Hae Anna.fi-sivustolta

Lapsettomuus elämäntilanteessa, jossa on jo lapsia

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä mammaonneton, 13.09.2012.

1. mammaonneton Vierailija

En ole varma kuuluuko aloitukseni lapsettomuuspalstalle, ja pyydänkin heti alkuun anteeksi jos loukkaan jonkun tunteita. Tiedän että lapsettomuus on kipeä aihe ja varmasti monin verroin kipeämpi niille, joilla on toiveissa ensimmäinen.

Minulla on kaksi lasta ja olen heistä äärettömän onnellinen. Lapset saivat alkunsa verrattain helposti: ensimmäisen kohdalla lopetin pillerit tammikuussa, kuukautiset palasivat vasta kesäkuussa ja raskaaksi tulin syyskuussa. Toisen kohdalla meni puoli vuotta yritystä ja välissä yksi keskenmeno. Nyt olemme toivoneen kolmatta lasta hartaasti vuoden. Vuosi on mennyt nopeasti, mutta paljon ikäviä tunteita on mahtunut mukaan, tuntuu uskomattomalta miten näitä tunteita käsitelisi ellei olisi jo lapsia jotka pitävät arjessa kiinni.

Vaikka aikaa on kulunut vasta yksi vuosi, olen silti huolissani ja surullinen. Tiedän että minulla on vielä aikaa, olen reilusti alle kolmenkymmenen ja vuoden yritys voi johtua ihan stressaamisestakin. Nyt on kuitenkin suhteellisen säännölliseen kiertoon alkanut tulla suuriakin heittoja ja olen harkinnut lääkärille menoa. Pelottaa kuitenkin ajatus siitä, jos en voikaan saada enää lapsia. Onko muita saman kokeneita tai muita jotka käyvät parhaillaan samoja asioita läpi? Minua hätkähdyttää tuo määritelmä että lapsettomuudesta on kyse kun yritystä on jatkunut vuosi tuloksetta. Minäkö nyt kärsin lapsettomuudesta? Toisaalta minusta tuntuu juuri siltä, mutta toisaalta en voi hyväksyä sitä. Ehkä tämä on seurausta itsekkäästä ajattelusta ja asioiden pitämisestä itsestäänselvyyksinä...

-mammaonneton

2. Saman kokenut. Vierailija

Sitä kutsutaan sekundääriseksi lapsettomuudeksi.

Yritimme toista lastamme ensin vuoden ja sitten hoitojen kanssa meni toinen vuosi. Lopulta toinen IVF toi tuloksen. En olisi ikinä kuvitellut päätyväni niin pitkälle hoidoissa, mutta niinkin voi käydä. Elimistö muuttuu, ja edelliset raskaudet ovat voineet tehdä kehossa joitain muutoksia. Esim vaikka jokin autoimmuunisairaus, kuten reuma tai vaikka keliakia voivat aiheuttaa lapsettomuutta.

En itse edelleenkään tiedä syytä miksi ei luomusti toinen onnistunut. Jotain oli pahasti vialla munasoluissa ja varsinkin niiden hedelmöittymisessä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri