Lapset sairaana, vanhemmat pois töistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaako joku auttaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osaako joku auttaa?

Vieras
Meillä on kaksi lasta. Molemmat kipeitä. Toinen kävi eilen lääkärissä ja lääkäri epäili keuhkokuumetta. Toinen on menossa tänään lääkäriin. Viikonloppuna jo molemmat oli kuumeessa ja mies oli eilisen päivän poissa töistä. Mä olen tänään ja huomenna. Saan olla kolme palkallista päivää + yhden palkattoman lasten sairauden takia pois. Mut miten homma sitten menee, kun mies oli jo eilen saman sairauden takia pois? Lasketaanko se jo ekaksi päiväksi ja nyt sitten tämä ja huominen = 3 poissaolopäivää? Vai voinko vedota siihen, et toinenkin lapsi sairastui? Eilen lääkärissä käynyt on niin kipeä, etten varmaan voi viedä koko viikkona päiväkotiin. Torstaiksi voisimme ehkä saada hoitajan kotiin, mutta perjantaille ei ole ketään. Entä jos menen torstaina töihin (ja lapsilla hoitaja kotona), niin voinko minä tai mies olla perjantaina pois, kun välissä olisi yksi työpäivä? Sama sairaus kuitenkin edelleen jatkuisi.

No eikös ne miehen poissaolot ole hänen omiaan ja sinun omiasi? Eihän ne sun työpaikalla edes tiedä onko miehesi ollut poissa töistä.. Taidan olla vähän yksinkertainen kun en nyt taida tajuta ongelmaa..

Kyllä ne tietää, et mies oli poissa, koska kerroin etukäteen, et joudun mahdollisesti olemaan pois lasten takia tällä viikolla. Eli voiko molemmat vanhemmat olla pois koko viikon, mut vuorotellen, jos lapsen sairaus jatkuu pitempään kuin kolme päivää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä ne tietää, et mies oli poissa, koska kerroin etukäteen, et joudun mahdollisesti olemaan pois lasten takia tällä viikolla. Eli voiko molemmat vanhemmat olla pois koko viikon, mut vuorotellen, jos lapsen sairaus jatkuu pitempään kuin kolme päivää?

Näin voi tehdä, jos saa sairaslomalapun.. yhtäaikaa ei tietenkään voi..

Mun ja mun miehen työpaikalla ainakin onnistuu ja joskus ollaan oltu niinkin että toinen on aamupäivän ja toinen iltapäivän (jos on jotain sovittuja työjuttuja ) me voidaan kumpikin olla pois "omalla ilmoituksella" 3 päivää oman tai lapsen sairauden vuoksi, ja joskus on lääkäri kirjoittanutkin todistukset molemmille erikseen, siinä on mainittu koko sairauden kesto ja mitkä päivät mä oon ollu kotona ja mitkä mies.
Mun työkaveri tarvitsee miehen työpaikalle aina todistuksen että hän on ollut töissä kun mies on ollut lasten kanssa kotona.
Joten soita pomollesi ja kysy, hyvin työpaikka ja sopimus kohtaista

Me on ainakin tehty niin, että ensin on ollu toinen kolme tai neljä päivää ja sen jälkeen jos on vielä tarvinnu niin toinen. Lääkärit ei meilläpäin ainakaan muista yleensä rastittaa sitä kohtaa, jossa lukee se saman sairauden jatkuminen. Eli ei ole ollut ongelmia sen takia, että työnantaja laskis molempien saikut samaan pötköön. Joskus me on tehty niin, että ensin on haettu saikkulappu terveyskeskuksesta ja loppuajalle lappu yksityiseltä toiselle vanhemmalle.
Ja teillähän sairastaa kaksi lasta joista molemmista voi ERIKSEEN saada sen palkallisen hoitovapaan.
Poishan saa töistä olla jos lapset sairastaa, sitä ei voi työn antaja kieltää, mutta palkanmaksu loppuu jossain vaiheessa.

Ja jotku työnantajat vaatii todistuksen siitä, millaiset työajat puolisolla on. Silloin voi joutua tekemään esim. puolta päivää saikkulapusta huolimatta. V****maisiakin työnantajiakin löytyy.

Pitää varmaan soittaa töihin ja kysellä. Olisi vaan kiva etukäteen itse selvittää asiaa, et tietäisi miten homma menee. Esimieheni ei ole kovin hyvin selvillä näistä lapsiin liittyvistä poissaoloista, mut selvittää kyllä aina, kun kysyy, mut vastausta ei yleensä saa heti.

Siis miehesi vie todistuksen lapsen sairaudesta ja sinä saat tietenkin oman lääkärintodistuksen omalle työpaikallesi eli varmaan sen 3päivää lääkäri kirjoittaa.Meillä kun oli keuhkokuume lapsella niin sairasloma tais olla 7päivää pitkä.

Yhteistyössä