi sinne. Juoksi perään, kouhaisi syliinsä ja toi mulle. Ja likka ui silloin hyvin. Satoja metrejä.

Samalla reissulla vesipeto kolmevuotiaani sukelteli kaikessa rauhassa lastenaltaassa (minä olin altaan reunalla toisen lapsen kanssa) ja hänetkin sieltä joku kalasti kuiville. Lapsella oli tapana sukellella tosi pitkään ja nopsasti haukata happea välillä vain.Ehkä se näytti siltä, että lapsi ei päässyt pintaan tms. :D

Arvostan kyllä, että näin tehtiin, mutta kyllä se pikkasen nauratti.

Eipä noista vieraiden ihmisten sanomisista ja kahtomisista kannata niin miettiä... Kaikki, onneksi, ollaan ja kasvetaan erilailla :) Mun lapsi joutuu nyt käymään painokontrolleissa kun on niin köykänen muka, mutta kattelin omia tietojani justiinsa, niin itse olen ollu samankokonen oikeestaan... Ja kyllä näin aikuisena ihan hyvänkokonen olen ;) 3 vuotiaana olen ollu 12kg ja 92,2cm :)

Meidän tyttönen on varsinainen kirppu ja on jopa vuoden nuorempiaan selvästi lyhyempi ja kevyempi. On silti iloinen, terve ja energinen tyttö, joka oppi uimaan 4,5-vuotiaana ja ilman appareita alle 3 v. iässä =) sekä lukee ja laskee paremmin kuin moni tokaluokkalainen =) Välillä harmittaa tokaisut lapsen koosta ja vihjailut siitä, että saako ruokaa, onko sairas kun ei syö.... Mutta lapsi voi hyvin ja se on pääasia.

Minkä kokoisia teidän lapset oli 1v neuvolassa? Meidän tyttö oli 72.5cm ja 7.7kg. Nyt 2v oli 85.5cm ja 10.5kg, ettei mikään erityisen pieni enää mielestäni, vaikka monet 1v:t ovatkin samaa kokoluokkaa.

Meillä esikoistyttö oli 1 veenä 71,8cm, 2veenä jo 84,3cm ja nyt 3 veenä kirinyt ikäistensä nollakäyrille 94,5cm. Ja aina kaikki hämmästelivät kuinka pieni tyttö on, ja olihan hän pitkään tooosi pieni...

kuopus on 3v. 11.1kg ja 88cm. Pieni siro tyttö, mutta omine mittoineen sopusuhtainen.
Esikoinen 4v. 14kg ja 100cm. Pieni poika. Molemmat omalla käyrällään kasvaneet aina tasaisesti ja täysin terveitä. Välillä neuvolatätien kanssa ollut vääntöä kun millon peloitellaan milläkin ja oltaisiin kokoajan kokeita ottamassa, turhaan.

Yhteistyössä