Lapsi 1v 4kk hakkaa päätään seinään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä?

Vieras
Tää on alkanut nyt ihan just parin päivän sisällä ja haluaisin lopettaa sen alkuunsa. Kysymys on varmaan ihan huomion puutteesta pojan mielestä: olen ollut kipeänä ja välillä en ole jaksanut muuta kuin maata sohvalla. Jotenkin tuntuisi, että silloin pään seinään hakkaaminen pitäisi vaan jättää huomiotta, mutta kun se sattuu poikaan ja hän alkaa itkeä, niin en mä ainakaan voi sitä olla huomaamatta. Kieltäminen ei poikaan vielä tehoa, vaan oikeastaan toimii päinvastoin. Neuvoja??

Ehdottomasti lapsi syliin! Syliä paljon ja tiiviisti, muulloinkin kuin vain silloin kun hakkaa päätään seinään. Lapsi toivottavasti hakee huomiota sillä - ja sitä hänen tulee myös saada. Kun hän on saanut sitä itselleen tarpeeksi, jää se pään seinään hakkaaminen pois (*lupaa* ).

Kiitti, mä luulen, että tuo kiireisenä pitäminen sopii meidän pojalle paremmin. Sylissä ei viihdy puolta minuuttia kauempaa, vaan jo pitää olla menossa. Nyt vaan olen tosiaan ollut niin huonossa kunnossa, että en ole parina päivänä jaksanut normaaliin tapaan leikkiä pojan kanssa. Mistä ihmeestä se tuon pään hakkaamisen vaan keksi?? Ihme juttu.

Ei millään pahalla, mutta päänhakkaaminen voi olla vakavakin juttu - tai sitten ei. Mutta ehdottomasti siihen on puututtava. Lapsi syliin tai huomio muualle. Voi olla aistimushakuisuutta tai liittyy joskus epilepsiaan - älä säikähdä kuitenkaan, kunhan tuon esiin tämän mahdollisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Ei millään pahalla, mutta päänhakkaaminen voi olla vakavakin juttu - tai sitten ei. Mutta ehdottomasti siihen on puututtava. Lapsi syliin tai huomio muualle. Voi olla aistimushakuisuutta tai liittyy joskus epilepsiaan - älä säikähdä kuitenkaan, kunhan tuon esiin tämän mahdollisuuden.

Mitä tarkoittaa aistimushakuisuus käytännössä (kysyy hän ennen kuin alkaa googlata...)? Ja mitä tuohon epilepsiaan tulee, poika sai muutama päivä sitten ensimmäisen kuumekouristuskohtauksen. Täytyypä googlata sekin uudestaan, jotain niissä puhuttiin epilepsiastakin.

Voi ei, arvasin, että alat miettiä. Tuo päänhakkaaminen on tosi yleistä noin pienillä lapsilla. Mutta omalla serkullani epilepsia alkoi oireilla tuolla tavalla, siitä vain tuli mieleeni. Makasi lattialla ja hakkasi päätään. Aistimushakuisuus on ihan normaalia myös, lapsi vain hakee keskimääräistä enemmän tuntoaistimuksia ympäristöstä, esim. just hakkaa päätä. Mut siis on varsin tavallista tuossa iässä!

^ Todella vähän löytyy googlella aistimushakuisuudesta, mutta se mitä löytyi, tuntui kyllä melko tutulta: puhuttiin keinumisesta, pyörimisestä, kaiken suuhun viemisestä, alati liikkeessä jne.

Poikahan on tosin vielä niin pieni...

Tuon ikäiselle on aivan normaalia käytöstä kokeilla omia "rajojaan", eli kuinka kovaa voi esim. lyödä päätä johonkin ennen kuin sattuu. Itselläni suht samanikäinen poika harrastaa tuota samaa, eli välillä kolauttelee takaraivoaan vaikkapa seinään, kokeilee ihan selvästi että koska sattuu. En ole tippaakaan huolissani, näin ovat tehneet kaksi vanhempaakin lasta, ja ihan normaaleja koululaisia ovat. Mutta äitinä sinä tiedät parhaiten, ja jos asia vaivaa valtavasti, niin sitten vain lääkärin puheille!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Josko se tarkoittaa mielenosoituksellisesti, että äiti vois viettää vähän vähemmän aikaa siinä koneella....

Hehheh. Mä ihan myönsin, että olen parin päivän ajan huilaillut sohvalla paljon. Ja joo, luulen, että sillä on osuutta asiaan, koska normaalisti leikin ja puuhastelen pojan kanssa lähes tauotta.

Alkuperäinen kirjoittaja MiniMies:
Tuon ikäiselle on aivan normaalia käytöstä kokeilla omia "rajojaan", eli kuinka kovaa voi esim. lyödä päätä johonkin ennen kuin sattuu. Itselläni suht samanikäinen poika harrastaa tuota samaa, eli välillä kolauttelee takaraivoaan vaikkapa seinään, kokeilee ihan selvästi että koska sattuu. En ole tippaakaan huolissani, näin ovat tehneet kaksi vanhempaakin lasta, ja ihan normaaleja koululaisia ovat. Mutta äitinä sinä tiedät parhaiten, ja jos asia vaivaa valtavasti, niin sitten vain lääkärin puheille!!

Kiitos viestistä! Kyllä mä varmaan seuraavan kerran neuvolassa otan asian joka tapauksessa esille, ainakin jos tämä jatkuu.

Meillä puoltoista vuotia tyttö joutui päiväkotiin parin viikon ajaksi ja tämän jälkeen muksu on alkanut sekä lyömään itseään päähän, että kolauttelemaan esim oven karmiin, seinään ja sängynlaitaan. Olis kiva kun ois päiväkodeissa web kamerat, että näkisi mitä siellä päivän aikana tapahtuu.. Ei sillä että epäilisin jotain, mutta jäisipä kaikenlaiset tuoliin teippaamiset yms pois..
Päiväkotiin meneminen todella vaikeeta. Iltapäivisin kuitenkin jo leikkii kun hakee pois.

no mulla on samaikäinen joka hakkaa päätänsä aina, tai heittäytyy taaksepäin aina kun esim kiellän tai otan pois kiellettyjä tekemästä. On siis ensimmäinen tahtokausi alkamassa.. Eipä tuo päätänsä oo ikinä niin kovaa lyöny että oikeasti sattuis. Joka kerta oon ite yrittäny ottaa syliin ja sylissä saattaa viä heittäytyä ha heittää päätään taaksepäin ja aina oon sen estäny et otan syliin ja estän sen et se osuis mihinkään.

meillä tyttö 1v8kk ja lyö päätään seinään aina kun ei jotain saa. kun olemme menossa nukkumaan ja isä tai äiti on poistumassa paikalta niin paukutus alkaa. en oikein tiedä, kun huomioimatta ei voi jättää ja ihan perävaununa ei tekisi mieli aina pesässä juosta. ideoita?

[QUOTE="isukki";22763759]meillä tyttö 1v8kk ja lyö päätään seinään aina kun ei jotain saa. kun olemme menossa nukkumaan ja isä tai äiti on poistumassa paikalta niin paukutus alkaa. en oikein tiedä, kun huomioimatta ei voi jättää ja ihan perävaununa ei tekisi mieli aina pesässä juosta. ideoita?[/QUOTE]

Meillä poika alotti täysin saman 6kk ja sama jatkuu edelleen ja nyt hän täyttää keväällä 3 vuotta.
Tyttö matki pojalta kyseisen toiminnan heti kun oppi istumaan ja hänkin jatkaa samaa ja pian on 2 vuotta.
Ja nyt paukuttavat sen verran kovempaa jotta saavat sänkynsäkkin liikkeelle, ei naapurit tykkää oikein moisesta. Enkä minäkään. 2,5vuotta ollaan kaikkea mahollista kokeiltu mutta mikään ei tunnu toimivan. Neuvlasta kerran n. 2 vuotta sitten kysyin apua ja vastaus oli lyhennettynä "Poika on päästään vialla tai sinä olet huono äiti"

Pojalla ei ole vikaa päässä, ja tietääkseni en ole normaalia kotiäitiä Huonompi.

Apu moiseen oisi tarpeen ennenkuin moisesta päänpaukuttamisesta koituu harmeja lapselle... ei kai se pidemmän päälle oo pääle hyvä..

Sen verran asiat muuttu kun kerros taloon muutettiin, että poika ei suoranaisesti enään päätään lyö mutta jatkaa samaa rataa selällään

Yhteistyössä