Lapsettoman ja "lapsellisen" pariskunnan yhteisristeilyn ongelmat

  • Viestiketjun aloittaja mitenhän tästäkin selviää
  • Ensimmäinen viesti
mitenhän tästäkin selviää
Olemme lähdössä risteilylle pian erään pariskunnan kanssa joilla on 3-v lapsi. Me itse olemme lapsettomia mieheni kanssa. Meillä on luonnollisesti eri hytit. Nyt olen alkanut miettimään edessä olevaa pulmatilannetta: miehet tykkäävät mennä illalla discoon/ravintolaan ja niin tietysti tykkäisin mennä minäkin koska olen menvä tyyppi kuten nuo miehet. Mutta. Onko minulla jollain lailla moraalinen velvoite olla sittenkin kaveripariskunnan vaimon kanssa hytissä kun lapsi nukkuu sielä eikä häntä voi jättää vartioimatta? Odottaisimme miehiä aamuneljään asti... Ei kiinnosta jos suoraan sanon.

En haluaisi viettää tylsässä kopissa risteilyä, mutten toisaalta pahoittaa ystäväni mieltäkään. Eikö kuitenkin hänen omalla puolisollaan (lapsen isä kuitenkin) ole isompi velvoite "viihdyttää" vaimoonsa kuin mulla? Lapsen isä on sellainen ettei takuulla ole vapaaehtoisesti hytissä, vaan veri vetää baariin...
 
puntit tasan
Jos kyseessä on Tukholman risteily, niin silloin on kaksi iltaa, jolloin yhtenä iltana voivat miehet mennä ja toisena te.

Jos vain yksi ilta, niin itse ajattelisin niin ettei se laivan disco nyt mikään niin ihana paikka ole. Jos teillä on vierekkäiset hytit, voitte laittaa lapsen nukkumaan toiseen hyttiin ja mennä itse toiseen jutskaamaan ja juomaan hyvää viiniä suklaan kera.
 
menojalkainen
Kun mieheni kanssa risteilimme, niin vuorottelimme hoitovuoroissa. Jos mies esimerkiksi meni lapsen kanssa lasten leikkipaikkaan, niin minä menin sitten shoppailemaan tms. Välillä kierreltiin yhdessä koko perheensä esim. laivan kannella, syömässä jne.

Minusta on aika kurjaa, jos risteily tarkoittaa sitä, että te kolme bailaatte ja se lapsi on äitinsä kanssa 24 h. Teille kolmelle risteily voi olla hauska, mutta onko se sitten sitä äidille, jos isä ei yhtään ajattele risteilyllä muuta kuin omaa hauskanpitoaan.

Jos tarkoitus on yhdistää risteilyssä ryyppäänen ja hauska kokemus lapselle, niin mielestäni se ei voi onnistua. Perheristeily, jossa lapsi on pääosassa on ihan eri asia, kuin se, että lähdetään aikuisporukassa ilman lapsia pitämään hauskaa. Jo ihan sellainen käytännön ongelma, että samassa hytissä nukkuu känninen ja pieni lapsi on ihan mahdoton. Sitten aamulla krapulainen on kiukkuinen, kun pieni lapsi herättää jne.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja puntit tasan:
Jos kyseessä on Tukholman risteily, niin silloin on kaksi iltaa, jolloin yhtenä iltana voivat miehet mennä ja toisena te.

Jos vain yksi ilta, niin itse ajattelisin niin ettei se laivan disco nyt mikään niin ihana paikka ole. Jos teillä on vierekkäiset hytit, voitte laittaa lapsen nukkumaan toiseen hyttiin ja mennä itse toiseen jutskaamaan ja juomaan hyvää viiniä suklaan kera.
On vain 1 yön Turun risteily. Ja vaikka olisi 2 yötä, ei tämä "isukki" tasan istu hytissä lapsensa kanssa, on hänen mielestä täysin hameväen touhua. Itsekäs ja sovinisti mies suoraan sanoen mutta en minä häntä ole valinnut enkä myös kumartele hänelle toisin kuin vaimonsa.

Ymmärrän että Sun mielipide on ettei se disco/tanssirafla ole kovin ihmeellinen paikka, mutta mä jaksan siitä innostua kun pieni lapsi, musta se on juuri se risteilyn "suola". :) Enkä varmasti istu laivalla hytissä viiniä lipittämässä vaan haluan tanssia ja jutella ihmisten kanssa ja olla hauskaa pitämässä muiden kanssa.

