Väsymykseen ainakin voi varautua, ja siihen, että alkukuukaudet kotona ei ehkä ole ihan samannäköistä kuin sisustuslehdissä

, mutta kyllä se siitä

.
Meillä ikäeroa 1 v 10 kk. Hyvä asia oli, että isosisko otti pikkuveljensä todella hyvin vastaan. Toki kaipasi alussa paljon huomiota, mikä oireili lähinnä sellaisena dramaqueen-tyylinä, pienikin asia sai parkumaan surkeasti. Koetettiin sitä sitten parhaan mukaan antaa.
Jos teitä on kaksi vanhempaa, mahdollisuuksien mukaan on hyvä yrittää välillä jakaantua kahteen porukkaan, eli niin, että esim. isä tekee esikoisen kanssa jotain. Pian voi jo äitikin alkaa antaa kahdenkeskisiä hetkiä esikoiselle, kun vauva pärjää hetken isän kanssa. Se on ainakin meidän tytölle ollut tosi tärkeää.
Minä olen kyllä suoraan sanoen selvinnyt aika pitkälti kylmästi rimaa laskemalla. Kestovaipat esim. ovat hieno juttu, mutta en ole koko ajan jaksanut, enkä kanna siitä murhetta. Kuten en siivouksestakaan. DVD-leffojakin on kertynyt aika pino, välillä ovat olleet välttämättömiä, jos nukutan vauvaa sisälle, jotta esikoinen saa alakerrassa katsoa. Ja joskus vaan siksi, että saisin hetken istahtaa. Riman madaltamisen lisäksi toinen selviytymisen kulmakivi on meillä ollut kotoa poistuminen. Kuopus taisi olla kolmen viikon ikäinen, kun ekaa kertaa oli kantoliinan suojissa mukana avoimessa päiväkodissa. Heti kun vauvan puolesta saa ulkoilla, niin pihalle ja puistoon, ja tosiaan noita muita mahdollisuuksia kartoittamaan. Pelkästään kotona omalla porukalla oleminen repäsee ainakin meillä aika nopsaan hermot, joten sitä harjoitetaan mieluiten vain pakon edessä koko päivä, siis silloin kun joku on kipeänä tms.
Tuplarattaat moni on kokenut kätevinä. Itse olen käyttänyt paljon kantoliinaa ja -reppua, joten ollaan menty vain yksillä rattailla. Esikoinenkin pääsee välillä reppuun, ja se on yhden sortin tehokuuri läheisyyttä aina välillä. Niitä kannattaa tarjoilla muodossa tai toisessa, kyllähän isompi helposti tuntee itsensä syrjäytetyksi, kun ei enää ole ainoa prinssi tai prinsessa.
Tsemppiä, kyllä se siitä!