Lapset päiväkotiin - järjenkäyttö sallittua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menee hermot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menee hermot

Vieras
Asumme kerrostalossa jonka sisäpihalla toimii yksityinen päiväkoti.
Pihaa ympäröi kerrostalot ja päiväkoti toimii yhden talon pohjakerroksessa.
Ihmettelimme tässä eräänä iltana naapurin kanssa päiväkotivanhempien toimintaa.
Taloyhtiön asukasparkkipaikalle ängetään autojen kanssa ja pysäköidään varatuille autopaikoille - niin että autopaikan haltija ei pääse omaa autoaan laittamaan parkkiin. Kun asiasta huomauttaa, niin saa jonkun tylyn kommentin vastaukseksi, tai ivallisen naurun. Näitä kullannuppuja ei voi purkaa autosta tien laidassa tai edes vapaalla parkkipaikalla, vaan pitää ajaa mahdollisimman lähelle päiväkodin oviaukkoa... Ja pahimmat jättävät kesät talvet autonsa tyhjäkäynille parkkikselle kun vievät lapsensa! Siinä ne autot saattavat pöristä jopa 10-15 minuuttia turhaa tyhjäkäyntiä.

Lapsia huudatetaan aamuvarhain päiväkodin pihalla kun siinä käydään 10-15 minuutin valtataistelua lasten kanssa, mennäkö päiväkotiin vai ei.
Parkkipaikalta on noin 30 metriä kävelymatkaa päiväkodin ovelle ja joka ikinen aamu joku äiti huudattaa lastaan siinä ja huutaa itse lapselle, klo 6.30...
Tosi mukavaa on herätä oman lapsen kanssa siihen huutoon.
Miksi on niin vaikeaa vaan kaapata se lapsi kainaloon ja kiikuttaa ovien sisäpuolelle huutamaan??! Ei, pihassa huudetaan ja rampataan edes takaisin kun muksu heittäytyy maahan tai juoksee takaisin parkkikselle.

Alkaa ihan oikeesti mennä hermot. Tuntuu että tuon päiväkodin vanhemmat ovat ihan ihmeellisiä ja itsekeskeisiä.
Oma lapsemme käy toisessa, kunnallisessa päiväkodissa ja vaikka se pk on suurempi kuin tämä yksityinen, niin siinä ei koskaan törmää tällaisiin pihalla tapahtuviin huudattamisiin ja vanhempi-lapsi tappeluihin.
Mikä ihme tekee tästä yksityisestä paikasta keskuksen ajattelukyvyttömille vanhemmille??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyvinkin mahdollista jos tutulta kuullostaa, missäpäin mahdat asua? :)

tutulta kuulostaa ja asumme Oulussa. Pvkoti nyt ollut kiinni kesä ja heinäkuun, ihanaa. Ei tarvitse kuunnella myöskään erään hoitajan huutamista lapsille. Onneksi käyn töissä niin ei päivisin olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Hyvinkin mahdollista jos tutulta kuullostaa, missäpäin mahdat asua? :)

tutulta kuulostaa ja asumme Oulussa. Pvkoti nyt ollut kiinni kesä ja heinäkuun, ihanaa. Ei tarvitse kuunnella myöskään erään hoitajan huutamista lapsille. Onneksi käyn töissä niin ei päivisin olla kotona.

No sitten kohtalotovereita on muuallakin...
Eli ei ole Oulussa tämä.
Tämä on koko kesän auki myös... Perjantaina viimeksi lapsi ja minä heräsimme kamalaan huutoon klo 6.35. Äiti karjui lapselle joka huusi kurkku suorana ja heittäytyi maahan. Lapsi halusi kävellä muttei sitten kävellyt. Tiedätte varmaan.. väsynyt ja vastaan hangoitteleva lapsi, ärtynyt ja kiireinen äiti.. mutta taistelu piti käydä verisesti loppuun asti siinä pihalla... :headwall:

Perjantaina viimeksi lapsi ja minä heräsimme kamalaan huutoon klo 6.35.

Heräsitte vasta 6.35? Kyllä reippaat hyvät äidit ovat ylhäällä jo kuudelta! Mikäs sossun elätti olet jos et tuohon aikaan perjantaina ole jo valmistautumassa töihinlähtöön?

Ei ole kiva tulla töistä kotiin kun portaiden edessä autoja käynnissä. lapset hakkaavat portaiden kaiteita ja saavat tehdä mitä haluaa. Kun olin vielä nuorimman kanssa kotona ( onneksi ny töissä) pvkoti käytää meidän pihaa ja meidän asukkaiden pitäisi silloin ulkoilla omien lasten kanssa muualla kuin omalla pihalla. Sotkevat pihan ja eivät siivoa. Siis syövät eväitä ja roskittavat. Kiikkumaan eivät asukkaiden lapset pääse. Ja yhden hoitajan huutaminen.....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
suukapulako niille lapsille pitäis laittaa?

muuta muualle.

Muutammekin, heti kun sopiva tontti tai talo löytyy. :)
Ei suinkaan suukapuloita, vaan vanhemmille vähän harkintakykyä.
Jos lapsi alkaa huutaa, meuhkata ja pistää hanttiin, se ei ehdi sitä kauhean kauan siinä pihalla tehdä jos lapsen esim. nappaa syliin ja kantaa sisään. Menee max minuutti, pari huutoa. Mutta kun 10-15 minuuttia pitää tahkoa sitä omalaatuista kasvatustyyliään siinä aamuvarhain muiden ikkunoiden alla, se ei oikein mene jakeluun...
Lapsellekin armollisempaa hoitaa asia nopsaan kuin että tapellaan siinä hiki hatussa hirveän huudon kera varttitunnin verran?

