lapsi autossa nukkumassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä?

Vieras
Olen yksinhuoltaja ja lapset ovat minulla lähes 100%. Yksi päivä viikossa meillä on sellainen, että joudumme autolla käymään kerhoiluharrastusreissun ja olemaan kaupungissa 5-6 tuntia putkeen.

Toisinaan käy niin, että kuopus ei ole nukkunut päiväunia ennen lähtöä. Sitten hän nukahtaa heti autoon. Lasten kerhot ja harrastukset eivät ole päällekäin, vaan ensin vien yhden kerhoon, sitten yritämme kuluttaa aikaa jotenkin, haemme hänet, syömme jossakin yhdessä eväitä, vien yhden harrastukseensa ja kulutamme jälleen aikaa jotenkin puistoillen tms.

Kuopus ei jaksa pitkää päivää, jos hän ei ole nukkunut. Voinko jättää hänet autoon nukkumaan hälyttimen kanssa, jos käyn pikaisesti kaupassa, kirpputorilla tms. vai täytyykö minun esikoisen kanssa istuskella autossa koko hänen nukkumisaikansa vai täytyykö koko päivän ohjelmat unohtaa aina niinä kertoina, kun lapsi ei ole kotona ehtinyt päiväunia nukkua?

Asiallisia mielipiteitä jooko?

Sanoisin että jossain pienessä paikassa voi kipaista jos itkuhälytin on mukana. Ei tarvitse kokonaan menoja unohtaa jos pieni ei päikkäreitä ole nukkunut. Toisaalta taas voit ottaa mukaan kirjaa/ristikköä tms joilla kulutat aikaasi hetken että toinen saa levähtää ja sitten menette niihin kauppoihin.

Kyllä mä oon jattänyt.En mä nää siinä mitään pahaa, mut kauppa tai kirppis on kyllä ollut ihan auton vieressä enkä oo viipynyt pitkään.Mitäpä lapselle vois siellä autossa sattua kun on kiinni vöissä.

Minä en uskaltaisi ikipäivänä jättää lasta yksin autoon. En antaisi itselleni anteeksi, jos jotain sattuisi. Auto varastettaisiin, joku ajaisi sen perään parkkipaikalla, auto syttyisi tuleen tai ihan mitä vaan. Omalla pihalla lapsi jäi joskus nukkumaan autoon hälyn kanssa, mutta ei koskaan kaupan pihaan.

ja ei, en ole hysteerikko, joka näkee vaaroja kaikkialla.

Minä en uskaltaisi ikipäivänä jättää lasta yksin autoon. En antaisi itselleni anteeksi, jos jotain sattuisi. Auto varastettaisiin, joku ajaisi sen perään parkkipaikalla, auto syttyisi tuleen tai ihan mitä vaan. Omalla pihalla lapsi jäi joskus nukkumaan autoon hälyn kanssa, mutta ei koskaan kaupan pihaan.

No hysteerinen kyllä olet.

Tuokin on kyllä totta, mutta toisaalta kun olen koko poppooni kanssa ihan jalan kaupoissa, kirppiksellä, harrastuksissa, leikkipuistossa jne jne, niin kaikkea voi sattua, kun kolme suht pientä viipottaa vauhdilla ja tapaturmien riskiä tavallaan lisää väsymys, jota nimenomaan tällä nukkumisen mahdollistamisella haluaisin vähentää.

Minä en jättäisi vaan otan mukana ja sitten jää ne päikyt pätkiksi tai kokonaan väliin. Meillä usein poitsu nukahtaa autoon, kun tullaan kotiin ja siitä saan usein kannettua sisään nukkuvana, mutt joskus herää mitä väliä.

[QUOTE="hmm";23009836]No hysteerinen kyllä olet.[/QUOTE]

Kerro mikä tuossa on hysteeristä?
Voi olla sitten että olen. Olen aina ihmetellyt niitä äitejä, jotka huoletta menevät Lidliin (jostain syystä tätä näkee useimmiten ko. kaupan parkkipaikalla) 15 minuutiksi ainakin ja jättävät nukkuvan vauvan kaukaloon huoletta. En kertakaikkiaan tajua sellaisia ihmisiä ollenkaan. Välinpitämättömyyttä lapsen turvallisuudesta minusta.

asumme pienellä paikkakunnalla ja kauppa on siinä ihan parkkialueen vieressä. Voisin jättää hälyttimen kanssa.Missään kaupungeissa en jättäis, enkä mihinkään parkkihalleihin tms.

En jättäisi lasta autoon nukkumaan.

Lapsi voi herätä, auto voidaan pölliä, joku voi ajaa kylkeen, auto voi syttyä tuleen (ja se muuten palaa sitten todella nopeasti, nähty on!).

Komppaan. Meillä ainakin lapsi on niin hiljaista mallia, että ei välttämättä inahtaisikaan vaikka heräisi itsekseen autossa.
Jos mukana olisi itkuhälytin, niin riittäsikö kantama?

No en kyllä varmaan ite uskaltais jättää jos menisin ihan kauppaan...Oon joskus kyllä piipahtanut viemään pesulaan pestävät tai apteekista hakee käsikauppatavaraa niin ettei ole jonoa ilman että oon lasta autosta sen takia irrottanut mukaan, mut muuten en uskalla jättää, jos asuttais kaupungissa niin en uskaltais jättää noidenkaan toimitusten ajaks..

Minä en myöskään jättäisi yksin autoon. En kylläkään pelkää mitään varkauksia tai tulipaloja, vaan ihan siksi, että auton lämpötila muuttuu aika nopeasti kun auton moottori on sammutettu. kesällä auringonpaisteella lämpötila kohoaa todella nopeasti, eikä siihen auta mitkään ikkunan raottamiset. Talvella taas alkaa viilentyä nopeasti vaikka pakkasta ei olisi kuin asteen pari. Rattaisiin minäkin laittaisin tai sitten jäisin itsekin autoon lueskelemaan.

Anatolia, me ollaan yhdessä hysteerikkoja!

(itse kutsuisin sitä suht normaaliksi äidin toiminnaksi)

Jee :)

Mua on monesti sanottu liian rennoksi äidiksi, mutta kai mä sitten oon hysteerikko koska en jättäisi lapsia yksin autoon nukkumaan.

Uskon, että on rankkaa olla kolmen pienen lapsen totaaliyh, mutta se nyt ei vaan liity siihen onko pienen lapsen jättäminen yksin autoon näkö- ja kuuloetäisyyden ulkopuolelle minusta OK vaiko ei.

Oletteko te muuten nähneet kun auto yhtäkkiä syttyy tuleen?

Minä oon, kahdesti. Toisella kerralla kuski oli ihan vieressä ja sai sammutettua palon takaluukussa olleella sammuttimella. Toisella kerralla kuski sai itsensä ja lapsen irti vöistä, toinen lapsi olisi jäänyt palavaan autoon ilman sivullisen apua...ja auto oli hetkessä ilmiliekeissä, ei olisi itkuhäläristä iloa ollut.

Olen jättänyt autoon nukkumaan, jos olen pikaisesti käynyt kaupassa tms. Ei ole mitään järkeä siinäkään, että vasta nukahtanut lapsi herätetään heti ja alkaa sitten kiukkuamaan väsymystään.

Kaupunkipaikoissa en kyllä jättäisi ihan mihin tahansa.

Yhteistyössä