Lapsi 2 v 9 kk ei vieläKÄÄN suostu potalle. HUOLESTUTTAVAA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä ollut potta tarjolla jo vuoden päivät, samoin wcpöntön supistaja. Lapsi kyllä istuu niissä, mutta asiat tulee aina vaippaan :/.
Kakka ei ole kovaa, joten en usko että jännää sitäkään, että sattuisi. Ollaan koitettu antaa vettä/mehua ja kehua kovasti potalla istuessa, luvattu palkita jos pissa tai kakka tulee. Ei kuitenkaan painostettu.

Kyseessä tyttö.

Kuinka kauan noita vaippoja joutuu vielä ostamaan. Pieni omaisuus mennyt niihin pian kolmessa vuodessa...HUOH!

Minkä ikäisinä teidän lapset on oppineet olemaan vaipatta?

Oletko koettanut ottaa vaippaa pois? Mun poika osasi kyllä käydä potalla tuossa iässä, mutta jos sille antoi vaipan, niin teki varmasti tuotokset siihen. Sen sijaan kun otti vaipan pois enemmittä puheitta ja laittoi helpot housut jalkaan ja jätti potan näkyville, niin sinnehän se meni. Kaksi kertaa taisi tulla pissi housuun, kakka ei kertaakaan.

no jos ottaa vaipan pois on pissaa lattialla ja kakkaa sohvassa.
Lapsi vaan lirittää ja sanoo pestään pois.

minua ei houkuta ajatus paskan pesemisestä kangassohvasta...

Sama juttu täällä. Ei kertakaikkiaan suostu potalle eikä pöntölle supistajan kanssa. Ei painosteta ja vaipat saa olla niin kauan kuin herää kiinnostus pottaan. Ei sinänsä tuo vaipoissa olo haittaa, ihmetyttää vaan että koskakohan sitä alettaisiin potalla käymään. Ei ollut näin hankalaa aiempien lasten kanssa. Jospa se siitä sitten! Ja meillä myös samanikäinen tyttö kyseessä.

Täällä sama tilanne,plus että poika ahdistuu suunnattomasti jos vaipan ottaa pois.

Nyt ollaan pikkuhiljaa saatu käymään potalla pissillä sillontällön,esim kylpyyn mennessä. Potalla istuessa aina puhalletaan saippuakuplia,siitä poika tykkää :)

En ole jaksanut ottaa stressiä asiasta,kyllä se sitten keksii sen kun on siihen valmis..

Missä potta on? Vessassa vai jossain esillä?

Kokeilepa piruuttasi semmoista, että teet potasta "kielletyn hedelmän" eli teet potalle pääsemisestä itsessään palkinnon. Mulla tuo viikari riehui sängyssä eikä olisi illalla edes suostunut petiin. Menin sinne itse ja häädin tenavan pois. Sanoin, että sänky on nyt minun eikä sinne saa tulla, jos ei osaa olla nätisti. Kannoin lapsen kahtena iltana olkkariin asti ja kielsin tulemasta sänkyyn. Muksu nosti metelin ja halusi välttämättä sänkyynsä. Nykyään se menee sinne, että vilahtaa, välillä pidetään kisaakin siitä, kumpi ehtii sinne ensin, lapsi vai minä.

Ja ennen kaikkea, kärsivällisyyttä potta-asian kanssa. Kyllä se siitä alkaa sujua ennemmin tai myöhemmin.

Mun tyttö oppi kuivaksi tuon ikäisenä juuri, eli viime talvena. Me ollaan kerrottu että isot tytöt käy pöntöllä ja vauvat käyttää vaippaa. Hänelle on tärkeää saada olla iso tyttö joten ei suostunutkaan ottamaan enään vaippaa.

Eikö lapsi yhtään varoita etukäteen että on hätä? Meillä varoitti ja sitten kovaa kyytiä pytylle. Ottaisin kyllä vaipan pois ja en antaisi olla sohvalla tai sängyllä silloin kun olisi mahd jotain tulossa. Lattialta on helppo siivota, joten matotkin voisi ottaa pois.