On ehkä virhe lähteä tällä kokoonpanolla matkalle..mutta myöhäistä rypistää nyt..

Kiitos kuitenkin näkökannasta, mutta ei oikein sovi tähän tilanteeseen :(

Ikää meillä aikuisilla on 26-39 v.
 
kunhan sanon
Alkuperäinen kirjoittaja menojalkainen:
Kun mieheni kanssa risteilimme, niin vuorottelimme hoitovuoroissa. Jos mies esimerkiksi meni lapsen kanssa lasten leikkipaikkaan, niin minä menin sitten shoppailemaan tms. Välillä kierreltiin yhdessä koko perheensä esim. laivan kannella, syömässä jne.

Minusta on aika kurjaa, jos risteily tarkoittaa sitä, että te kolme bailaatte ja se lapsi on äitinsä kanssa 24 h. Teille kolmelle risteily voi olla hauska, mutta onko se sitten sitä äidille, jos isä ei yhtään ajattele risteilyllä muuta kuin omaa hauskanpitoaan.

Jos tarkoitus on yhdistää risteilyssä ryyppäänen ja hauska kokemus lapselle, niin mielestäni se ei voi onnistua. Perheristeily, jossa lapsi on pääosassa on ihan eri asia, kuin se, että lähdetään aikuisporukassa ilman lapsia pitämään hauskaa. Jo ihan sellainen käytännön ongelma, että samassa hytissä nukkuu känninen ja pieni lapsi on ihan mahdoton. Sitten aamulla krapulainen on kiukkuinen, kun pieni lapsi herättää jne.
OT mutta harva perheenisä lienee ihan maitolinjalla laivalla tai muillakaan matkoilla...
 
niin se vain on..
Niin se vain on, että sinut on jo tietämättäsi valittu viihdyttämään tätä äitiä lapsen kanssa. Vaikea homma..itse olen joskus löytänyt itseni samasta tilanteesta. Mitäs siinä, piti omat menohalut jättää ja hymyillä nätisti, että ei tässä mitään. Lapsettomana en vain ollut suunnitellut ihan "lapsenvahti"-reissua..
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja niin se vain on..:
Niin se vain on, että sinut on jo tietämättäsi valittu viihdyttämään tätä äitiä lapsen kanssa. Vaikea homma..itse olen joskus löytänyt itseni samasta tilanteesta. Mitäs siinä, piti omat menohalut jättää ja hymyillä nätisti, että ei tässä mitään. Lapsettomana en vain ollut suunnitellut ihan "lapsenvahti"-reissua..
Mielestäni tämän äiti-ihmisen olisi pitänyt etukäteen kyllä ottaa asia puheeksi. En pitäisi itseäni minään automaatti-lastenhoitajana koska itselläni ei ole edes lapsia! Jos nyt alistun tähän, mitä seuraavaksi...? Itse asiassa tämä koko näkökanta tuli mieleen mun miehelleni, että mahtaakohan se äiti-ihminen olla hytissä puoli risteilyä lapsen kanssa? Silloin vasta tajusin.

Mitä meillä on muita lapsellisia ystäviä, eivät he velvoita minua viihdyttämään äitiä+lapsia mutta niissä onkin toisenlaiset aviomiehet eikä sovinistisia.

Kinkkinen juttu.
 
Marigekko
Ei sinulla ole velvoitetta jäädä miksikään seuraneidiksi hyttiin. Ei ole sinun vikasi jos toisessa perheessä meininki ei ole reilua. Kyllähän fiksu ystävä sen ymmärtää että et ole tullut laivalle hytissä istumaan. Voisit toki kuuluvalla äänellä tehdä tiettäväksi että vaihtovuoro olisi mielestäsi itsestäänselvyys, eli antaisit henkistä tukea lapsen äidille.
 
eräsperäs
No otat opiksesi ja seuraavan kerran ette lähde tuolla kokoonpanolla mihinkään.

Itse jaksan matkoilla tasan kahta sukulaislasta, joista tykkään. Muiden lapsellisten kanssa en matkustele enkä vietä mökkiviikonloppuja. Ei kiinnosta.