Heräsitte vasta 6.35? Kyllä reippaat hyvät äidit ovat ylhäällä jo kuudelta! Mikäs sossun elätti olet jos et tuohon aikaan perjantaina ole jo valmistautumassa töihinlähtöön?

Minulla ja lapsella sattuu nyt olemaan 4 viikon kesäloma.
Normaalina työpäivänä meillä on herätys 6.40 mutta yleensä heräämme vähän ennen sitä kun isäntä valmistautuu töihinlähtöön. :)
Ja siihen pihalla tapahtuvaan huutoon herää, jos ei muuhun.
Lapsikin (vajaa 2v) usein herätessään sanoo "huutaa ulkona" kun ihmettelee karjumista pihalla.

Normaalina työpäivänä meillä on herätys 6.40 mutta yleensä heräämme vähän ennen sitä kun isäntä valmistautuu töihinlähtöön. :)

No niin ja kesälomalla pistetään lapsen normaali arkirytmi ihan sekaisin kun annetaan nukkua pitempään ja samoin valvoa myöhempään! Lapsiparka, neljän viikon rytmittömyyden jälkeen on varmaan huutoa ja kiukkua herääminen hänelläkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mitäpäs jos keskustelette hoitopaikan kanssa ja kerrotte toiveestanne. Jos sitä ei välitetä, niin sitten nousette aamulla ylös ja sanotte niille vanhemmille toiveenne. Suurin osa varmasti ottaa onkeensa. Noloja ovat...

Talonmiehemme on taistellut parkkipaikka-asiasta vuosikausia kuulemma. Hän on keskustellut päiväkodin kanssa ja siellä yrittävät sanoa asiasta, mutta turhaan. Nämä ihmiset eivät oikeesti välitä kuin itsestään.
Asukkaat jotka kotiin tullessaan löytävät vieraan auton parkkiruudustaan, ovat välillä pysäköineet oman autonsa vieraan auton taakse tai eteen niin etteivät pääse ajamaan pois, mutta eivät nämä ole silti noloina eikä korjaa tapojaan vaan sama meno jatkuu.
Talonmies riensi raivona päiväkotiin eräs talvinen aamu kun päiväkotivanhemmat olivat pysäköineet parkkiksen umpeen niin etteivät asukkaat päässeet autoillaan lähtemään töihin.
Asiasta oli luvattu keskustella vanhempainillassa, mutta mitään näkyvää muutosta ei ole tapahtunut.
Parkkiksella on siis jokaisen varatun paikan kohdalla pysäköintikieltokyltti ja merkki varatusta paikasta, mutta siitä ei ole mitään apua.

No niin ja kesälomalla pistetään lapsen normaali arkirytmi ihan sekaisin kun annetaan nukkua pitempään ja samoin valvoa myöhempään! Lapsiparka, neljän viikon rytmittömyyden jälkeen on varmaan huutoa ja kiukkua herääminen hänelläkin!

:laugh:
Ei ole rytmittömyyttä antaa lapsen lomalla herätä aamulla vähän myöhemmin, silloin kun lapsi itse herää (eli meillä noin klo 7).
Lapsi on koko ikänsä mennyt nukkumaan iltaisin klo 19-20 eikä loma sitä asiaa muuta mihinkään.
Päikkäritkin nukutaan normaaliin tapaan pk-päikkäriaikaan joten ei tarvitse lapsesta olla huolissaan. Kiitoksia kuitenkin huolenpidosta :)

Miksi helkkarissa päiväkodille ei ole järjestetty muutamaa autopaikkaa?

Pihalla on vapaitakin paikkoja mutta ne eivät näille päiväkotikävijöille kelpaa koska ovat muutaman metrin kauempana päiväkodin oviaukosta kuin nämä varatut sähkötolppapaikat...
Ehkä päiväkoti ei ole ollut halukas maksamaan omista autopaikoista?

Ei ole rytmittömyyttä antaa lapsen lomalla herätä aamulla vähän myöhemmin, silloin kun lapsi itse herää (eli meillä noin klo 7).

Miten se itse herää seiskalta jos se on herännyt pihalta kuuluviin karmeisiin huutoihin klo 6.35?

Järjestäisin taloyhtiön muiden asukkaiden kanssa noiden elämän niin hankalaksi, etteivät viitsi enää parkkeerata. Jos juuri parkkeeraavat jonkun paikalle, auto poikittain parkkiin taakse. Siirtää voi esim. seuraavana aamuna. Aamulla voisitte käydä pitämässä useampana aamuna peräkkäin ripityksen tai esim. käytte seisomaan tiellä olevan auton eteen/taakse tai muuten estätte ketään ja mitään vahingoittamatta lähtemisen. Kun riittävän monta kertaa myöhästyvät töistä, luulisi löytyvän kiinnostusta etsiä muita paikkoja.

Miksi helkkarissa päiväkodille ei ole järjestetty muutamaa autopaikkaa?

Pihalla on vapaitakin paikkoja mutta ne eivät näille päiväkotikävijöille kelpaa koska ovat muutaman metrin kauempana päiväkodin oviaukosta kuin nämä varatut sähkötolppapaikat...
Ehkä päiväkoti ei ole ollut halukas maksamaan omista autopaikoista?

No eikö jo olis helpompaa antaa ne lähimmät paikat pk-käyttöön ja ne nykyiset vapaat paikat sitten tilalle niille joilla ne lähimmät nyt on? Simple as that.

Yhteistyössä