Lapset kotitöissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
Meinaan viikonloppuna toteuttaa kurinpalautuksen pilalle hemmotelluille natiaisille, ja siksi kiinnostaisi tietää:
Paljonko lapsenne tekevät kotitöitä. Ja minkä ikäisenä ovat mitä tehneet?
Minkä ikäiseltä voi edellyttää esim oman huoneen siistinä pitoa, tiskien hoitamista, omista pyykeistä huolehtimista, oman aamupalan valmistusta, jne?

Koska lapset osaavat eskarissa huolehtia tavarat paikoilleen ja vaatteet naulakkoon ja tiskit tiskipisteeseen ja melkis mitä vaan, niin mun mielestä kyseisten asioiden tulee sujua kotonakin.

Eskari-ikäinen saa siis meillä kerätä huoneestaan roskat, järjestellä lelut paikoilleen. Sängyn alus on myös oltava imuroitavassa kunnossa. (helpompihan mini-ihmisen sinne on kömpiä kuin aikuisen) Mä voin imuroida vaikka usein haluaa tehdä sen itse. Pölyissä autan koska muuten pitäisi kiipeillä. Ja pussilakanan laitan. Lakanasta ja tyynyliinasta selviytyy itse.

Koska lapset osaavat eskarissa huolehtia tavarat paikoilleen ja vaatteet naulakkoon ja tiskit tiskipisteeseen ja melkis mitä vaan, niin mun mielestä kyseisten asioiden tulee sujua kotonakin.

Eskari-ikäinen saa siis meillä kerätä huoneestaan roskat, järjestellä lelut paikoilleen. Sängyn alus on myös oltava imuroitavassa kunnossa. (helpompihan mini-ihmisen sinne on kömpiä kuin aikuisen) Mä voin imuroida vaikka usein haluaa tehdä sen itse. Pölyissä autan koska muuten pitäisi kiipeillä. Ja pussilakanan laitan. Lakanasta ja tyynyliinasta selviytyy itse.
Totta. Voisi ottaa tuon eskarijutun muutenkin malliksi.
Siellähän joutuvat aina leikin jälkeen korjaamaan sotkut.

Totta. Voisi ottaa tuon eskarijutun muutenkin malliksi.
Siellähän joutuvat aina leikin jälkeen korjaamaan sotkut.

Meillä korjaaminen on neuvottelunvarainen.

Leikin saa jättää myös pöydälle, mutta sit on ihan turha kiukuta siivouspäivänä kun onkin enemmän siivottavaa.

Tossa on jonkun kerran kyyneleitäkin tiristelty mutta hissukseen alkaa oppia.

Meillä korjaaminen on neuvottelunvarainen.

Leikin saa jättää myös pöydälle, mutta sit on ihan turha kiukuta siivouspäivänä kun onkin enemmän siivottavaa.

Tossa on jonkun kerran kyyneleitäkin tiristelty mutta hissukseen alkaa oppia.
Meillä ongelmana on se, että ne lelut ovat kaikkialla muualla kuin omassa huoneessa. Vähintään kerran päivässä jalkapohjaan uppoaa pikkulego, ja yölliset vessareissut ovat hengenvaarallisia, kun ei tiedä, astuuko rullalaudan päälle vai aiheuttaako leikkikäärme vessassa sydänkohtauksen.

Meillä ongelmana on se, että ne lelut ovat kaikkialla muualla kuin omassa huoneessa. Vähintään kerran päivässä jalkapohjaan uppoaa pikkulego, ja yölliset vessareissut ovat hengenvaarallisia, kun ei tiedä, astuuko rullalaudan päälle vai aiheuttaako leikkikäärme vessassa sydänkohtauksen.

Auts.

Pikkulegoja ei meillä ole saanut milloinkaan levittää ympäriinsä vaan niille on aina ollut nurkkaus tai pöytä tai joku missä niille rakenneltiin. Just jalkaparkojen takia.

Mutta joo, olihan niitä muita leluja joka puolella kun olivat pienempiä. Muistan kyllä.

Nii ja tiskit. Heti, kun ylettyivät lavuaariin, piti jokaisen esihuuhdella lautasensa ja asettaa toiseen lavuaariin odottamaan tiskaajaa. Tiskikone meillä on vasta nyt ja edellisessä kämpässä vesikin piti lämmittää vedenkeittimellä joten varsinaiseen tiskaukseen eivät osallistuneet (kuin leikkimielessä) ennen kuin yli kymmenvuotiaina.

