Lapsi ei saa kutsuja synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sydäntä särkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sydäntä särkee

Vieras
Hei!

Meidän eskari-ikäinen poika jää toistuvasti paitsi kutsuja, kun joku ryhmässä järjestää synttärit. Lapsi on sosiaalinen ja kavereita tuntuu olevan, mutta ei vapaa-aikaan asti. Äidin sydämeen tietysti sattuu, kun aina kutsukortti ohittaa oman lapsen ja lapsi kertoo asiasta hiljaisena, pahoillaan. Onko ketään kohtalotovereita ja miten tilanne on jatkunut? Lapsen omat synttärit on vasta loppukesällä, täytynee silloin kutsua heitä, joilta kutsua ei ole saatu, jos vaikka sitten saisi jokusen vastakutsunkin...

Tekemättä kärpäsestä härkästä käy väkisinkin mielessä, että näinkö se syrjäytyminen voi saada alkusysäyksen jo tässä vaiheessa...

Ymmärrän hyvin, että tuo tuntuu pahalle.
Oletteko pyytäneet pojalle kavereita kylään hoitopäivien jälkeen? Siis ihan muuten vaan?

Toivottavasti tuo on ohimenevä vaihe ja niitä synttärikutsuja alkaa sadella.

Vinkkinä - älä pidä lapsesi synttäreitä kesällä. Vasta elokuussa kun hoidot ym on alkaneet. Itselläni äiti järjesti synttärit aina heinäkuussa, kun olen silloin syntynyt. Ja kavereita tuli muutama jos sitäkään..kaikki oli lomamatkoilla tms.

Tuo kutsumattomuus on kurjaa. Itse otin sen linjan että kutsun lapsen synttäreille kaikki samasta ryhmästä (samaa sukupuolta olevat -kun ihan kaikki ei meille mahtuis, vaikka harvoin toki kaikki tulee). Toivon tuon olevan esimerkki. Meidän lasten ryhmissä muutamat muutkin vanhemmat on tuota tehnyt ja musta se on hemmetin hyvä. Jos tuollainen päiväkoti-ikäinen määrittää ketä kutsutaan, on meidän aikuisten mahdoton tietää jääkö joku lapsi aina ilman kutsua. Ei sitä pk menoa voi vaan tietää. Eikä hoitajatkaan voi asiasta puhua muille vanhemmille tyylillä "kallea ei kutsuta koskaa..vinkvink"

Onko niiden muiden vanhemmat jotenkin enemmän yhteyksissä toistensa kanssa? Jos se vaan johtuukin siitä, että he tietävät helpommin ne muut ja sitten vanhemmat kutsut laittavatkin? Mietin vaan jos pojallasi kuitenkin on niitä kamuja siellä.

Ei munkaan poika kyllä ole kerhosta saanut koskaan kutsua lapsilta, tuli vasta ekan kerran mieleen asia kun ei ole poikakaan siitä puhunut mitään. Ei niillä ilmeisesti kovin avoimesti niitä jaella tai sitten lapseni ei ole vaan tajunnut vielä murehtia asiaa. Hän on 5v.

Onko niiden muiden vanhemmat jotenkin enemmän yhteyksissä toistensa kanssa? Jos se vaan johtuukin siitä, että he tietävät helpommin ne muut ja sitten vanhemmat kutsut laittavatkin? Mietin vaan jos pojallasi kuitenkin on niitä kamuja siellä.

Ei munkaan poika kyllä ole kerhosta saanut koskaan kutsua lapsilta, tuli vasta ekan kerran mieleen asia kun ei ole poikakaan siitä puhunut mitään. Ei niillä ilmeisesti kovin avoimesti niitä jaella tai sitten lapseni ei ole vaan tajunnut vielä murehtia asiaa. Hän on 5v.