Anteeksi silti minua huvittaa, että haluat discoon noin kovasti. Eikö sinne pääse muutenkin? Ihan että tutustumaan ihmisiin? Anna mun kaikki kestää :-DD
 
ruodussa
Alkuperäinen kirjoittaja Marigekko:
Ei sinulla ole velvoitetta jäädä miksikään seuraneidiksi hyttiin. Ei ole sinun vikasi jos toisessa perheessä meininki ei ole reilua. Kyllähän fiksu ystävä sen ymmärtää että et ole tullut laivalle hytissä istumaan. Voisit toki kuuluvalla äänellä tehdä tiettäväksi että vaihtovuoro olisi mielestäsi itsestäänselvyys, eli antaisit henkistä tukea lapsen äidille.
En lähtisi puuttumaan vieraan avioparin/perheen kuvioihin. No jos varman tappelun haluaa saada aikaan toisten asioihin sekaantumalla, siitä vain. Mutta en suosittele. Jos on sovinisti mies, vaimo on sen ottanut karvoineen kaikkineen, ei ole toisten ihmisten tehtävä arvioida toisen puolison vikoja.
 
seilori-68
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
No otat opiksesi ja seuraavan kerran ette lähde tuolla kokoonpanolla mihinkään.

Itse jaksan matkoilla tasan kahta sukulaislasta, joista tykkään. Muiden lapsellisten kanssa en matkustele enkä vietä mökkiviikonloppuja. Ei kiinnosta.

Anteeksi silti minua huvittaa, että haluat discoon noin kovasti. Eikö sinne pääse muutenkin? Ihan että tutustumaan ihmisiin? Anna mun kaikki kestää :-DD
No eiköhän aika moni sinne botskille mene bailaus/tanssi tarkoituksessa eikä hyttiin murjottamaan ja viinaa lipittämään! Että anna mun kaikki kestää ihan itelles.
 
ap.
Jatkan vielä: Minusta on hiukan tämän äiti-ihmisen omakin vika kun on päästänyt tilanteen pisteeseen missä hän on vain käytetyn kynnysmaton osassa. Marttyyriudesta ei palkita ketään, se vain ärsyttää miestä ja lapsia!

Meillä mieheni kanssa pelaa tasa-arvo enkä varmasti alistu vieraiden miesten pompoteltavaksi.
Pidin itsestään selvänä että tämä nainen jää hyttiin lapsen kanssa, mutta mieheni otti todellakin asian puheeksi, kun tyyliin mietin otanko kulta- vai turkoosipaljettisen bailumekon kassiini.
 
äiti, mutta jalat maassa!
Itselläni on lapsia ja monilla kavereillani ei. En olisi itse edes halunnut lähteä tuolla kokoonpanolla risteilylle! Että mieheni bailaisi ystäväpariskunnan kanssa ja minä istuisin yksin hytissä. Huh!

Mutta kaikkein vähiten odottaisin sen ystäväpariskunnan naisen olevan minun ja lapseni viihdyttäjä! Jos molemmilla olisi lapsi, laittaisimme leirin siihen toiseen hyttiin ja yrittäisimme saada tilanteesta parhaan mahdollisen irti. Mutta ei nyt hyvänen aika voi odottaa, että se lapseton nainen istuisi minun kanssani siellä hytissä!!

Minusta voit senkin uhalla, että se nainen suuttuu, tehdä aivan oman mielesi mukaan ts. bailata vaikka aamuun saakka. Älä vaan ala mihinkään uhrautumisjuttuun nyt, niin asia selviää kaikille jo heti alkuun ja myös tulevaisuutta avrten. Olen ystävällinen ja iloinen, mutta ole kuin et huomaisikaan mitään salaista toivetta kenenkään suunnalta. Ihan absurdi ajatuskin, että SUA kohtaan olisi jotain odotuksia! Vain lapsen isällä on. Kukaan ei voi vaatia sinulta yhtään mitään. Lapsen äitinä en edes haluaisi ketään uhrautujaa kanssani sinne istumaan.

