Lapseni on varastanut

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Yllättäin poikani 9v paras kaveri ei enää tullutkaan, pientä jäynää koulussa ja nyt eilen tuli kaksi tekstiviestiä"ei olla sun kavereita todellakaan". Minä olin yhteydessä opettajaan ja kaikkien energiaa, aikaa kului selvittelyyn. Ihana opettaja soitti tänään ja mitä olikaan paljastunut kaiken takaa. Poikani on varastanut kaverilla ollessaan pöydän päältä kolikoita!!?? :O Ihan on sekavat ajatukset.. Ollaan ihan normi perhe, on rakkautta ja on rajoja. Poika kertoi asiasta vasta, kun sai tietää opettajan soittaneen.. Pojat ovat kaikki koulussa selvittäneet ja se puoli ok. Kotona nyt loppuviikko arestia, kaikenlaiset pelit ja tv kiellossa. Kotipihalla saa olla ja harrastuksissa käydä, muuten huoneessaan. Lauantain nannapäivä luonnollisesti peruttu. Mies soittaa vielä kyseisen kaverin isälle ja menevät palauttamaan rahan anteeksipyynnön kera.
Miten tämän yli pääsee?

Tuo nyt on tyhmäilyä ja kielletyn kokeilua, jota tenavat kokeilevat, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Vaikka olisitte miten hyvät vanhemmat, joitain asioita on opittava itse ja kantapään kautta. Nyt teillä on tilaisuus opettaa vastuunkantoa, kun pojalle tulee eteen rahojen palautusreissu.

Minä tarttuisin hanakammin varmaankin asian salailuun, kuin itse varastamiseen. Elämässä tulee tehtyä tyhmyyksiä myöhemminkin, ihan pelkästään jo vahingossa. Silloin on hyvä olla opittuna, että omista mokista otetaan vastuu.

Mä luulen että paras opetus on edessä kun poika joutuu itse rahat palauttamaan ja pyytämään anteeksi.
Se takuuvarmasti jää pojan mieleen. Kyllä ne kunnon lapsetkin mokailee, älä huoli.

Keskustelisin lapsen kanssa varastamisen merkityksestä, mitä se tekee muille, entä itselle, mihin voi johtaa (tulee liian helpoksi), ja siitä mikä työ rahaa on tienata.

Mitään tripla öplä rangaistuksia en laittaisi. Tuntuu että tuossakin oli jo ihan liikaa. Kaikki tekee virheitä, ja myös vanhempien pitää pystyä antamaan lastensa virheitä anteeksi kun ne on käsitelty. Ei se maailma tuohon kaadu, oikeasti. Kunhan lapsi vaan oppii menemään enemmän muiden tunteisiin sisälle, että mitä kiusa tekee toiselle.

ymmärrän tunteesi ja hienosti olette asiaa käsitelleet, ei mitään tyyliin olankohautusta, semmosta sattuu meininkiä. mut kun rahat on palautettu jne asia selvitetty, älkää enää sitä kaivako esiin ellei tarvetta ole (jos poika siis jatkaa varastelua, tuskin tosin), yritän siis sanoa ettei kannata ylireagoidakaan. jos poika tietyn tyyppinen, saa siitä ns vettä myllyynsä kun huomaa miten vanhemmat saa raiteiltaan.

ja olen myös samoilla linjoilla jonku jo kommentoineen kanssa, että kyllä ne kunnon lapsetkin mokailee, aikuisella pitää osata antaa anteeksi, kaikki tekee virheitä.

tuo salailu ei kyllä ollut hyvä homma, mutta hyvä opetus oli lapselle, että te tartutte asiaan ja tutkitte sen, että ei ole samantekevää mitä heidän lapsensa tekevät, te välitätte.

Kiitos kaikille ymmärtäväisistä sanoistanne. Tämän päivän jälkeen en enää asiaa jauha, tosin edessä se rahojen palautus jonain päivänä. Jos viikolla miettii, miksi arestissa niin sitten jauhetaan.. Muuten täytyy opetella tosiaan itsekin unohtaa. Ja koitan vielä tähdentää, et kiinni jää kuitenkin ettei salalilu kannata..