Meilläpäin kutsuja ei saa jakaa päivähoidossa, vaan vanhemmilta on kerätty osoitetiedot ja puhelinnumerot ja kyseinen lista on jaettu kaikille. Kutsut jaetaan sitten omalla ajalla. Mikä on mun mielestä tosi hienosti suunniteltu.

Se varmaan onkin osa ongelmaa, että moni ryhmästä tuntee toisensa entuudestaan, itse emme ole monenkaan kanssa tuttuja. Toisaalta tiedän kyllä muiden vastaavassa tilanteissa olevien saaneenkin kutsuja. Mutta selvää on, että itse täytyy jollain tavalla aktivoitua. Meilläkin on isommalla lapsella ollut omassa ryhmässään juuri tuo käytäntö, että kaikki samaa sukupuolta olevat kutsutaan, ja senkin takia tuntuu pahalta tämän lapsen kohdalla, kun toimintatapa onkin täysin toinen.

Kiitos teille myötätunnosta & vinkeistä!

Meillä päiväkodissa on sääntö, jonka mukaan päiväkodissa ei saa jakaa kutsuja. Aina on valitettavasti joku joka niitä ei saa. Vanhemmat ovat saaneet laittaa listaan yhteystietosa mahdollista verkostoitumista ym. juuri nyt vaikka synttärikutsuja varten. Lapsi on käynyt pareilla synttäreillä, ja näyttää että niihin on kutsuttu vain ne läheisimmät leikkikaverit 2-3 lasta.

Meillä aika lailla sama tilanne... poika on tosin sosiaalisesti ehkä hieman kömpelö, vaikka sosiaalisia tilanteita on kotona harjoiteltu. Me kutsuimme kaikki eskaripojat, mutta eipä saanut kutsua viikko sitten olleisiin synttäreihin, vaikka synttärisankari oli meille kutsuttu ja oli synttäreillä. On saanut kutsun yhteensä kuusiin synttärijuhliin koko päiväkotiajan aikana (ollut 3-vuotiaasta lähtien päiväkodissa). Eipä tuo paljon ole.

Meidän poika oli päiväkodissa myös kaikkien kaveri, mutta sai vain kerran kutsun synttäreille. Kutsuttiin mekin melko isoa porukkaa päiväkodista meille, ja tulivatkin.

Kyllä pojasta kasvoi ihan sosiaalinen ja hyvä itsetuntoinen poika, vaikka silloin vähän harmitti sekä äitiä että lasta.

Kyllä se siitä :)

Siis täh, en mä edes odota että meidän 5 v. saisi kutsuja päiväkotikavereilta, jos en ole heidän vanhempien kanssa tekemisissä tai lapset käy meillä leikkimässä. Jo pelkät muut tutut ja sukulaiset on sellainen joukko, että saisi järjestää useat synttärit jos haluaisi kaikki kutsua. Mun mielestä vasta kouluikäisenä aletaan kutsua kaikki luokkakaverit, ei vielä päiväkoti-ikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30741949:
Vinkkinä - älä pidä lapsesi synttäreitä kesällä. Vasta elokuussa kun hoidot ym on alkaneet. Itselläni äiti järjesti synttärit aina heinäkuussa, kun olen silloin syntynyt. Ja kavereita tuli muutama jos sitäkään..kaikki oli lomamatkoilla tms.

Tuo kutsumattomuus on kurjaa. Itse otin sen linjan että kutsun lapsen synttäreille kaikki samasta ryhmästä (samaa sukupuolta olevat -kun ihan kaikki ei meille mahtuis, vaikka harvoin toki kaikki tulee). Toivon tuon olevan esimerkki. Meidän lasten ryhmissä muutamat muutkin vanhemmat on tuota tehnyt ja musta se on hemmetin hyvä. Jos tuollainen päiväkoti-ikäinen määrittää ketä kutsutaan, on meidän aikuisten mahdoton tietää jääkö joku lapsi aina ilman kutsua. Ei sitä pk menoa voi vaan tietää. Eikä hoitajatkaan voi asiasta puhua muille vanhemmille tyylillä "kallea ei kutsuta koskaa..vinkvink"

Meillä tokaluokkalainen tyttö, samanlaisessa tilanteessa:(, eipä montakaan synttärikutsua ole tänä vuonna tullut....syntynyt kesäloman aikaan ja pidetään omat juhlat toukokuussa ja tänäkin vuonna aion kutsua kaikki luokan tytöt, jospa jollekin jossain vaiheessa kolahtaisi, että ei ole itse kutsunut(tai vanhemmille siis...eihän ne lapset sitä hoksaa...)...

Meidän 5 vee on käynyt kolmilla päiväkotikaverisynttäreillä. Ihan tuntemattomia ihmisiä ovat olleet. Vähän on tuntunut omituiselta jättää lapsi vieraan perheen kotiin. Lapsi on kuitenkin tykännyt. Äidille oli kamalampaa, kun se elämä on jo vähän kyynistänyt! :D

Surettaa kun meillä 12 v tyttö joka toistuvasti jää ilman kutsua toisten synttäreille :( Me olemme joka vuosi kutsuneet kaikki luokan tytöt ja muutaman pojan mutta sitten luokalla on tietyt lapset jotka eivät ikinä kutsu meidän lasta synttäreilleen, eivät vaikka ovat koulussa ja vapaa-ajalla kavereita ja vaikka kutsuvat synttäreille semmoisia lapsia joiden kanssa eivät edes vietä vapaa-aikaa. Eli kyse ei siis siitä että emme itse ole kutsuneet, kyse ei siitä että juhliin kutsuttaisiin vain muutamat lähimmät.. En tiedä mistä kyse mutta surettaa.

Onneksi on muutama tyyppi kuitenkin joka on meidänkin tytön kutsunut.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30741949:
Vinkkinä - älä pidä lapsesi synttäreitä kesällä. Vasta elokuussa kun hoidot ym on alkaneet.

Elokuukaakaan ei ole paras aika pitää. Parempi pitää ne jo toukokuun lopulla (jos ei ole ihan heinä-elokuun vaihteessa syntynyt), kun tuntee jo muut ja tietää ketä kutsua. On paljon hankalampia kutsua outoja, joiden nimiäkään ei ole vielä kaikkia oppinut. Minä olen pitänyt kesä- ja heinäkuun lapsille kaverisynttärit jo touko-kesäkuussa, reilusti ennen juhannusta viimeistään. Oikeat synttärit on kesäkuun lopullla ja ihan heinäkuun alussa. Juhannus-elokuun puoliväli ajalla ei niitä synttäreitä kannata järjestää, jos haluaa vieraita. Harvoin ollaan itsekkään kotosalla tuon heinäkuun synttäreiden aikaan.

Isoveli saa kutsuja, pikkuveli paljon harvemmin. Pienessä koulussa osa ystävistä yhteisiä, osa kummallakin omia.
Kamalinta ikinä on ollut viedä isoveljeä juhliin, jossa sankarin lisäksi juhli myös pikkuveljen luokkatoverit. Oli vielä tielaisuus, jonka alkamista jouduimme odottamaan pikkuveljen kanssa kaikkien lasten ja heidän vanhempiensa keskellä. Hetki oli piinaavan kiusallinen muistutus siitä, miten yhtä ei kutsuttu mukaan.

Jostain syystä meilläkin esikoisella on paljon enemmän juhlia, ja tyhmänä lohdutin nuorempaakin aikanaan, että kyllä säkin sitten eskarissa saat kutsuja. Olisinpa älynnyt katsoa ensin, mutta tämä ei käynyt mielessäkään.

Itse olen pyytänyt meidän juhliin ex tempore mukaan sen apeana saattamassa olevan pikkusisaruksen, mikä ei tietysti onnistu jos juhlat on jossain tapahtumapaikassa.

Yhteistyössä