Itse olisin hankkinut lapsenvahdin aivan varmasti, vienyt lapsen mummolaan, siskolleni, tädilleni jne ja lähtenyt iloiselle risteilylle nelistään! Oma moka jos ei tuo äiti sitä tee. Miksi lapsessa pitää olla kiinni koko ajan! Äiditkin kaipaavat piristystä ja omaa aikaa! YKSI yö! Ihan turha lasta sinne raahata.
 
tarkennusta
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
mieheni otti todellakin asian puheeksi, kun tyyliin mietin otanko kulta- vai turkoosipaljettisen bailumekon kassiini.
Miten otti puheeksi? Odottaako hänkin sinulta seuradaamina olemista? Toivooko sitä? Pitääkö suotavana?

 
Hmm hmm...
Teidän olisi kannattanut jo risteilyä miettiessänne sopia, että miten asiat hoidatte risteilyn aikana. Oma oletukseni olisi se, että jos noin pieni lapsi otetaan mukaan, ovat ainakin vanhemmat sitten ns. lapsen ehdoilla liikenteessä eli joko jompi kumpi tai molemmat ovat lapsen kanssa hytissä ja vieras pariskunta bailaa - tai vastavuoroisesti vanhemmille olisi sovittu yhteistä aikaa ja he menisivät yhdessä sinne discoon ja joko lapsettomasta parista molemmat tai toinen olisi lapsenvahtina.

Eli JOS siis risteilyn päätarkoitus on bailaaminen, eikö lasta olisi voitu jättää hoitoon jonnekin? Minulla on ollut hoidossa nuorempiakin kuin 3-vuotiaita ja itse olen ollut ystävättäreni luona hoitamassa jopa alle 1-vuotiasta heidän kodissaan ja kaikki on sujunut mainiosti. Jos päätarkoitus on syöminen ja maissa kaiken kivan yhdessä tekeminen, niin silloinhan asia on tietenkin toinen, silloin voivat vaikka kaikki istua siellä hytissä ja vaikka vuoron perään pariskunnittain - tai halutessaan mies- ja naisporukassa - käväistä lapsen nukkuessa ottamassa yhden drinkin ja tulla sitten hyttiin nukkumaan.
 
maissa?
Minusta siellä maissakin on kyllä kyseenalaista, mitä siitä reissusta tulee. Miten tuon ikäisen kanssa voi katsoa nähtävyyksiä tai shoppailla tai istuskella ulkoilmakahvilassa jne mitä nyt tekeekin? Koko reissu kuulostaa aika järkyltä suoraansanoen.
 
Western
Siis veri vetää baariin, ollaan aamu neljään ja vielä lapsi mukana.
Mikä helvetti saa teidät naiset rakentamaan suhteita noin tökeröiden miesten kanssa.
Kertokaa se minulle, ne plussat niistä samoista miehistä, olen pelkkänä korvana?
Eivätkö naiset näe että tuossa on todella mainio alku vinksahtaneeseen suhteeseen.
 
eräsperäs
Alkuperäinen kirjoittaja seilori-68:
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
No otat opiksesi ja seuraavan kerran ette lähde tuolla kokoonpanolla mihinkään.

Itse jaksan matkoilla tasan kahta sukulaislasta, joista tykkään. Muiden lapsellisten kanssa en matkustele enkä vietä mökkiviikonloppuja. Ei kiinnosta.

Anteeksi silti minua huvittaa, että haluat discoon noin kovasti. Eikö sinne pääse muutenkin? Ihan että tutustumaan ihmisiin? Anna mun kaikki kestää :-DD
No eiköhän aika moni sinne botskille mene bailaus/tanssi tarkoituksessa eikä hyttiin murjottamaan ja viinaa lipittämään! Että anna mun kaikki kestää ihan itelles.
Tuo minua juuri ihmetyttääkin. Onko se laiva ainoa paikka mihin pääsee tanssimaan ja bailaamaan?

Käsittääkseni mahdollisuuksia löytyy bailaamiseen ja tanssimiseen ihan maissakin. . Jos niiden ihmisten seura ei kiinnosta joiden kanssa risteilylle lähtee, niin miksi lähteä ollenkaan. Ihmettelen vaan itsekseni.

Itse en henkilökohtaisesti lähde risteilylle kuin siitä syystä, että pääsen paikasta A paikkaan B. Pelkän merillä lillumisen takia ei kiinnosta asia ollenkaan, laiva on matkantekoväline, eikä siellä vietetty aika itsetarkoitus.


 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm hmm...:
Teidän olisi kannattanut jo risteilyä miettiessänne sopia, että miten asiat hoidatte risteilyn aikana. Oma oletukseni olisi se, että jos noin pieni lapsi otetaan mukaan, ovat ainakin vanhemmat sitten ns. lapsen ehdoilla liikenteessä eli joko jompi kumpi tai molemmat ovat lapsen kanssa hytissä ja vieras pariskunta bailaa - tai vastavuoroisesti vanhemmille olisi sovittu yhteistä aikaa ja he menisivät yhdessä sinne discoon ja joko lapsettomasta parista molemmat tai toinen olisi lapsenvahtina.

Eli JOS siis risteilyn päätarkoitus on bailaaminen, eikö lasta olisi voitu jättää hoitoon jonnekin? Minulla on ollut hoidossa nuorempiakin kuin 3-vuotiaita ja itse olen ollut ystävättäreni luona hoitamassa jopa alle 1-vuotiasta heidän kodissaan ja kaikki on sujunut mainiosti. Jos päätarkoitus on syöminen ja maissa kaiken kivan yhdessä tekeminen, niin silloinhan asia on tietenkin toinen, silloin voivat vaikka kaikki istua siellä hytissä ja vaikka vuoron perään pariskunnittain - tai halutessaan mies- ja naisporukassa - käväistä lapsen nukkuessa ottamassa yhden drinkin ja tulla sitten hyttiin nukkumaan.
Kaveripariskunnan mies ehdotti risteilyä miehelleni, ja innostuimme lähtemään mukaan. Lasta ei voitu käsittääkseni jättää hoitoon koska ei ole "varaa" hoitajaan, tai ei haluta jättää vieraalle tms.
 
eräsperäs
Alkuperäinen kirjoittaja maissa?:
Minusta siellä maissakin on kyllä kyseenalaista, mitä siitä reissusta tulee. Miten tuon ikäisen kanssa voi katsoa nähtävyyksiä tai shoppailla tai istuskella ulkoilmakahvilassa jne mitä nyt tekeekin? Koko reissu kuulostaa aika järkyltä suoraansanoen.
Riippunee aivan mukelon luonteesta mitkä toiminnot onnistuu. Kuulostaa kyllä aivan järkylle kuviolle, itse en sotkeutuisi ollenkaan :)

Nimimerkillä Hmm hmm hyviä pointteja.
 
afjklöjafdls
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
Alkuperäinen kirjoittaja seilori-68:
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
No otat opiksesi ja seuraavan kerran ette lähde tuolla kokoonpanolla mihinkään.

Itse jaksan matkoilla tasan kahta sukulaislasta, joista tykkään. Muiden lapsellisten kanssa en matkustele enkä vietä mökkiviikonloppuja. Ei kiinnosta.

Anteeksi silti minua huvittaa, että haluat discoon noin kovasti. Eikö sinne pääse muutenkin? Ihan että tutustumaan ihmisiin? Anna mun kaikki kestää :-DD
No eiköhän aika moni sinne botskille mene bailaus/tanssi tarkoituksessa eikä hyttiin murjottamaan ja viinaa lipittämään! Että anna mun kaikki kestää ihan itelles.
Tuo minua juuri ihmetyttääkin. Onko se laiva ainoa paikka mihin pääsee tanssimaan ja bailaamaan?

Käsittääkseni mahdollisuuksia löytyy bailaamiseen ja tanssimiseen ihan maissakin. . Jos niiden ihmisten seura ei kiinnosta joiden kanssa risteilylle lähtee, niin miksi lähteä ollenkaan. Ihmettelen vaan itsekseni.

Itse en henkilökohtaisesti lähde risteilylle kuin siitä syystä, että pääsen paikasta A paikkaan B. Pelkän merillä lillumisen takia ei kiinnosta asia ollenkaan, laiva on matkantekoväline, eikä siellä vietetty aika itsetarkoitus.
Tässä ei nyt peräänkuulutettu Sun mieltymyksiäsi, jos huomasit.. monille laiva on bailupaikka.
 
eräsperäs
:) joo niin tuntuu olevan. Ihmettelen edellen, että miksi lähteä lapsiseurassa matkalle, jos bailaus on itsetarkoitus.

Ihmettelen myös edelleen, että ettekö te pääse muualle bailaamaan, kuin laivalle. Jos yksi menetetty bailausmahdollisuus ottaa jo ajatuksena noin koville.