Mä varastelin alakoululaisena kaupoista. Jäin kiinni, ja äitini vei minut pienelle kauppakierrokselle. Jouduin käymään äidin kanssa jokaikisessä kaupassa, jossa olin varastellut, ja maksamaan varastamieni tavaroiden arvoisen summan sekä pyytämään anteeksi. Se oli poijaat semmonen opetus ja nöyryytys, että sen jälkeen en ole ikinä varastanut mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;27128059:
Yllättäin poikani 9v paras kaveri ei enää tullutkaan, pientä jäynää koulussa ja nyt eilen tuli kaksi tekstiviestiä"ei olla sun kavereita todellakaan". Minä olin yhteydessä opettajaan ja kaikkien energiaa, aikaa kului selvittelyyn. Ihana opettaja soitti tänään ja mitä olikaan paljastunut kaiken takaa. Poikani on varastanut kaverilla ollessaan pöydän päältä kolikoita!!?? :O Ihan on sekavat ajatukset.. Ollaan ihan normi perhe, on rakkautta ja on rajoja. Poika kertoi asiasta vasta, kun sai tietää opettajan soittaneen.. Pojat ovat kaikki koulussa selvittäneet ja se puoli ok. Kotona nyt loppuviikko arestia, kaikenlaiset pelit ja tv kiellossa. Kotipihalla saa olla ja harrastuksissa käydä, muuten huoneessaan. Lauantain nannapäivä luonnollisesti peruttu. Mies soittaa vielä kyseisen kaverin isälle ja menevät palauttamaan rahan anteeksipyynnön kera.
Miten tämän yli pääsee?

No kyllä noin fiksun perheen poika varmaan kerrasta oppii :)

Kaikkea ei tule ajateltua ihan loppuun saakka ton ikäsillä, vaikka syy - seuraus on tavallaan jo tiukasti takataskussa.

Lapset on lapsia, älä ajattele mitä muut ajattelee. Tiedät että teillä perhe-elämä toimii ja kukaan ei ole täydellinen :)

[QUOTE="vieras";27128160]Mä luulen että paras opetus on edessä kun poika joutuu itse rahat palauttamaan ja pyytämään anteeksi.
Se takuuvarmasti jää pojan mieleen. Kyllä ne kunnon lapsetkin mokailee, älä huoli.[/QUOTE]

Juuri näin. Joskus mokailevista lapsista kasvaa kunnon vanhempien kanssa hyviä nuoria :)

Nyt joutuu poika itse vastaamaan seurauksista- palauttamaan rahat ja pyytään anteeksi. Kavereiden menetys on tietty äärimmäisen kurjaa.

Muistelen, että teillä oli aiemminkin joku oven (?) rikkomisepisodi, joten pojalla lienee rajojen hakemista jostain syystä.

Nyt joutuu poika itse vastaamaan seurauksista- palauttamaan rahat ja pyytään anteeksi. Kavereiden menetys on tietty äärimmäisen kurjaa.

Muistelen, että teillä oli aiemminkin joku oven (?) rikkomisepisodi, joten pojalla lienee rajojen hakemista jostain syystä.
Oikein muistettu =) ehkä noin vuosi sitten oli tämän parhaan kaverin kanssa osallisena heittämässä kiviä sellaiseen liikkeen autotallin oveen. On vaan edelleen niin kovin ajattelematon, tätä sanaa opettaja käytti. Ei varsinaisesti ilkeä, ei koeta olla "kovis", toimii vaan nopeammin ku ajattelee..

[QUOTE="vieras";27131189]Saako poika kotona omaa rahaa? Saako ikäisekseen tarpeeksi?[/QUOTE]
Mihin 9v tarvitsee omaa rahaa? Meillä ei ole vielä viikkorahaa. Lompakossaan on säästössä öahjaksi saatuja rahoja, joista nyt tuon summankin palauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;27131286:
Mihin 9v tarvitsee omaa rahaa? Meillä ei ole vielä viikkorahaa. Lompakossaan on säästössä öahjaksi saatuja rahoja, joista nyt tuon summankin palauttaa.

Meillä pojat säästävät viikkorahoja ( +lahjarahojaan ) niin että esikoinen 10v on ostanut niillä itselleen esim Nintendo DS ja Wiipelejä sekä fanittamansa eng.fudisseuran nettikaupasta vaatteita.
Toki ostaa pienempiäkin juttuja kuten taskareita, fudiskortteja jne.

Kuopus 6v ostaa pääasiassa leluja esim. yhteen Cars- pikkuautoon säästäminen kestää 6-8 viikkoa!

Yhteistyössä