lapseni päiväkodissa on kielletty tädittely ym, vain opettajaksi saa kutsua :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tikustasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tikustasiaa

Vieras
henk.koht. arvostan lastentarhan opettajan ammattia hyvin korkealle, mutta olen nyt hieman ihmetellyt tätä kun päiväkodissa on kielletty lapsia sanomasta hoitajia muuksi kuin opettajaksi... eli ei täti, kuulemma myöskään etunimi ei käy... kuulin kun siskonsa kysyi lapselta että mitä käy jos sanotte vaikka "Raija" tai "täti"... lapsi vastasi, että sitten opettaja korjaa, että pitää sanoa opettaja...

no okei, sehän on osan henkilökunnasta nimike toki, mutta en ymmärrä että miksi asiasta tehdään lapsille niin iso numero.. ja pitääkö meidän vanhempienkin nyt oppia tämä? koska mä sanon tädiksi, vanhasta tottumuksesta, en tiedä miten nopeasti opin sanomaan päiväkodin työntekijöitä opettajiksi... onko tässä nyt jonkun huonosta itsetunnosta kysymys vai mistä? mua saa täditellä, saa sanoa etunimellä, en hermostu jos joku huutaa vaikka, että "hei sinä"... :D

no joo, mutta alamme sitten opetella, että päiväkodin tädit ovat kaikki opettajia.

Meillä neljävuotias ei ole koskaan täditellyt tarhantätejä. Puhuu yleensä kotona joko hoitajista tai sitten nimellä. Ryhmässä on vain yksi lto, jota jotenkuten voisi ajatella opettajaksi puhuteltavan. Ehkä eskarissa sitten toisin.

Että mitä? Minä opettajan kyllä kysyisin mihin he tämän päätöksen perustaa. :laugh: Opettaja siellä on vain lastentarhanope. Muut ovat hoitajia, eikä ole lasten tehtävä tietää millä nimikkeellä kukakin on.

Vakavissaan kun ajatellaan, en ymmärrä miksei saisi kutsua etunimellä? Sehän vain lähentää lapsia ja henkilökuntaa. Hyvin oudolta tavalta kuulostaa. Lisäksi tässä on vielä sekin aspekti, että nyt näiden valelääkäreiden tultua ilmi, on alettu puuhata opettajille vastaavaa rekisteriä, jolloin opettajan nimikettä saisivat käyttää vain muodollisesti pätevät. Koulussakaan sijainen tai valmistumaton ei saisi sitä käyttää, vaikka olisi opettanut 20 vuotta.

Tytön päiväkodissa ei ole tätiä vaan aikuisia. Aluksi hieman huvitavan kuuloista, mutta olen tottunut nyt 4v aikana. Tyttö puhuu esim, että sen ja sen ryhmän aikuinen, tai hoidon aikuinen. Tai sitten ihan etunimillä. Ja asian vierestä, kun ajamme autolla päiväkodin ohitse, niin tyttö ylpeänä hihkaisee "Tuolla on mun hoito" :D

Yleensähän ryhmässä ei ole kuin yksi lastentarhanopettaja ja loput lähihoitajia ja avustajia ja harjoittelijoita. Mielestäni olisi typerää hoitajaa sanoa opettajaksi.

no minä myös kokisin fiksuimmaksi etunimien käytön.

eikä mua se harmita, että kutsuvat hoitajia opettajiksi, mutta mun mielestä se nyt vaan on hassua. ja tottahan se on että suurin osa henkilökunnasta ei ole opettajia...... eskarista lähtien voisin ymmärtää.

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja Draumsyn
[QUOTE="vieras";25715453]Ei tulisi mieleenkään opettaa lasta kutsumaan opettajaa etunimellä. Mahdoton ajatus. Opettaja on opettaja, ei mikään vertainen jota lapsi voi sinutella.[/QUOTE]

Ihanaa ettei olla enää 50-luvulla, vaan meidänkin ekaluokkalaisella on Sirpa-ope ja Jukka-ope ja tykkää molemmista eikä ole opettajan pelko sotkemassa pienen ekaluokkalaisen elämää niin kuin minulla aikanaan...

[QUOTE="vieras";25715930]Ihanaa ettei olla enää 50-luvulla, vaan meidänkin ekaluokkalaisella on Sirpa-ope ja Jukka-ope ja tykkää molemmista eikä ole opettajan pelko sotkemassa pienen ekaluokkalaisen elämää niin kuin minulla aikanaan...[/QUOTE]
Meidän lapsella on vain "Minna" ja "Kirsi", opettajia siis molemmat mutta ei ope-sanaa käytetä. Tämä ihan ekan luokan alusta asti, kaiketi opettajien toivomuksesta.

Päiväkotilaisellamme on "Jokke", "Ellu" ja "Eija-Riitta". Kai joku niiden perään lisää sedän tai tädinkin, mutta noilla nimillä heitä on aina kutsuttu.

Ei tosiaan olla enää missään 50-luvulla, ja hyvä niin :)

Meilläkin pojat kutsuvat opettajiaan, kuten muutakin kouluhenkilökuntaa etunimillään. Jos jonkun nimeä eivät muista he on sitten opeja, avustajia tai mitä hommaa koulussa tekevätkin. Samoin kaikissa päiväkodeissa ja ryhmiksessä on hoitohenkilökunta opettanut lapset käyttämään etunimiä.

Onkohan mun lapsen pk:ssa sama juttu. Tyttö puhuu aina opettajista, kun olen sanonut ettei kaikki ole opettajia niin väittää vastaan ja olen kyllä muidenkin lasten kuullut puhuvan opettajista. Ihan pimeää!!

Meillä lapset kutsuvat aikuisia nimeltä. Ja kyllä me lapselta kysytään jos huutele et hooiitaajaa, et mikähän sen hoitajan nimi mahto olla? Pieni yksikkö missä varmasti lapset muistavat kaikkien nimet. Mutta isommissa yksiköissä ymmärrän ton hoitajaksi kutsumisen, kun ryhmiäkin saattaa olla monta niin eihän pienet kaikkien aikuisien nimiä muista.
Tuo opeksi kutsuminen kuulostaa vähän hassulta mun korvaan...