lapsettomuushoidot ja c-hepatiitti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kysyjä"

Vieras
Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta muutamia kuukausia. Mieheni on sairastanut syövän ja hoitojen vuoksi on mahdollista, että hänen siittiöntuotantonsa on lakannut. Asiaa ei ole vielä kuitenkaan tutkittu. Mieheltä on otettu ennen hoitojen alkua talteen siittiöitä.

Varsinainen kysymykseni koskee sairastamaani c-hepatiittia. Minulla on todettu c-hepatiitti vuonna 2005, jolloin verestäni löytyi taudin vasta-aineita. Varsinainen virustesti on ollut kuitenkin kokoajan, eli viiden vuoden ajan negatiivinen. Infektiolääkärin mukaan en ole jäänyt siis taudin kantajaksi enkä näin ollen voi tartuttaa tautia eteenpäin.

Olemme mieheni kanssa ajatelleet hakeutua lapsettomuushoitoihin mikäli häneltä ei löydy siittiöitä. Onko minun mahdollista päästä hoitoihin tautini vuoksi? Ovatko hoidot c-hepatiittipositiiviselle paljon kalliimpia?

Minulla on yksi lapsi edellisestä avioliitostani ja lapseni on testattu c-hepatiitin vuoksi, hänellä ei ole tartuntaa eikä myöskään miehelläni.

olen saanut taudin huumeidenkäytön seurauksena, mutta olen ollut kuivilla jo vuosia ja vietän normaalia elämää. Vaikuttaako tämä asia lapsettomuushoitojen saatavuuteen?

Hei "kysyjä"!

Kiitos kysymyksestäsi.

C-hepatiitti tai aikaisempi huumeiden käyttö ei ole suoranainen este lapsettomuushoitohin pääsyyn. Toki asiaan varmasti kiinnitetään tarkempi huomio ja varmistetaan, että esim. c-hepatiitti juuri ennen hoitoja on varmasti hyvässä hoidossa. Helsingin seudulla käsittääkseni nimenomaan myös julkiselle puolelle pääsee myös c-hepatiittiä sairastavat.
Yksityisellä lapsettomuusklinikalla tehtävän hoidon hintaa en osaa sanoa, kaikilla klinikoilla ei ole edes mahdollisuutta hoitaa c-hepatiittia sairastavia. Tätä kannataa rohkeasti kysyä suoraan lapsettomuusklinikalta.
Toivotaan parasta miehesi puolesta, onnea matkaan!

hei minulla on myös edellisestä suhteesta lapsi ja jostain syystä emme nykyisen miheni kanssa ole onnistuneet lapsen teossa vaikkakin sperman laadussa ei vikaa ollut. meillä on molemmilla c-hepatiitti miehelläni ollut jo lähemmäs 18v ja itsellänikin n.3v. minulla hepatiitti on positiivinen joten minulta vaaditaan ainakin julkisella puolella intrferoni hoitoja lapsettomuus hoitoon pääsemiseksi. ellei tilanne muutu sitten ja saisin sisätautien puolelta vihreää valoa lapsettomuus hoidoille. sillä kaikki arvot ovat hyvät hepatiittiä ajatellen. onnea teidän yritykselle!

Tärkeitä kysymyksiä. Miehen siittötuotanto on helppo tutkia spermanäytteestä. Jos siittiöitä ei ole, on hyvä, että niitä on kuitenkin otettu talteen ennen syöpähoitoja. Pakastetut siittiöt ovat käyttökelpoisia monien vuosien jälkeenkin.

Jos hepatiitti on aktiivinen, hoitoja ei voida tehdä Suomessa. Sinulla hepatiitti on kuitenkin parantunut eikä tartuntariskiä ole. Silloin hoito voidaan toteuttaa kuten kenellä tahansa. Huumeiden käytön takia hoitoja ei evätä, kun olet nyt kuivilla.

Näyttää siltä, että teidän hoitonne voitaisiin toteuttaa ihan normaalilla tavalla eikä teille koidu mitään ylimääräisiä kustannuksia.

Eero Varila, lääkäri, Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä