Lapsi huutaa, "äiti älä lyö". Voinko sanoa näin lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viivi

Vieras
Siis tyttö 4v huutaa tilanteissa missä komennan häntä, "äiti älä lyö"!! Siis kaupassa, kaupungilla yms. Ikinä en ole lasta lyönyt tai tehnyt muutakaan väkivaltaista. Nyt olen kyllästynyt tuohon ja varmaan naapuritkin tekee kohta jonkun ilmoituksen kun lapsi huutelee mitä sattuu! :/ Tätä on jatkunut jo joitakin viikkoja.

Voinko siis sanoa lapselle, että tuollaisia perättömiä väitteitä ei saa huudella, koska joku voi luulla, että lyön oikeasti lasta ja sitten joutuu uuteen perheeseen asumaan. Koska lapsia ei saa lyödä ja jos joku luulee, että teen niin, niin tyttö joutuu pois kotoa. Onko liian julmaa?

Meijän 3v aina uhmakohtauksen saatuaan juoksi ulkoovelle huutamaan, äiti ei saa, auttakaa.

Odottelin jo tuleeko poliisit joskus tarkastaa tilanteen mutta ei niitä kuulunut ja poikakin lopettanut tuollaiset huutelemiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Koska lapsia ei saa lyödä ja jos joku luulee, että teen niin, niin tyttö joutuu pois kotoa. Onko liian julmaa?

On liian julmaa.

Miksi haluat siirtää lapseen asenteita, joiden mukaan yhteiskunnan interventio olisi pahasta?

Alkuperäinen kirjoittaja lol:
Koska lapsia ei saa lyödä ja jos joku luulee, että teen niin, niin tyttö joutuu pois kotoa. Onko liian julmaa?

On liian julmaa.

Miksi haluat siirtää lapseen asenteita, joiden mukaan yhteiskunnan interventio olisi pahasta?

No mutta niinhän siinä oikeasti käy. Jos äiti lyö lasta, niin lapsi otetaan huostaan. Voit sanoa noin ap noin kuinka olet miettinytkin.

On liian julmaa.

Oikeasti.

Miksi et kysy lapselta, miksi hän sanoo niin? Ei ensimmäinen asia ole uhata. Ensimmäinen asia on keskustella asiasta. Ja sanoa, että näin ei tehdä tai lähtee karkkipäivä.

Onko lpasella namipäivä?
Jos on niin sanot tuota sanomista valehteluksi ja että niin ei saa tehdä. Se ei ole mukava tapa. Sitten kerrot että jos se ei lopu, namipäivänä ei tule namia. sitten kun lopetat tuon sanomisen, niin otetaan namipäivä takaisin käyttöön.
Sitten kehut kuinka mukava ja kiva lapsi hän on muuten.

Varmaan sanoisin tuossa tilanteessa lapselle että ei saa sanoa noin koska se ei ole totta, huijata tai valehdella ei saa. Niin ja lisäisin vielä että ei ketään saa lyödä ja toteaisin, että eihän me kerran lyödä toisia niin voidaan lopettaa turhina sellaset höpötykset.

Alkuperäinen kirjoittaja Riina:

On liian julmaa.

No mutta niinhän siinä oikeasti käy. Jos äiti lyö lasta, niin lapsi otetaan huostaan. Voit sanoa noin ap noin kuinka olet miettinytkin.

Mutta oikeasti ei kannata siirtää sitä "herranpelkoa" lapsiin. Heille kannattaa opettaa etiikkaa ennemmin kuin lakiin perustuvaa pelkoa.

Olen selittänyt jo pojalle, että eihän tuo ole totta ja miksi noin sanot. Ei osaa vastata. Olen sanonut, että tiedäthän, että ei saa valehdella ja tuo on valehtelua. Olen kysynyt pelkääkö lapsi minua, siis luuleko, että lyön oikeasti. Ei pelkää.

En keksi enää muuta keinoa. Ideoita otan kyllä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen selittänyt jo pojalle, että eihän tuo ole totta ja miksi noin sanot. Ei osaa vastata. Olen sanonut, että tiedäthän, että ei saa valehdella ja tuo on valehtelua. Olen kysynyt pelkääkö lapsi minua, siis luuleko, että lyön oikeasti. Ei pelkää.

Pojalle. Siis tytölle. Tuo 9v poika ei tuollaisia huutele. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siinä tapauksessa keskustelkaa pois, mitä olit miettinytkin. en näe siinä mitään pahaa, koska voisi olla totta

Siis..

Tuota. Meillä ei lapsi lähtisi mihinkään julkisille paikoille mukaan ennen kuin tuo loppuisi. Karkkipäivät, herkkupäivät ja vaikka synttäritkin peruttaisiin. Tuo on sen verran vakava juttu mun mielestäni. Olkoon sitten ettei lapsi tajua valehtelevansa tai mitä pahaa tuossa on; laittaisin lopettamaan kuitenkin. Sama kuin jos lapsi kiroilee, jäähylle joutuu. Tuota voisi vähän verrata siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Älä mistään muista kodeista / pois viemisestä höpise

En minäkään tollasella uhkaisi. Menee perusturvallisuus! Älä välitä moisesta huutelusta. Jos et lyö, niin voit olla puhtaalla omallatunnolla. Puhu lapsen kanssa tiukasti valehtelusta ja keksi joku pieni rangaistus, jos valehtelee. Ei mitään abstraktia uhkailua vaan pieni juttu seurauksena, esim. et anna kaikkia karkkeja mitä meinasit tai viet kylpyhuoneeseen häpeämään pariksi minuutiksi tms.

multa lipsahti kerran jossain tilanteessa uhkaus että nippaan otsaan. Noh, tenava sitä sitten möläytteli kaupoissa ja ties missä, kun tahtojen taistoa käytiin, että ÄITI EI NIPPAA! hiemanko hävetti. Oma moka :D

nykyään se huutaa aina että "äiti ei saa suuttua". Sen voi ymmärtää ulkopuoliset vaikka miten, mut se mun suuttuminen on sitä että me istutaan alas ja keskustellaan vakavalla naamalla eikä naureta tyhmille tempuille. :P

No mielestäni tuollainen olisi liian julmaa.
Itse sanoisin mieluummin niin, että valehtelu on tuhmaa ja rumaa ja siitä tulee todella paha mieli äidille.
Tuon ikäinen ymmärtää tuon paremmin, kuin sen, että valheesta joutuisi toiseen perheeseen.
Saattaa alkaa pelkäämään, että jos lipsahtaa pienikin vale (joka on HYVIN yleistä tiettyyn pisteeseen saakka ja täysin normaalia lapsen kehityksessä ), niin joutuu muualle asumaan. Ei tee hyvää tuollainen pelko todellakaan.

Yhteistyössä