Lapsi 1,3V juo vähän maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mama08

Vieras
Hei! Miten olette saaneet täytettyä kalsiumin tarpeen 6 dl? Kun lapsi ei vaan juo oikein hyvin maitoa. Päivässä menee korkeintaan 2 dl!! Teen puurot aamuin illoin maitoon, mutta silti jää vajaaks. Oletteko antaneet jo jotain kalsiun lisää, vai mikä olis hyvä konsti?

Kai nyt puuroihin jo menee tuop 2 dl jota sanoit ettei mene täyteen? Jugurtit, juustot...?

Itse ekan lapsen kohdalla olin varma ettei saa tarpeeksi maitoa, mutta kun laskin niin tulihan sitä :) Toisen lapsen kohdalla ei suoraan sanottuna tullut edes mieleen laskeskella :)

Jos tuntuu, ettei lapsesi saa kalsiumia tarpeeksi, voit toki käydä ostamassa apteekista kalsium tabletteja ja murskata ne tai ostaa valmista kalsiumjauhetta. Omalle tytölle jouduin antamaan lisäkalsiumia. Ei juonut maitoa eikä välttämättä puuroa eikä jugurttejakaan alkanut joka päivä syömään (tarjottiin siis kyllä). Nyt vihdoin on sentään alkanut juomaan mehua, johon on lisätty kalsiumia (mehukatti). Sitäkin voi kokeilla.

Tärkeää on tuo kalsiumin saanti pienille, mutta en tohtisi hampaiden ym. vuoksi ihan mehukattia lapselle tarjota varsinkaan noin pienelle! Kyllä se lapsi juo tarpeensa verran nesteitä, ei varmasti kuivu..mutta vesi on paras janojuoma. ja jos ei maito maistu niin tosiaan kalsiumlisä tabletista!
Sama huolettaa itseä kun olen imetystä lopettamassa, eikä ollenkaan mene samoja määriä nokkiksesta maitoa kuin menis äidin tissistä (vaavi 11kk).. sen sijaan meillä on ihan parasta tuo jogurtti/viili (maustamattomia) joihin voi laittaa marjasoseita, siitähän sitä kalsiumikin saa aivan kuin maidosta:) Tsemppiä!

Minä annan 11 kk:n ikäiselle vauvalle 2 x 1/4 tabletin Calcichew 500 mg päivässä. Saman verran syö meidän 2-vuotias, kun hän ei suostu juurikaan maitotuotteita käyttämään. Taaperolla maitoa menee puurossa, jogurttina jonkin verran sekä piimää juo satunnaisesti. Vauva ei saa maitotuotteita ollenkaan, koska on niille allerginen ja ravitsemussuunnittelija käski antaa kalkkia tuolla annostuksella. Jauhetta olen myös hankkinut, mutta ainakin ostamassani on d-vitamiini mukana. Laiskana en alkanut laskemaan, miten paljon pitää vähentää DeVitolia, joten ostin d-vitamiinittomat tabletit ja annan d-vitamiinin DeVitolina ja kalkin Calcichew:na.

Yhteistyössä