Hae Anna.fi-sivustolta

Lapsi ilman isää?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä aurora, 30.01.2013.

1. aurora Vierailija

Takana neljä vuotta yhdessäoloa, kuukausi sitten mies ilmoitti että on mennyt kihloihin toisen naisen kanssa. Pahoitteli asiaa, kuulemma tapailleet jo pitkään (minä tyhmä!). Viikko sitten tein raskaustestin kuukautisten jäätyä pois ja plussaahan se näytti. Ilmoitin asiasta ainoalle mahdolliselle isäehdokkaalle joka haukkui minut niin lyttyyn kun mahdollista, kuullessaan että abortti ei ole vaihtoehto. Käytimme aina kondomia (ilmeisesti rikkoutunut huomaamatta) ja koska mies oli huolehtinut asian siltä osalta, oli raskaaksi tuleminen hänen mielestään minun vikani ja velvollisuuteni olisi tehdä abortti.
    Kuten sanoin, abortti ei ole vaihtoehto. Olen itse hyvin lapsirakas ihminen, taloudellinen tilanteeni on erinomainen ja pystyn lapsen elättämään itsekin, mutta en halua miestä osalliseksi mihinkään! Oikeastaan hän itse vielä vähemmän. Toistaa kuinka hän ei halua äpärää nähdä eikä sanallakaan mainita että hänellä sellainen olisi.
    Miten tällaiset kuviot onnistuvat? Jossain vaiheessahan lapsi haluaa isänsä tietää? Melkein hävettää mainita kuka on lapsen isä. Onko kukaan koskaan jättänyt mainitsematta? Niin paljon kysymyksiä :( Olisin kiitollinen teidän tarinoistanne ja mielipiteistänne, sillä olo on aika lohduton.

2. anjuska Vierailija

Maailmassa alkaa jo olla vaikka kuinka paljon keinohedelmöityksellä synnytettyjä lapsia. Hekään eivät aina tiedä isästään mitään, joten en uskoisi mitenkään olevan ongelmallista olla "isätön". Toisaalta rekisterissä näyttäisi mukavammalta nimetty isä kuin "isä tuntematon" se viittaa kovasti ettei äiti tiedä kuka monista on isä.

Minun lapseni on adoptoitu, otti kyllä aikuisen selvää vanhempiensa nimistä muttei ole koskaan halunnut tavata tai muuten tietää heistä mitään.

Tuskin tästä on sinulle apua, mutta ehkä helpottaa hiukan ajatusten pyörimistä.

3. Tuskan paikka Vierailija

naimisissa ja ei yhtä päivää ettei olisi katkeruutta kun isää ei ajoissa voitu kertoa ja lopulta isä ei halunnut tunnustaa isyyttään. Mieti kaksi kertaa haluatko tosiaan lapselle noin ison tuskan. Lapsi kärsii varmasti. Ja sinäkin kärsit. Mieti vielä vaihtoehtojasi. Jo annat adoptioon, tulos voisi oll parempi kuin nimetön yksinhuoltajuus.
    Kai se vähän on miehenkin asia, tehdäänkö lapsi vai ei. Väkivaltaista miehen kannalta, jos ei kerran ole edes huolimaton ole ollut.
    Miten et sitten huomannut, että miehellä toinen vaikka kihloihinkin ehtinyt? Riskejä otit sinäkin.

4. Johan on vastaus! Vierailija

Toinen kirjoittaa, että abortti ei ole vaihtoehto, olevansa hyvin lapsirakas ja taloudellinen tilanne on erinomainen! Ja sinä kehtaat esittää adoptiota...

Kirjoittajan kaltaisessa asemassa oleva yksinhuoltaja pärjää vallan mainiosti ja voi luoda lapselle erinomaiset edellytykset -ei siihen biologista isää tarvita! Moni pärjää paljon huonommillakin voimavaroilla. Sitäpaitsi se uusi isäehdokas voi lapselle löytyä hyvinkin pian, jos niin haluaa, isä, joka on valmis kasvattamaan lapsen omanaan. Et voi olla tosissasi, että lapsi pitäisi adoptioon antaa, aivan älytön ajatus noilla edellytyksillä!

Siinä vaiheessa, kun ehkäisy pettää, ei mieheltä enää tarvitse kysyä mitään, jos on yksinkin valmis lapsensa tähän maailmaan saattamaan ja hoitamaan. Piuhat poikki, jos on ehdottoman varma, ettei lapsia halua tai sitten pidättäytyköön seksistä, jos niikseen tulee.

5. rehellinen Vierailija

jos minä olisin ap, talous kunnossa, asuminen turvattu, kyky maksaa laskut lapsen synnyttyäkin, jne., tekisin näin.

1. synnyttäisin lapsen ja olisin tosi onnellinen siitä. Miehen osuus jäisi virallisiin papereihin. En ruksaisi ikinä papereihin isän kohdalle "tuntematon".

2. isäksi merkittäisiin ex-seurustelukumppani, siis tämä lapsen oikea isä.
    Ei ole häpeä tulla vahinkoraskaaksi ja pitää lapsi siitä huolimatta jos kerran sen kykenee yksinkin elättämään ja sitä rakastamaan koko loppuelämänsä.

Itse kun en kuulu niihin naisiin jotka parisuhteen päättyessä tahallaan viimeisenä keinonaan hankkiutuvat raskaaksi ja kiristävät raskaudella miestä jäämään luokseen.

3. jos mies kieltäisi isyyden, dna-testit on keskitty, haluan väestörekisteriin lapselleni isäksi sen oikean isän.

4. en vaatisi elatusapua, enkä ottaisi elatusapua Kelalta.

5. kasvattaisin lapsen oman tukiverkkoni kanssa, enkä koko miestä edes ajattelisi enää yhtään. Ihan sama mitä hän tekee tai on tekemättä. Ei kuuluisi minulle.

6. kun lapsi kasvaa ja alkaa kysellä isästään, kertoisin totuuden.
    Sanoisin että isäsi rakastui toiseen naiseen, erosimme, sitten sain tietää että sinä olit tulossa. Kun kuulin sinusta, rakastuin sinuun heti hurjasti enkä halunnut antaa sinua pois. Sen vuoksi me elämme kaksin. Isäsi elämässä on toiset ihmiset. Sinulla on minut, enot, mummit, vaarit ja ukit jotka rakastavat sinua hurjasti nyt ja aina. Meillä on tosi hyvä olla kaksisteen.

7. jos olisin parisuhteessa ja tämä uusi mies rakastaisi lasta kuin omaansa, niin kertoisin oikeaan isään liittyvät jutut jossain vaiheessa. Kertomisajankohta riippuu täysin siitä millainen tämä lapsi on, onko uusi mieheni adoptoinut hänet vai ei jne.. Mutta kertoisin kuitenkin ennen kuin hän on täysi-ikäinen.

6. perillinen Vierailija

Tässä tullaan taas sellaiseen inhottavaan asiaan kuin periminen isän kuoltua. On toisaalta kohtuutonta väkisin saada isä lapselle, joka sitten aikanaan perisi mieshenkilön, jota ei ole ikinä nähnytkään ja olisi miehen mahdollisten toisten lasten rinnalla tasaveroinen perijä. Kuinka sellaisen voisi estää esim. ap:n tapauksessa?

7. juupatijuu. Vierailija

Minusta on kummallista, ettei nainen muka tiennyt miehen ns. salasuhteesta, vasta kun kihloihin menivät. Nainen tietää aina jos miehellä on toinen, sen vaistoaa ihan kaikesta. Miten hän on pystynyt tapailemaankaan naista, ettei toinen huomaa.
    Jotkut naiset luulevat, että tulemalla raskaaksi voi miehen pitää, mutta se on päinvastoin ja ongelmat tulevat olemaan suuret lapsella ilman isää, vaikka taloudellisesti pärjäisikin.

8. perijä2 Vierailija

Kohtuutontahan se on, jos perillinen on ihan vieras, mutta rintaperillisenä oikeus lakiosaan, josta tosin voi testamentilla puolet suojata.

9. aurora Vierailija

Kummallista tai ei, näin tässä nyt pääsi käymään. Mies matkustaa työnsä tähden hyvin paljon, kotona kävi viikonloppuisin ja joskus nukkumassa. Ja kyllä, on olemassa miehiä jotka pettävät, eikä sitä huomaa sitten mistään. Enkä loppujenlopuksi edes tiedä, kiinnostiko minua niin kauheasti. Kuten sanottu, olimme vain yhdessä.

En aio pitää lasta sen tähden että saisin tuon nuljaskan takaisin. Suorastaan naurettava ajatus. Ja mitä perintöpohdiskeluihin tulee, en aio tehdä tämän asian tähden aborttia. Mies voi toki jatkossa miettiä, ketä alkaa siittämään, vai siittääkö ketään. Tiedossa oli että itselläni takana yksi raskauden keskeytys enkä toista tee edes vahingon sattuessa. Fiksu olisi lopettanut, fiksu tietää että vahinkoja voi sattua.

10. perillinen Vierailija

En missään nimessä tarkoittanut pohdiskelullani, että sinun pitäisi sen takia teettää abortti. Pidä ihmeessä lapsesi, niin minäkin tekisin. Nämä perimisasiat ovat sitten aikanaan esillä eivätkä ole enää sinun ongelmasi, jos kenenkään. Pärjäät varmasti hienosti yksinhuoltajana, niin minäkin pärjäsin. Ja lapsen kysymyksiin tiedät vastauksen sitten, kun lapsi osaa sitä kysyä, siihen menee vielä vuosia.

Vahinkoja sattuu jokaiselle jossain muodossa. Ja pettää voi taatusti niin, ettei toinen ole siitä varma. Epäillä tosin sopii, mutta joskus ei vain halua epäilyilleen varmistusta. Onnea ap, kyllä teille molemmille hyvin käy, sekä sinulle että lapsellesi.

11. aurora Vierailija

Kiitos perillinen :) ja muutkin vastanneet, eiköhän tämä tästä..

