Lapset eivät enää leiki pihaleikkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Lapset eivät enää leiki pihaleikkejä
Maanantai 30.3.2009 klo 12.47 Suomalaislapset ulkoilevat selvästi vähemmän kuin samanikäiset lapset muissa pohjoismaissa. Samalla perinteiset pihaleikit ovat katoamassa.
Tuoreen tutkimuksen mukaan pohjoismaiset alle 0-vuotiaat lapset ulkoilevat keskimäärin noin kaksi tuntia päivässä. Eniten tutkituista ikäryhmistä ulkoilevat 3-6-vuotiaat leikki-ikäiset, lähes 2,5 tuntia päivässä, norjalaislapset lähes 3 tuntia päivässä.

7-10-vuotiaat suomalaiskoululaiset ulkoilevat selvästi vähemmän kuin samanikäiset lapset muissa maissa.

- Tämä huolestuttaa hieman, koska koulussa lapset alkavat muutenkin istua suuren osan päivästä paikallaan. Haluamme kannustaa suomalaisvanhempia lisäämään pienten koululaisten ulkoilun määrää, ja kirimään eron umpeen tässäkin ikäryhmässä, lastenvaatevalmistaja Reiman markkinointipäällikkö Riikamaria Paakkunainen pohtii. Reiman teettämä tutkimus tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Pohjoismaalaisten vanhempien mielestä heidän lapsensa ulkoilevat reilusti vähemmän kuin he itse ulkoilivat omassa lapsuudessaan.

Liikunnasta on Vanhempien mukaan monipuolista hyötyä, sillä lapset syövät ja nukkuvat paremmin, kun he saavat raitista ilmaa ja pääsevät purkamaan energiaansa.

Pihaleikkiperinne katoamassa

Vanhemmat, 3-6- ja 7-10-vuotiaat, lapset ulkoilevat pääsääntöisesti vapaasti niin arkena kuin viikonloppuisinkin, eivät ohjattujen harrastusten parissa. Nykylasten ulkoilu koostuu lähinnä vapaasta peuhaamista perinteisten pihaleikkien sijaan. Ryhmässä leikittävät pihaleikit tuntuvat tutkimuksen mukaan olevan katomassa ulkoilukartalta.

- Pitäisikö meidän vanhempina ottaa tässä ryhtiliike, ja varmistaa kirkonrotan, tervapadan ja monien muiden hauskojen leikkien siirtyminen seuraaville sukupolville? Nythän lasten omat pihayhteisöt, joissa pienet lapset oppivat leikit isommiltaan, ovat lähes hävinneet, pohtii Reiman markkinointipäällikkö Paakkunainen .

Vähälumiset talvet näkyvät myös lasten talvisten ulkoiluleikkien muuttumisena. Vanhemmat muun muassa rakensivat lumilinnoja, leikkivät vuorenvalloitusta, hiihtivät ja luistelivat enemmän kuin lapset nykyään.

IL

Mä mietin noita pihaleikkejä yks päivä. Siis juuri tervapataa ja muita. Eipä mekään niitä leikitty juuri kuin koulussa. Mutta ulkoilu noin yleensä on varmasti vähentynyt kun on telkkarit ja pleikkarit.

Meillä ei ole yli vuoteen ollut televisiokanavia ja pelikoneet ovat tasan avomieheni ja se pelaa niillä vain kun lapset nukkuvat. Kyllä nuo ulkona ovat vaikka koko päivän, mutta uskallan väittää että tilanne voisi helposti olla toinen, jos nuo em. viihdykkeet olisivat pysyvä osa heidän päiviään.

Totta, kuinka moni meistä on itse aikanaan leikkinyt ko. pihaleikkejä?
Kuka ei ole leikkinyt, ei voi kokemuksesta sanoa kuinka hauskaa ja opettavaista se oikeasti on.
Pihaleikeissä oppii sata kertaa enemmän kuin missään muussa toiminnassa ja kannatankin, että me vanhemmat ensi kesänä opetamme ja vaadimme lapsemme tilille pihaleikki-asiassa. Silloin jokainen lapsi kuuluu hyvällä tavalla joukkoon ja aina tietää että, leikkiin mahtuu mukaan ja säännöt on selvät kaikille...