[QUOTE="mimosa";27183489]Mun tyttö oppi kuivaksi tuon ikäisenä juuri, eli viime talvena. Me ollaan kerrottu että isot tytöt käy pöntöllä ja vauvat käyttää vaippaa. Hänelle on tärkeää saada olla iso tyttö joten ei suostunutkaan ottamaan enään vaippaa.
[/QUOTE]

Tämä toimii kuulemma aika monellakin. :)

Onko teillä pissivää nukkea? Kiinnostavatko nuket lasta? Ehdota lapselle, että opettaa nuken käymään potalla. Muutamat ovat itsekin innostuneet pottailemaan, kun oma potta on vieressä ja he ovat saaneet "neuvoa" nukelle potta-asiat ja innostuneet sitten näyttämään itse nukelle esimerkkiä.

lapsi ei ole innostunut nukeista yhtään, eli tuo nuken pissattaminen tuskin innostaa asiaan.

eikä varoita. Olen pitänyt pelkillä pikkuhousuilla. Pissaa niihin ja sitten kiljuu, että vaihdetaan märät housut pois.

Meillä vanhemman lapsen kanssa esikouluikään asti tuhrimisongelmaa, oltiin miehen kanssa jo oikeasti sekoamassa. Kaikissa alushousuissa kakkatuhrua ja muu pyykkikin jo haisi kiljaantuneele paskalle :x.
Mietin tuleeko tämän kakkosen kanssa sama souvi eteen :(.

Olen koittanut tolkuttaa itselleni, että lapsi luopuu vaipoista kun on siihen valmis, mutta välillä alkaa kyllä epäilemään sitäkin. Kun lasta itseään ei vaipat vaivaa ja jos on ilman vaippaa, pidättää kakkaa ja heti kun vaipan laittaa, kakkaa siihen jossain nurkassa piilossa...

Potta on meillä vessassa ja oloohuoneessa välillä kun on koitettu että tekee asiansa siihen katsoessaan esmees filmiä, mutta ei. Potta on kiva tuoli, mutta ei sinne koskaan tulosta synny.

Meillä kans onnistu vasta sitten kun laitettiin potat ja supistajat pois. Istuu siis normaalisti pöntöllä ja käsillään kannattelee itseään, ettei tipu pönttöön :D

Meillä myös lähti potta ja supistaja pois, niistä ei ollut mitään apua. Ostimme hirveää ääntä pitäviä vesskirjoja, joita tyttö sai lukea kun oli vessassa pöntöllä, mutta vain siellä. Kaksi viikkoa kesti ja oli samantien päivä- ja yökuiva. Ikää silloin oli juuri 2v 9kk. Sai myös valita itselleen kapasta pikkuhousuja, sekin auttoi.

Meillä tyttö oli 2v 11 kk ja täysin vaipoissa vielä alkukesästä. Jonkin sortin potta- ja pönttökammoa oli, ja jos ei ollut vaippaa, tuli aina housuun. Sitten vaan yhtenä aamuna hän totesi, että on iso tyttö, eikä käytä enää vaippaa. Siitä jäi vaippa pois ja silloin kesän korvalla hänelle sopi, että käydään puskapissalla (kun ei potalle heti halunnut). Päiväkuiva oli heti kun vaan suostui sen vaipan pois jättämään. Isommalle asialle piti houkutella kun potta ja pönttö oli kammotus, joten meillä otettiin käyttöön pottajätski (ei tietty ihan kauhean hyvä hampaille, mutta toimi.). Tarroja ja pikku palkkioita kokeiltiin ensin, mutta niitä hän ei kokenut palkitsevaksi. Tyttö on aina rakastanut jätskiä hullun lailla, joten aina kun pottaan tuli iso asia, niin sai jätskiä pienen kökön. Oppi kerrasta tän palkkion avulla ja nyt siitä on voinut pikkuhiljaa luopua kokonaan.

Yhteistyössä