12. kunpahan mietin Vierailija

Miksi halusit yleensä seksiä sellaisen kanssa, jos nyt ei sinua kiinnostanut, oliko hänellä muita deittejä menossa. Minä ainakin oman terveyteni vuoksi olen siitä hyvin tarkka ja kiinnostunut.

13. Kova paikka Vierailija

Voi olla miehelle tosi kova paikka, jos hän tuntee tulleensa huijatuksi :(

14. vieras Vierailija

Kun mies itse on käyttänyt kortsua???????

15. Kova paikka Vierailija

Sori, olin hieman epätarkka eli tarkoitin lähinnä tapauksia, jossa mies luottaa pelkästään naisen vakuuttamaan ehkäisyyn, jos mies haluaa seksiä ilman kondomia. Edellyttäen, että nainen jättää siis tietoisesti pillerin ottamatta. Toivottavasti näitä tapauksia ei ole monia :(

16. kortsu ei 100-% Vierailija

Jokainen täysjärkinen mies tietää, ettei kortsu ole sataprosenttisen varma ehkäisyväline. Eli mieskin on ottanut tietoisen riskin.

Alkuperäiselle: Onnellista raskausaikaa ja tulevaisuutta sinulle ja lapsellesi. Asenteellasi pärjää varmasti.

17. Nauroora Vierailija

Aurora: Kuin omaa tekstiäni lukisin. Aikaa on kulunut 3vuotta ja mätisäkki on pitänyt sanansa, eikä ole yrittänytkään olla missään yhteydessä minuun /meihin.
    Sain lapsen enkä laittanut miehelle edes tekstaria. En vaihtaisi pois päivääkään mitä olen lapseni kanssa elänyt ja kokenut.
    Laita e-mail osoitteesi, jos haluat olla yhteyksissä.

18. isättömän äiti Vierailija

Ei tuossa ongelmaa. Saat lapsen yksin. Etkä jauha mennyttä elämää, tai sitä että tulipa vahinko ja olipa mies kusipää jne. Jatkat elämääsi, tosin lapsen kanssa. Toivottavasti sinulla on muu tukiverkosto kunnossa, sukulaiset ja ystävät. Lapsen kanssa saa myös uusia ystäviä ja tukea toisilta äideiltä.

Ilmoitat isälle, että hänellä on milloin tahansa oikeus olla yhteydessä. Vielä ei kukaan tiedä kuinka viimeinen sana mieheltä on kun tuossa vaiheessa sanoo ettei halua lasta nähdäkään. Moni on nuo sanat lausunut lähinnä pelosta ja paniikista johtuen, ja tietämättömyydestä (ja kypsymättömyydestä), kiukuspäissään pettyneenä kun ei elämä mene kuten on suunnitellut. Moni on asiaa ajateltuaan muuttanut mieltään. Toiset nopeammin, toiset vuosien päästä. Lapsella on joka tapauksessa oikues tietää kuka isä on. Jotkut äidit valehtelee, koska eivät itse pidä lapsen isästä. Mutta sekin on lasta kohtaan väärin.

Älä mieti liikaa tulevaisuutta. Hyväksy tosiasiat, kanna vastuu omalta osaltasi minkä voit ja kyllä ne asiat siitä sujuu.

19. vfhtyjykjuk Vierailija

Minullakin on lapsi ilman isää, mutta se on ehdotonta, että jos äiti tietää kuka isä on, se täytyy lapsele kertoa. Mieluiten jo isyyden vahvistamiskvion yhteydessä niin, että tulee papereihin kirjatuksi. Kaikki miehet eivät ole täydellisiä isiö, mutta on tärkeä tieto lapsen identiteetin kannalta myöhemmin.

20. vierailija Vierailija

Anteeksi nyt vaan pakko kommentoida vaikka onkin vanha ketju. Ymmärrätkö mikä lutka paska olet ja pilaat samalla miehen tulevan elämän!?

Muutenkin te kaikki naiset jotka sanotte että mies voi laittaa itse piuhat poikki jne; mitä tajuntonta itsekkyyttä oikeasti?!! Mites lapsi, mites mahdolliset sisarpuolet?? Kukaan ei voi olla noin epätoivoinen lutka että pitää lapsen väkisin vaikka mies on eronnut ja toinen nainen jo kuvioissa, itse asiassa tuntuu että suurin osa naisista tekee näin kostona miehelle. Että siis pitää lapsen. Ja joo vaikka on jo yks abortti tehtynä. Arvaa mitä, niin on mullakin ja olen tod. Näk huomattavasti nuorempi kun sinä!! Ja vielä vakituisessa parisuhteessa olin ja olen vieläkin. Ei mitään ongelmaa asian kanssa.

Oikeesti voisi joskus tota lisääntymistä ajatella jollain muullakin kuin Tunteella, aivan oikein mieheltä että haukkui sut lyttyyn itse miehenä olisin tehnyt aivan samoin!

Kyllä hävettää minkälaisten naisten kanssa täytyy jakaa tämä pallo.

21. vierailija Vierailija

Eipä ole Luoja tälle kirjoittajalle järin paljon pääkopan varustukseen satsannut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri