Lapsettomuus epäily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gabithe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gabithe

Vieras
Epäilen etten voi saada lapsia. Olemme 2 vuotta ilman ehkäisyä yrittäneet ja nyt alkaa epätoivo iskeä itselleni. En enään tiennyt muuta mistä neuvoa kysyä, enkä toivo mitään pään aukomista, sillä 2 päivää mennyt jo itkiessä asiaa. Mies on sitä mieltä, että kaikki on kunnossa eikä tarvitse hoitoa hakea. Voinko itse avioliitossa hakeutua ilman miestä? Molemmilla kuitenkin halu saada pieni ihme. Soitanko asiasta terveyskeskukseen vai neuvolaan? Voinko tutkimuksen suorittaa ilman miestä että tuloksessa selviää onko vika minussa? Jos on mies ymmärtää varmasti kun on lausunto ja haluaa sitten vasta hakeutua hoitoon yhdessä.

Minun on todella paha nyt olla, joten en edelleenkään kaipaa vittuilua vaan neuvoja. Yksi keskenmeno takana heinäkuussa. Kuukautiseni on normaalit. Miehellä ollut edellisessä suhteessa lapsi tuloillaan, nainen teki abortin minkä vuoksi mies varma ettei ongelmaa ole.

Tärkein kysymykseni nyt on että mihin asiasta soitan, voinko yksin hakea hoitoon jos mies ei halua ja miten toimisin tässä tilanteessa.

Olen siis nuori, urheileva ja päihteetön nainen. En tiedä onko lapsettomuus perillistä, enkä tiedä onko suvussani tätä ollut. Äitini oli noin 30 kun minut sai, hänellä sisaruksia. Isälläni myös. Olen ainut lapsi, enkä ole vanhempien kanssa ottanut asiaa puheeksi, kun emme ole tekemisissä.

Yleensä hoitoihin hakeudutaan aikaisintaan vuoden päästä kun yrityksestä huolimatta lasta ei ole tullut.Kuitenkin teillä on "hyvä merkki" se,että raskaus on alkanut,vaikkakin päätynyt keskenmenoon.Minä aikoinaan soitin omalääkärille ajan ja omalääkäri otti muutamat peruslabrakokeet mm.kilpirauhasarvot.Kun labrat olivat ok,sain lähetteen sairaalan gynegologille.Mulla todettiin PCO eli monirakkulaiset munasarjat.Hoitoa siihen ei ole mutta sain lääkettä(Clomifen) joka auttaa munasoluja irtoamaan.Vuoden verran mentiin niillä,yksi tuulimunaraskaus tuli siinä välillä.Miehen sienennestenäyte otettiin tuon vuoden varrella.Kun lääkkeen annostus tuplattiin,raskaus alkoi samantien :) Nyt meillä on kolme lasta,kaksi seuraavaa tuli heti kun annettiin lupa tulla.

Mukava kuulla oma tarinasi :)
Joo tiedän että vuosi on ns raja mutta olen venyttänyt ja venyttänyt asiaa kun ei oikein halua uskoa. Taidan nyt lähiaikoina soittaa ajan lääkärille.

Ystäväni tuli raskaaksi luomusti vasta kolmen vuoden yrittämisen jälkeen, niinkin voi tapahtua. Mutta jos asia vaivaa sinua jo noin paljon ja aikaa on kuitenkin kulunut jo paljon, niin soittamalla terveyskeskukseen asia etenee. Tai yksityiselle klinikalle, joka hoitaa lapsettomuusasioita. Tsemppiä! Tiedän kuinka raskasta on pettyä kuukaudesta toiseen?

Voit toki hakeutua yksinkin lääkäriin niin saat ainakin omasta puolestasi asian eteenpäin. Kyllähän mieskin kannattaa tutkia, käytännössähän häneltä otetaan siemennestenäyte. Julkisella puolella ainakin täällä vaaditaan että mieheltä on otettu tuo näyte ja HIV ja hepatiittikokeet ennenkuin saa lähetteen varsinaiselle lapsettomuuspolille. Alkututkimukset tehdään terveyskeskuksen kautta.

Meillä esikoinen tärppäs n. Yk 28. Yks keskenmeno yk 18 oli sitä ennen ja se vähän loi valoa tulevaisuuteen kun olin kuitenkin onnistunut tulemaan raskaaks. Nyt yritetään toista ja yk 10 menossa. Tutkimuksiin lähdettiin nyt yksityiselle ja musta ei mitään vikaa löytynyt ja miehen tulokset saadaan maanantaina...

Yhteistyössä