Lapset ja niiden synttärit!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AivanSama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AivanSama

Tunnettu jäsen
06.11.2013
23 555
6 608
113
Lueskelin tätä iltalehden juttua, ja totesin, että paskanpaska.

http://www.iltalehti.fi/perhe/2016101022443905_pr.shtml

Ensinnäkin siellä ohjeistetaan, että synttärikutsuja ei jaeta päiväkotiin, mikä on kyllä mun mielestä mahtava juttu. Sensijaan vähän tyhmempää on se, että lapset kuitenkin puhuu niistä, koska ne on lapsia.

Toiseksi, siellä ohjeistetaan, että koko päiväkotiryhmä tulisi kutsua? Kuka hitto haluaa kotiinsa 25 lasta? En ainakaan minä. En hitossa. Sen lisäksi melkein kaikissa paikoissa, joissa järjestetään lasten syntymäpäiviä, osallistujamäärä on rajattu max. 15 lapseen. Tai sitten ehdotetaan, että kutsutaan vain tytöt tai pojat? Mikä hemmetin järki tässä on??? PItääkö kavereita erotella sukupuolen mukaan?

Ja olen useasti kuullut, kun lapset kiristää toisiaan synttärikutsuilla... paskaa touhua, mutta ne tekee sitä silti. Omani ei tee enää ainakaan minun kuulteni.

Ja mikä se hemmetin lahjapussi homma on? Pitää antaa lahja vieraille niiden lähtiessä???

Nä lasten synttärit on kyllä kaikenkaikkiaan yhtä paskaa!!!!

Nykypäivän rikkaiden keksintöjä. Varattu niitä varten, joille 10 euroa per vieras kertaa 25 vierasta on taskurahaa.

Nykypäivän suomalaisilla on aivan liikaa rahaa.

Ylipäätään, mun mielestä lasten synttärilahjat sais olla arvoltaan 10- 15 euroa. Siis ne, jotka viedään lahjaksi kaverille, kun mennään sen synttäreille. Tänä syksynä pojallani on ollut kahdeksat kaverisynttärit. Siihen kun laskee, että paljonko on laitettu rahaa, niin mun mielestä aika iso summa. Sitten on niitä vanhempia, jotka ostaa lastensa kavereille 30- 40 euron lahjoja...

Viimeiset kaverisynttärit joista hain poikani oli kivat, mutta sielläkin oli pari poikaa, jotka marisivat, että oli tyhmät synttärit, kun ei saanut lahjaa mukaan. Niinkun ihan oikeasti???

Ehkä se sitten on niin, että mä olen vähän nihilisti, mutta vaikka me tullaankin toimeen ihan ok, niin 250 euroa ei ole meille taskurahaa.

Ihan överiks menny nyky kakaroitten synttärit. Ennen vanhaan vietiin joku karkkipussi lahjaks, syötiin kakkua ja leikittiin pullonpyöritystä ja kaikilla oli hauskaa. Nyt on lahjat kalliita ja puitteet prameet ja vieraitakin nuoleskellaan ja lahjotaan, silti ei oo kellään kivaa. Meniköhän joku vähän pieleen.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
näistä on tehty niin iso numero, pitää olla lahjapussia, pitää olla taikuria, pitää mennä uimahalliin tai hoploppiin tai heselle. pitää kutsua kaikki yms. mun mielestä jokainen lapsi ja perhe tekee niistä oman näköisensä kutsut, kutsuvat ketä haluavat, mihin haluavat. ja tulee ihan hyvät juhlat. mutta nyt on kilpailu enemmänkin niiden vanhempien kesken kuin lasten, että miten prameat juhlat järjestetään

• Tykkää
Reactions: Echo ja AivanSama
Muistan itse lapsena, kuinka noloa oli antaa kaverille lahja joka oli raha-arvoltaan vähäinen hänen tympääntynyttä ilmettä katsellesani samalla kun nakkasi lelun muualle ja avasi sukulaisensa suuren paketin.

Tarvitseeko lapsen oikeasti viedä yhtään mitään toiselle, mikäli vierasta ei odoteta paikalle itsensä vaan materian takia?
Jättäisin bileet väliin, mikäli osaisin aavistaa jotakin uutisen mukaista touhua.

Meillä ainakin on laatikkotolkulla jo valmiiksi leluja.

No jos ollaan ihan rehellisiä, niin itse pidän lasteni syntymäpäivät mielummin jossain muualla kuin kotona, jotta mun ei tarvi olla vastuussa niistä. Jotenkaan mä en vaan tykkää 15 lapsesta yhtäaikaa... enkä mun kodissa. Mutta siis mun mielestä on ihana, kun joku järjestää lasten synttärit kotonaan. Se on ihan parasta!!!

Muistan itse lapsena, kuinka noloa oli antaa kaverille lahja joka oli raha-arvoltaan vähäinen hänen tympääntynyttä ilmettä katsellesani samalla kun nakkasi lelun muualle ja avasi sukulaisensa suuren paketin.

Tarvitseeko lapsen oikeasti viedä yhtään mitään toiselle, mikäli vierasta ei odoteta paikalle itsensä vaan materian takia?
Jättäisin bileet väliin, mikäli osaisin aavistaa jotakin uutisen mukaista touhua.

No, mun mielestä on kiva katsoa, kun lapsella on se antamisen ilo. Se kun sen kaveri riemastuu saadessaan kivan lahjan... sekin on tavallaan tärkeää oppia.
tietysti se antamisen ilokin romuttuu aika äkkiä, kun kaveri toteaa lelun olevan ihan peestä!!!!
Sitten siinä ehkä vaan oppii, että maailmassa on myös kiittämättömiä kusipäitä...

Jep, itseäni ahdistaa eniten noissa lasten synttäreissä se ohjelmapakko. Kamalasti pitäisi olla erilaista ohjelmaa taikurista tanssiesitykseen. Eivät lapset mitään ohjelmaa tarvitse. Vetävät pään täyteen herkkuja, niin siinä rellestämisessä on ihan tarpeeksi ohjelmaa.

• Tykkää

Pienemmät lapset eivät onneksi vielä tajua niin sitä rahallista arvoa, joten voivat hyvinkin arvostaa enemmän jotain kadulta napattua puu"miekkaa" kun kallista lahjaa. Mutta joo, voi olla, että vanhempana tuokin muodostuu jollain ongelmaksi, jos ei ole kasvatettu lahjasta kiitollinen olemaan.

Silloin kun omat lapset olivat pieniä niin riitti se, että vedin ohjelmaa esim. Amazing Race-tyylistä kisaa pihalla, vesi-ilmapallojen tarkkuusheittoa pihalla, kummituslinnan tunnelin kauhuineen tai murhaajaa korteilla ja olin tehnyt kakut ja keksit. Rahaa ei paljoa ollut, mutta innostusta, mielikuvitusta ja näppärät kädet erilaisia juttuja varten. Monet ideat vaativat paljon etukäteisvalmisteluja, mutta aikaa oli kun olin kotiäiti.

Kaikilla oli kivaa ja se siitä. Nykyään tuollaiset synttärit olis varmaan tosi nolot. Huh, onneksi lapset ovat jo aikuisia. joten heidän ei tarvitse hävetä äitiään/synttäreitään.:oops:

Muistelen etta eikos joskus 'kauan sitten' ollut olemassa sellainen ohjeistus koskien vierasmaaraa etta lapsen ika = juhlavieraitten lukumaara juuri noissa lapsille jarkatyissa synttarijuhlissa. Mina ainakin noudatin tata hommaa silloin kun lapset oli pienia ja toimi hyvin.

Nykypäivän rikkaiden keksintöjä. Varattu niitä varten, joille 10 euroa per vieras kertaa 25 vierasta on taskurahaa.

Nykypäivän suomalaisilla on aivan liikaa rahaa.

Se lahjapussi on usein osa esim. ongintaa, joka taas on jörjestetty sen takia, että lapset eivät alkaisi riehua ja kiipeillä sohvilla. Onginta on lasten mielestä hauskaa, ja siinä lahjapussissa voi olla vaikka muumitikkari, pari tarraa ja joku pieni suklaa, arvo yhteensä n. euron. Ongintaa varten ei tarvitse ostaa ihmeellistä rekvisiittaa, vaan olen nähnyt esimerkiksi sellaisia, että hiekkaämpäri lasketaan narulla yläkerrasta alakertaan tms.

Ylipäätään, mun mielestä lasten synttärilahjat sais olla arvoltaan 10- 15 euroa. Siis ne, jotka viedään lahjaksi kaverille, kun mennään sen synttäreille. Tänä syksynä pojallani on ollut kahdeksat kaverisynttärit. Siihen kun laskee, että paljonko on laitettu rahaa, niin mun mielestä aika iso summa. Sitten on niitä vanhempia, jotka ostaa lastensa kavereille 30- 40 euron lahjoja...

Viimeiset kaverisynttärit joista hain poikani oli kivat, mutta sielläkin oli pari poikaa, jotka marisivat, että oli tyhmät synttärit, kun ei saanut lahjaa mukaan. Niinkun ihan oikeasti???

Ehkä se sitten on niin, että mä olen vähän nihilisti, mutta vaikka me tullaankin toimeen ihan ok, niin 250 euroa ei ole meille taskurahaa.

Mun lasten kaverit ovat vieneet lahjaksi 7-15 euron lahjoja. Täällä ei onneksi ole ollut mitään kilpavarustelusynttäreitä, tai ainakaan vanhemmat eivät ole lähteneet sellaiseen mukaan. Päiväkoti-ikäisten synttärit voivat olla tosi simppeleitä ja pieniäkin.

Tuo lahjapussi ei ole todellakaan mikään pakollinen, mutta varmaan lapset ovat tottuneet että sellaisen useimmiten saa. Tosin eihän sen tarvitse olla mitään isoa. Päiväkoti-ikäisten lahjapussiin olen laittanut muumi-rusinapaketin, muumitikkarin ja jonkun tarran. Isomman lapsen synttäreillä on rusinoiden tilalla ehkä jotain karkkia. Äskeiseen viestiin kirjoitin, että se lahjapussi tulee usein esim. onginnasta, mikä on useimmiten synttäreillä vaan simppeli ja helppo tapa järjestää jotain ohjelmaa. Ohjelma ei ole pakollista, mutta jos lapsia on 5-10, on järjestetty ohjelma aikuisille helpompaa kuin että lapset alkavat omaehtoisesti keksiä kenties vauhdikkaitakin leikkejä.

Synttäreihin ei todellakaan kannata upottaa tuhottomasti rahaa.

Jos otetaan sääntö "kaikki pitää kutsua"(ainakin samansukupuolisista) niin sit pitäis yleisesti tulla sääntö että lahjapussit vieraille pois, tarjottavat saa olla jotain halpaa ja mihinkään hoploppiin ei mennä.

Hyvä ohje on mun mielestä ollut että kutsui sitten joko puolet tai 2/3, mutta yhtä tai kahta ei jätetä kutsumatta.

• Tykkää
Jos otetaan sääntö "kaikki pitää kutsua"(ainakin samansukupuolisista) niin sit pitäis yleisesti tulla sääntö että lahjapussit vieraille pois, tarjottavat saa olla jotain halpaa ja mihinkään hoploppiin ei mennä.

Hyvä ohje on mun mielestä ollut että kutsui sitten joko puolet tai 2/3, mutta yhtä tai kahta ei jätetä kutsumatta.
Samaa mieltä. Jos on pienet tilat ja lapsi leikkii enimmäkseen parin tyypin kanssa siellä päiväkodissa, niin ihan ok kutsua vain ne pari. Mutta tosi törkeää kutsua melkein kaikki, ja sitten jättää pari kutsumatta.

Itse olen kyllä vienyt lasta synttäreille, joissa on ollut tosi ahdasta, kun koko pk-ryhmä kutsuttu, mutta ihan yhtä hauskaa on lapsilla ollut.

Kesäaikaan kannattaa ainakin osa juhla-ajasta olla pihalla, jos tilat ovat ahtaat. Talvella taas porukan voi jakaa ryhmiin, ja järjestää ryhmittäin vaikka aarteen etsintää yhdessä huoneess, niin hajaantuvat.

• Tykkää
Reactions: Echo
No, mun mielestä on kiva katsoa, kun lapsella on se antamisen ilo. Se kun sen kaveri riemastuu saadessaan kivan lahjan... sekin on tavallaan tärkeää oppia.
tietysti se antamisen ilokin romuttuu aika äkkiä, kun kaveri toteaa lelun olevan ihan peestä!!!!
Sitten siinä ehkä vaan oppii, että maailmassa on myös kiittämättömiä kusipäitä...

Totta tuokin, mutta itselle jäi siitä lapsuudenkaverista niin paskanmaku että ei huvittanut enään kaveerata.

Ja juu, en järjestäisi mitään jättijuhlia lapselle kun kyse synttäreistä.
Sukulaisista tulkoon ken tahtoo, mutta ikävä tosiasia on ettei kovin montaa kiinnosta.
Pääsen siis vähällä.

Panun perhe kutsui koko päiväkotiryhmän - Juha-poika sai uusia kavereita
Maanantai 10.10.2016 klo 19.39

Tamperelainen Panu päätti vaimonsa kanssa järjestää elokuussa neljä vuotta täyttäneelle Juha-pojalleen syntymäpäivät, johon kutsuttiin koko päiväkotiryhmä.

• Perhe päätti kutsua pojan juhliin koko päiväkotiryhmän.
  • Noin puolet ryhmän lapsista tuli paikalle. Suurimmalla osalla oli mukana toinen vanhemmista.
  • Vanhemmat huomasivat ilokseen, että juhlien jälkeen Juha-poika sai uusia kavereita päiväkodissa.

- Synttäreissä on kysymys ilosta ja yhdessäolosta. Lapset eivät tarvitse mitään ihmeellisiä huippukokemuksia, 4-vuotiaan Juha-pojan isä sanoo. Kuvituskuva.

• LUE MYÖS
    Lapsiasiavaltuutettu vetoaa synttäreitä järjestäviin vanhempiin: "Kun muut juhlivat, yksi itkee itsekseen"

Tytär tuli itkien kotiin kun sankari piti lahjaa liian halpana - vanhemmat kertovat karusta ilmiöstä lasten syntymäpäivillä

Juha osasi itse nimetä vain pari parasta kaveria päiväkodista, joten vanhemmat säästivät itsensä miettimiseltä ja kutsuivat koko 15-henkisen päiväkotiryhmän.

- Printtasimme kutsut ja laitoimme jokaiselle lokeroon. Pyysimme ilmoittamaan, pääsevätkö he paikalle.

Noin puolet ryhmän lapsista tuli. Suurimmalla osalla oli mukana toinen vanhemmista.

- Osalle aika ei sopinut ja osa ei ollut vielä palannut päiväkotiin elokuussa.

Panun vaimo stressasi eniten tarjoiluja ja sitä miten lapset osaavat olla.

- Rauhoitin häntä, että kaikki menee hyvin. Osaavathan lapset olla yhdessä päiväkodissakin. He leikkivät, riehuvat ja välillä itkevät. Tärkeintä on, että meillä on ovet auki ja kaikki halukkaat saavat tulla.

Perhe piti juhlat 72-neliöisessä kerrostalokodissaan. Suurin vaiva oli vaimolla kakun leipomisessa. Lapsille tarjottiin lisäksi pientä naposteltavaa, aikuisille pullakahvit.

- On oikeasti tyhmää tehdä jotain ihmeellisiä juttuja, koska lapsille on olennaista saada leikkiä yhdessä. Synttäreissä on kysymys ilosta ja yhdessäolosta. Lapset eivät tarvitse mitään ihmeellisiä huippukokemuksia, Panu huomauttaa.

Lahjoista perhe sanoi etukäteen niistä kysyneille, että jotain pientä voi halutessaan tuoda, mieluiten vaikka itse tehdyn kortin.

- Tavaraa meillä on omasta takaa, mutta ystävyyttä emme voi ostaa marketista. Tärkeintä on, että lapsemme oppisi olemaan erilaisten ihmisten kanssa ja että hänelle jäisi tunne siitä, että hänellä on ystäviä ja hänen luokseen saa tulla.

Vanhemmat huomasivat ilokseen, että juhlien jälkeen Juha sai uusia kavereita päiväkodissa.

- Seuraavalla viikolla pojalla oli laajentunut ystäväporukka päiväkodissa. Lapset olivat iloisia ja tervehtivät minuakin. Tämä oli tosi kiva kokemus kaikille, Panu iloitsee.

TIIA PALMÉN
    tiia.palmen@iltalehti.fi

Olen tästä ihan samaa mieltä. Se on törkeää, jos jättää yhden tai kaksi kutsumatta. Se on kuitenkin ihan ok, jos kutsuu vaikka vaan puolet porukasta vaikka ne oliskin sekalaisesti tyttöjä ja poikia.

Ihan ylipäätään pidän hassuna, että vielä nykyään pidetään sopivana, että päiväkotiryhmästä kutsutaan ainoastaan pojat tai tytöt. Mun mielestä se on aika seksististä. Olis kai järkevämpi kutsua ne, joiden kanssa viettää eniten aikaa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Panun perhe kutsui koko päiväkotiryhmän - Juha-poika sai uusia kavereita
Maanantai 10.10.2016 klo 19.39

Tamperelainen Panu päätti vaimonsa kanssa järjestää elokuussa neljä vuotta täyttäneelle Juha-pojalleen syntymäpäivät, johon kutsuttiin koko päiväkotiryhmä.

• Perhe päätti kutsua pojan juhliin koko päiväkotiryhmän.
  • Noin puolet ryhmän lapsista tuli paikalle. Suurimmalla osalla oli mukana toinen vanhemmista.
  • Vanhemmat huomasivat ilokseen, että juhlien jälkeen Juha-poika sai uusia kavereita päiväkodissa.

- Synttäreissä on kysymys ilosta ja yhdessäolosta. Lapset eivät tarvitse mitään ihmeellisiä huippukokemuksia, 4-vuotiaan Juha-pojan isä sanoo. Kuvituskuva.

• LUE MYÖS
    Lapsiasiavaltuutettu vetoaa synttäreitä järjestäviin vanhempiin: "Kun muut juhlivat, yksi itkee itsekseen"

Tytär tuli itkien kotiin kun sankari piti lahjaa liian halpana - vanhemmat kertovat karusta ilmiöstä lasten syntymäpäivillä

Juha osasi itse nimetä vain pari parasta kaveria päiväkodista, joten vanhemmat säästivät itsensä miettimiseltä ja kutsuivat koko 15-henkisen päiväkotiryhmän.

- Printtasimme kutsut ja laitoimme jokaiselle lokeroon. Pyysimme ilmoittamaan, pääsevätkö he paikalle.

Noin puolet ryhmän lapsista tuli. Suurimmalla osalla oli mukana toinen vanhemmista.

- Osalle aika ei sopinut ja osa ei ollut vielä palannut päiväkotiin elokuussa.

Panun vaimo stressasi eniten tarjoiluja ja sitä miten lapset osaavat olla.

- Rauhoitin häntä, että kaikki menee hyvin. Osaavathan lapset olla yhdessä päiväkodissakin. He leikkivät, riehuvat ja välillä itkevät. Tärkeintä on, että meillä on ovet auki ja kaikki halukkaat saavat tulla.

Perhe piti juhlat 72-neliöisessä kerrostalokodissaan. Suurin vaiva oli vaimolla kakun leipomisessa. Lapsille tarjottiin lisäksi pientä naposteltavaa, aikuisille pullakahvit.

- On oikeasti tyhmää tehdä jotain ihmeellisiä juttuja, koska lapsille on olennaista saada leikkiä yhdessä. Synttäreissä on kysymys ilosta ja yhdessäolosta. Lapset eivät tarvitse mitään ihmeellisiä huippukokemuksia, Panu huomauttaa.

Lahjoista perhe sanoi etukäteen niistä kysyneille, että jotain pientä voi halutessaan tuoda, mieluiten vaikka itse tehdyn kortin.

- Tavaraa meillä on omasta takaa, mutta ystävyyttä emme voi ostaa marketista. Tärkeintä on, että lapsemme oppisi olemaan erilaisten ihmisten kanssa ja että hänelle jäisi tunne siitä, että hänellä on ystäviä ja hänen luokseen saa tulla.

Vanhemmat huomasivat ilokseen, että juhlien jälkeen Juha sai uusia kavereita päiväkodissa.

- Seuraavalla viikolla pojalla oli laajentunut ystäväporukka päiväkodissa. Lapset olivat iloisia ja tervehtivät minuakin. Tämä oli tosi kiva kokemus kaikille, Panu iloitsee.

TIIA PALMÉN
    tiia.palmen@iltalehti.fi

Kerrassaan ihanaa, että jokut vanhemmat on niin mahtavia, että ovat valmiita ottamaan kotiinsa 25 lasta.
Itse olen sen verran paskamutsi, että mä en kertakaikkiaan vaan... ei... mä en pystyisi siihen.
Suuri hatunnosto näille supervanehmmille.

Meillä ei mitään varsinaisia kaverisynttäreitä vietetä ollenkaan. Synttärisankari saa parin kaverinsa kanssa käydä leffassa ja hampurilaisella tms. ja se on vielä tämän ikäisille ihan vau-juttu. Siinä säästyy rahaa ja hermoja.
Tähän päädyttiin, koska kukaan ei koskaan vastannut synttärikutsuihin. Sitten sinne eteiseen pölähtää yhtäkkiä kymmenen lasta joista yhdeksän allergisia eikä niille ole mitään tarjottavaa, koska oletin etteivät he tule kun mitään ei ole kuulunut. Tai vielä tuntia ennen synttäreiden alkamista saat jännätä tuleeko kukaan ylipäänsä.
Siitä lähtien kun synttäreiden järjestämisestä on luovuttu kokonaan, on kaikilla ollut parempi mieli.

Yhteistyössä