Lapsi herää päiväunilta ja alottaa itkun välittömästi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa

Vieras
Minkä takia ? Joka kerta kun herää, niin hirvee raivari päällä heti herätessä. Ja sitä jatkuu ja jatkuu vaan! En kohta jaksa enään kun joka päivä tää sama tilanne! Ei auta syli, ei mikään. Lapsi on ens kuussa puoltoistavuotias.
Miksi toi tekee tollasta?

Meil toi tekee sitä jos herää just pahimoilleen. Jos sen saa nukahtamaan uudestaan vaik 10min ni eri poika jo. Jotenkin se on tapahuttava oikeaan aikaan tai kauhea raivo. Tälleen jo taaperona. Ja liian pitkään ei saa nukkua.

Meillä oli esikoisen kanssa sama juttu, mutta nyt lähes 3-vuotiaana herää päikkäreiltä ja yöunilta jo ihan hyvä'ntuulisena. Ei meilläkään auttanut oikein mikään.

Voisit tietty kokeilla antaa heti jotain pientä syötävää tai juotavaa jos on verensokerit alhaalla ja siksi kiukku. Itsekin päikkäreiden jälkeen syön ja juon heti, koska muuten "en herää".

Niin..noi tarpeet kyllä tyydytetään että on kuiva ja syö mutta kun.. se jatkuu vaan.. Pitäskö sit jättää päikkärit pois vai miten? Kun sitäkin oon kokeillu et ei oo olleskaan päikyillä ja siitäkö vasta riemu sit repeää.Tai jos olen lyhentäny päikkäreit niin sit jos niiltä herätän aikasemmin niin ai jessus mikä itku siitä tulee. Ja miksi se jatkuu kun vaipat on vaihdettu ja masu täynnä.. Jotenkin muutenkin havaitsen tytössä joka päivä yleistä tyytymättömyyttä kaikkeen. Kipeenä oli tos ja korvatulehdus oli, nyt sekin sairastettu eli ei sitäkään voi olla et olis kipee.

Niin ja jos nukkuu niin pitkät päikkärit että ei ns.herää kesken unien niin valvoo sitten yö kahteentoista vaikka nukkumaanmeno on puol9 tai 9. En millään saa nukahtamaan tota päikkäreille eenneku vasta klo 14 tai no itseasiassa itte nukahtaa tuolloin ja mä olen koittanu et siinä 12 aikaa mutta ei..

Mutta mistä sitten tietää milloin on sopiva aika herää..

Nukkuuko aina saman ajan ja herää itse? Mä tein sitä että ku tiesin missä kohtaa yrittää herätä niin menin viereen paijaamaan että jatkas vielävähän herätäkseen paremmalla tuulella. Kun se eka yritys oli selvästi väärässä kohtaa.Toisaan riitti vähänenkin venytys yli pahan kohdan.

No suurinpiirtein joo nukkuu että klo 14 alottaa ja klo 16 pitäs ruveta herään.. Kokeillu olen kerran jos pari niin et herää itte millon herää niin tuo veteli sikeitä vielä klo puoli kuusi illalla.. Että ei oo kyllä hyvä jos tähtään siihen et nukkumaan mennään ilta puol 9 :(

Olen se "vieras", jolla pian 3-vuotias. Jatkan vielä...Meillä ei siis koskaan löytynyt selitystä itkuille unien jälkeen, ne vaan iän myötä jäivät pois. Lapsi on kyllä muutenkin helposti ärtyvää sorttia ja luonteeltaan hitaasti lämpiävä, arka. Tuo jatkuva tyytymättömyys, kitinä melkein aamusta iltaan ja "viihdytyksen" vaatiminen oli meillä arkea tuonne 2-vuotiaaksi asti. Sittemmin on helpottanut.

Onko lapsella mitään suosikkijuttua, joka voisi auttaa unohtamaan itkut? Meillä hieman auttoi se joskus, että laitoin lastenvideon pyörimään hetkeksi silloin kun lapsi heräsi. Jäi sitä sitten tuijottelemaan ja itku laantui. Joskus toimi, joskus ei.

No toi viihdytyksen vaatiminen on tosi hyvä sana kuvaamaan myös meijän tyttöä. Aina pitäs olla jotain . Ja sylissä tai puntissa roikkuu kokoajan mutta kun on toi 3 viikkonen vauvakin.. Lisään vielä että tää tyytymättömyys on ollut siis jo kauan ennen vauvan syntymää, ei oo siis seuraus uudesta tulokkaasta yms..

Lempijuttu on tuo tytön koira lelu , piirrettyjä ei jaksa seurata., utta kun annan koiralelun tytölle just tolla raivarihetkellä niin se lentää seinään.
Mikään ei tunnu auttavan oikeen.

mä veikkaan että teillä on liian myöhäiset päikkärit, aikaisemmin nukkumaan ja aikaisemmin ylös. klo 14 on varmaan jo niin väsynyt että nukkuu sen takia niin pitkään. Jos teillä on vielä aamu-unet käytössä niin varmaan voisitte siirtyä yksiin päikkäreihin.

Meinasin tehdä tänään aloituksen aivan samasta asiasta samanikäisen lapsen kohdalla!

Meillä kyllä auttaa, jos keksii jonkun hienon jutun. Lapsi on tosi äreä ja usein joudun nostamaan sängystä pois selkä kaarella huutaen ja ei auta mikään. Tällä hetkellä annan heräillä sohvalla Puuha-Peteä katsellen (jaksot kestää 15min) ja se on auttanut! Vaikka en pidä moisesta, niin en yksinkertaisesti aina pystynyt keksii jotain viihdytettävää. Siitä sitten syömään ja juomaan ja vaikka leikkii. Näin on nykyisin jo hiukan helpompaa, joskus on päiviä ettei mikään auta.

Ymmärrän tunteen, siitä päivän "Omasta ajasta" häviää ilo, kun tietää et kohta on taas päivän stressaavin hetki edessä... Kokeile kaikkea, toivon et joku auttaa! Itse en usko et unen määrällä on hirveesti vaikutusta, jos vuorokauden kokonaismäärä on ok, siis meillä ihan sama nukkuuko 40min-1h20min...

No suurinpiirtein joo nukkuu että klo 14 alottaa ja klo 16 pitäs ruveta herään.. Kokeillu olen kerran jos pari niin et herää itte millon herää niin tuo veteli sikeitä vielä klo puoli kuusi illalla.. Että ei oo kyllä hyvä jos tähtään siihen et nukkumaan mennään ilta puol 9 :(

No tää selittää paljon. Onko osa-aikaisessa hoidossa kodin ulkopuolella vai miksi noin "aikaisin" nukkumaan? Kauanko nukkuu yöunia? Vois yrittää rytmin siirtoa. Meilläkin tyttö meni vasta klo22 aikoihin nukkumaan, kun oli kotihoidossa. Monen muun tutun pienet lapset tekee samoin. Ja päikkärit kannattaa yrittää ajottaa niin, että herääminen on tohon kahden aikaan ennemminkin kuin nukkumaanmeno.

No toi viihdytyksen vaatiminen on tosi hyvä sana kuvaamaan myös meijän tyttöä. Aina pitäs olla jotain . Ja sylissä tai puntissa roikkuu kokoajan mutta kun on toi 3 viikkonen vauvakin.. Lisään vielä että tää tyytymättömyys on ollut siis jo kauan ennen vauvan syntymää, ei oo siis seuraus uudesta tulokkaasta yms..

Lempijuttu on tuo tytön koira lelu , piirrettyjä ei jaksa seurata., utta kun annan koiralelun tytölle just tolla raivarihetkellä niin se lentää seinään.
Mikään ei tunnu auttavan oikeen.

No sitten veikkaan, että meillä on ollut molemmilla ns. "vaativa vauva/vaativa taapero" .Googlaapa "high need baby". Ajattelisin myös näin jälkeenpäin, että onhan niitä aikuisiakin, jotka ovat aamuisin/unien jälkeen erityisen ärtyisiä. Ehkä kyse ei ole mistään sen kummemmasta.

Yhteistyössä