Ihmettelen myös, että ne bailaushalut täytyy verhota "haluan tutustua ihmisiin ja jutella" tekosyyn taakse.
 
ehdotus
Tunnetko sitä lasta? Mulle tuli mieleen, että ilahdutat sitä äitiä tosi paljon, jos ostat lapselle jonkun kivan pikku yllätyksen, esim. tuon ikäiselle tarkoitetun muisti- tai palapelin. Se ei paljoa maksa. Voisit yrittää houkutella lasta pelaamaan kanssasi sitä. Ja jututa lasta, näytä vaikka lokkeja kannella tms. Ja miten paljon vettä on ympärillä, siitä täyttyisi monta kylpyammetta! Onko se kalojen iiiiso kylpyamme?? Ja sitten nauraisitte yhdessä. Lapsen äiti ilahtuisi. Ja lapsen äiti voisi mennä vaikka shoppailemaan tai cappuccinolle, kun pelaisitte peliä tai olisitte yhdessä hetken pallomeressä sen lapsen kanssa. Ilta onkin sitten jo ihan eri juttu. Silloin sulla on oieus olla aikusena aikuisten paikoissa. Mutta jos huomioit lasta vähän, se lämmittää jokaisen äidin sydäntä. Ja täten petaat itsellesi jo iltavapaan. Olet huomioinut lasta jopa leikkien sen kanssa jne. päiväsaikaan. Näin et tee liian itsekästä vaikutusta ja varmaan kaikki tajuavat, että joka lapsen mukaan ottaa, huolehtii siitä ilalla ja yöllä.
 
Hmm hmm...
Taitaisi olla parempi, etten olisi liiaksi samaa mieltä nimimerkin "eräsperäs" kanssa, sillä kerran olimme samoilla linjoilla muistaakseni kahvitunti-palstalla ja jopa joku kirjoittelija/jotkut kirjoittelijat väittivät kivenkovaan meitä samaksi henkilöksi ; ) Mutta siis minäkin ihmettelen, että jos bailaaminen on päätarkoitus molemmille lapsen vanhemmille, niin eikö silloin olisi mukavempaa kaikille osapuolille, että kaikki bailaisivat jossakin muualla kuin siellä laivalla? Minäkään en pidä laivalla oleilusta, mutta kun välillä sinne joudun (työmatkojen vuoksi siis), niin silloin pyrin ottamaan ilon irti siitä, missä voin esimerkikisi hyödyntämällä shoppailumahdollisuudet ja syömällä jossakin muualla kuin siellä buffetissa. No tämä nyt meni hieman ohi, mutta aivan oikeasti kaikki eivät edes pidä laivalla bilettämisestä.

Eikö, ap, lapsipariskunnalla ole tosiaan ketään tuttua, joka voisi ottaa lapsen hoitoonsa tai joka voisi mennä heidän kotiin lasta hoitamaan? Isovanhempia? Kummeja? Muita perheystäviä? Ei minä ainakaan ole koskaan lapsenvahtihommasta edes odottanut maksua, toki esim. taksimatkani yöllä kotiin on kustannettu tms, mutta samat ruoat yms. on lapselle varattu valmiiksi jääkaappiin kuin mitä hän muutenkin söisi.

Oliko aluperin siis tarkoitus, että perhe lähtisi vain perheenä laivalle? Jos näin olisi tehty, olisiko mies silloin pysynyt hytissä, vai olisiko hän joka tapauksessa lähtenyt discoon? Kun teidän mukaan tuleminen tuli puheeksi, otettiinko sinun "roolisi" esiin? Olettiko mies, että sinä toimit seuraneitinä?

Mielestäni voit mennä discoon hyvällä omalla tunnolla, jos se on sinusta mukavaa. Miksi maksaisit matkastasi ja sitten viettäisit sen vastentahtoisesti hytissä, ellette ole näin etukäteen sopineet.
 
no daa
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
Ihmettelen myös edelleen, että ettekö te pääse muualle bailaamaan, kuin laivalle. Jos yksi menetetty bailausmahdollisuus ottaa jo ajatuksena noin koville.
Laiva on paras paikka bailata - ja usein valitettavasti myös kallein vaihtoehto. En minä ainakaan lähtisi LAIVALLE tuijottamaan hytin seiniä kun on matkasta kerran maksanutkin.
 

Yhteistyössä