Aamupalapuuhissa taas enemmänkin hidastavat kuin avustavat. :oops:

Mutta pikkupyykit, ne mä delegoin jo pienille. Kuusivuotias ainakin saa sukat sujuvasti ripustettua ihan rytyssä ja runtussa. :confused:

Nii ja tiskit. Heti, kun ylettyivät lavuaariin, piti jokaisen esihuuhdella lautasensa ja asettaa toiseen lavuaariin odottamaan tiskaajaa. Tiskikone meillä on vasta nyt ja edellisessä kämpässä vesikin piti lämmittää vedenkeittimellä joten varsinaiseen tiskaukseen eivät osallistuneet (kuin leikkimielessä) ennen kuin yli kymmenvuotiaina.

Aamupalapuuhissa taas enemmänkin hidastavat kuin avustavat. :oops:

Mutta pikkupyykit, ne mä delegoin jo pienille. Kuusivuotias ainakin saa sukat sujuvasti ripustettua ihan rytyssä ja runtussa. :confused:
Joo nuo tiskit ajattelin taas ottaa erikoistarkkailuun. Joka paikasta löytyy astioita, vaikka välillä muistavatkin viedä koneeseen.

Ja itse sorrun koko ajan siihen, että teen asiat mielummin itse, koska olen niin kärsimätön.
Pitänee ryhdistäytyä ja alkaa kasvattaa kärsivällisyyttä.

Joo nuo tiskit ajattelin taas ottaa erikoistarkkailuun. Joka paikasta löytyy astioita, vaikka välillä muistavatkin viedä koneeseen.

Ja itse sorrun koko ajan siihen, että teen asiat mielummin itse, koska olen niin kärsimätön.
Pitänee ryhdistäytyä ja alkaa kasvattaa kärsivällisyyttä.

Niih, kai sekin riippuu persoonallisuudesta.

Kun mun esikoinen kyllä osasi jo varsin pienenä ottaa leivän ja mätkäistä jotain päälle ja syödä. Tän hetken esarilainen taas... ekaksi leipä pitää pahtaa. Sit päälle laitetaan juustoa ja leipä mikroon. Ja sit pitää o-dot-taa kunnes leipä jäähtyy jääkylmäksi. Ja sit se onkin jo myöhästynyt eskarista.

Nelivuotiaana oman huoneen siivous eli tavarat järjestykseen ja imurointi.
Omat astiat aina koneeseen tai tiskialtaaseen jos kone käynnissä.
Sunnuntaisin auttaa tiskeissä.
Lelut kerätään illalla jos on käynyt pyörremyrsky talon sisällä.

Eskarilaisella jo oma tiskipäivä kerran viikossa edellisten lisäksi.

Kouluikäisellä samat mutta lisäksi muita kodintöitä, roskien viemistä, kahvin keittoa, pöydän luutuamista, lattian lakaisua.

Esim.pienemmille en lue iltasatua ennen kuin talo kunnossa eli lelut kerätty jne.
Ulos ei lähdetä ennenkuin keittiö ruokailun jäljiltä ok.

Meillä 7v ja 5v siivoavat omasta huoneestaan lelut paikalleen, isompi on ekaluokkailainen joten aamupalan ja välipalan itse ottaminen kuuluu repertuaariin (ei ole aamu eikä ip hoidossa, joten kotona ei iltapäivällä ole välttämättä ketään kun tulee kotiin koulusta).
Jokaisen lapsen pitää meillä viedä likapyykki pyykkikoriin,en keräile pesuun lattioilta.
12v ja 14v huolehtivat omista huoneistaan imurointia myöden, toki välillä autan ns isomman siivon aikaan ja käydään yhdessä läpi vaatekaappia yms. Tyhjentävät tiskaria ja vievät roskia,vievät omat puhtaat vaatteet kaappiin.

Lelujen paikka on meillä omassa huoneessa, muualle saa tulla leikkimään,mutta viimeistään illalla kaikki pitää viedä omaan huoneeseen.
Kaikki laittavat tiskit ainakin tiskialtaaseen, isommat tietty koneeseen jos siellä on tilaa.

5-6-vuotiaasta noilla on ollu oman huoneen viikkosiivous (vaihtelevasti):
-pölyjen pyyhintä
-maton ravistelu/imurointi
-lattian imurointi
-lattian moppaaminen

Aamupalan tekevät itse (nyt siis alakouluikäisiä), laittavat astiat tiskikoneeseen.
Vievät likapyykin khh:n pyykkikoriin.
Joskus annan joitakin osia talosta imuroitavaksi, yleisimmin olkkarin järjestelyä koska sitä sotkevatkin.

Tavaroiden paikalleen laittaminen taitaakin olla sit elinikäinen opeteltava...kuin myös vanhemmillaan. :whistle:Pöytääkään eivät automaattisesti pyyhi syötyään.

Yhteistyössä