Alkuperäinen kirjoittaja Joy Division:
Mä mietin noita pihaleikkejä yks päivä. Siis juuri tervapataa ja muita. Eipä mekään niitä leikitty juuri kuin koulussa. Mutta ulkoilu noin yleensä on varmasti vähentynyt kun on telkkarit ja pleikkarit.

Meillä ei ole yli vuoteen ollut televisiokanavia ja pelikoneet ovat tasan avomieheni ja se pelaa niillä vain kun lapset nukkuvat. Kyllä nuo ulkona ovat vaikka koko päivän, mutta uskallan väittää että tilanne voisi helposti olla toinen, jos nuo em. viihdykkeet olisivat pysyvä osa heidän päiviään.

Minä mietin, että mistä ne lapset oppii ne pihaleikit, meillä lapsena oli aina niitä isompia lapsia pihassa joiden kanssa leikittiin, ja sitten itsestä tuli se isompi lapsi. Nykyään tuntuu että kaikki leikkii vaan suojatusti yhden kahden kaverin kanssa kerrallaan.

*moikkaa samalla pitkästä aikaa*

kyllä meidän muksut leikki tervapataa, kirkonrottaa, maanvalloitusta, hippaa, piilosta, peiliä jne ja hyppivät twistiä ja narua. keinupalloa, pesäpalloa jne unohtamatta..

aina oli pihalla iso lauma lapsia ja ne yhdessä sit päivät ja illat leikki noita..(siis tuossa 10v sitten ja viime kevääseen asti kun tuolla samassa paikassa asuttiin, nyt vähemmän kun asutaan okt)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä mietin, että mistä ne lapset oppii ne pihaleikit, meillä lapsena oli aina niitä isompia lapsia pihassa joiden kanssa leikittiin, ja sitten itsestä tuli se isompi lapsi. Nykyään tuntuu että kaikki leikkii vaan suojatusti yhden kahden kaverin kanssa kerrallaan.

*Moikkaa myös* :)

*Moikkaa myös* :)

Oikeasti hauska nähdä sua täällä, en ole todella pitkään aikaan sinua nähnyt. Just yksi päivä mietin että mitä teille kuuluu...

Mä oon ihmetellyt noita pihaleikkejä, kun kaikkialla missä me ollaan asuttu on lapsemme niitä leikkineet tai kun olivat pienempiä, niin näin isompien lasten niitä leikkivän. Samat kirkonrotat ja mitä muita ne nyt nimeltääkään on on olleet leikeissä mukana ja lisäksi sitten on vielä uusia leikkejä myös.

Mutta kyllävain mielläkin välillä jää lasten ulkoleikit vähemmälle lähinnä niinä vuoden aikoina kun on pimeää ja kuraista. Talvella ensilumienaikaa ja kun jäät jäädytetään kentälle, tulee enemmin ulkoiltua, mutta aika paljon on myös niitä sisäkausiakin. Nyt odotellaa milloin lumet sulaa ja alkaa taas fillarikausi. Sitten taasen saa enemmänkin soitella lapsia välillä sisälle syömäänkin.

Oikeasti hauska nähdä sua täällä, en ole todella pitkään aikaan sinua nähnyt. Just yksi päivä mietin että mitä teille kuuluu...

En oo tainnut pariin (?) vuoteen juuri käydäkään . Nyt aattelin kokeilla uudestaan. Meille kuuluu ihan hyvää, ollaan muutettu maalle omakotitaloon, lapset kasvaa ja elukkamäärä lisääntyy :)

Mitäs teille?

Onko teillä tyttöjä vai poikia. Meilläpäin on meidän poikien ikäisiä poikia tässä kylällä aika paljon ja kyllä he enemmäkseen isoissa porukoissa pelailevat. Tytötkin pääsevät mukaan ainakin joskus jos haluavat. Tytöt kuitenkin enemmän leikkivät parittain kuin porukoissa.

En oo tainnut pariin (?) vuoteen juuri käydäkään . Nyt aattelin kokeilla uudestaan. Meille kuuluu ihan hyvää, ollaan muutettu maalle omakotitaloon, lapset kasvaa ja elukkamäärä lisääntyy :)

Mitäs teille?

Onnea maallemuutosta! Haaveissa edelleen, ei vaan taida olla ikinä mahdollista...

Meillekin kuuluu ihan hyvää, meille syntyi loppuvuodesta toinen lapsi, ja nyt taitaa olla lapsilulu täynnä, vihdoinkin, vaikkei siihen kolmeen pääsekään mistä haaveilin. Mutta hyvä näinkin. Elukoita meillä ei ole edelleekään =)

ööö... koska lapsia on vain kaksi?
"silloin ennen" lapset sai rauhassa olla pihoilla ja naapureittenkin pihoilla. Nyt niitä on vahdittava kuin haukka, vähintään sen varalta, ettei ne vaan astu kertaakaan vahingossakaan sen naapurin kukkapenkkiin juoksennellessaan... Kun sitten en on huonosti kasvatettuja ja just siinä kasvoi se harvinainen siuhkoviuhkoharsoheinä. Ja sit meni reimatekkiin mutaa. Eli siis on kävelty nurmikolla lätäkön kohdalla ja sit on nurmikko piloilla!

Ja vaikka mitä muita syitä. (pöh, mulla on tylsää ja pitäis loihtia ruokaa tyhjästä)

Mutta siis meillä on pihaleikkien puuttumiseen syy leikkikaverien puute. Ehkä niitä tulis kun menevät kouluun. Mut leikitääks sitten enää pihaleikkejä? Minä leikin koulussa, välitunnilla- pikkuruisessa kyläkoulussa.

Onnea maallemuutosta! Haaveissa edelleen, ei vaan taida olla ikinä mahdollista...

Meillekin kuuluu ihan hyvää, meille syntyi loppuvuodesta toinen lapsi, ja nyt taitaa olla lapsilulu täynnä, vihdoinkin, vaikkei siihen kolmeen pääsekään mistä haaveilin. Mutta hyvä näinkin. Elukoita meillä ei ole edelleekään =)

Onnea perheenlisäyksestä :) Me harkitaan edelleen sitä kolmatta, mutta enpä tiedä. Voi olla että tulee ja voi olla että ei tule.

Onnea perheenlisäyksestä :) Me harkitaan edelleen sitä kolmatta, mutta enpä tiedä. Voi olla että tulee ja voi olla että ei tule.

No mulla on edelleen kova vauvakuume, miehellä ei todellakaan ole :whistle: Mutta minä koen, että oma ika alkanut tulla vastaan, kun tässä meni niin monta vuotta yhteensä että nuo lapset saivat alkunsa. Ja meillä tämä pikkuvauva-aika ottaa aika koville, en tiedä jaksaisiko sitä enää. Eli järkisyitä, järkisyitä että jää tähän.

No mulla on edelleen kova vauvakuume, miehellä ei todellakaan ole :whistle: Mutta minä koen, että oma ika alkanut tulla vastaan, kun tässä meni niin monta vuotta yhteensä että nuo lapset saivat alkunsa. Ja meillä tämä pikkuvauva-aika ottaa aika koville, en tiedä jaksaisiko sitä enää. Eli järkisyitä, järkisyitä että jää tähän.

Me ollaan joka päivä erimieltä; toisena minä tahdon kolmannen ja mies ei ja toisena taas mies tahtoo ja minä en.. Mene ja tiedä! :D

Yhteistyössä