Lapsi jätti kutsumatta synttäreilleen yhden pojan luokaltaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tällainen tilanne, pojalla on paljon kavereita mutta yks poika lapsen luokalta on sellainen joka kiusaa kaikkia luokan poikia, on jatkuvana riesana koko luokalle ja tuntuu, että opettajakaan ei pärjää tämän oppilaan kanssa, nyt pojallani on tulossa synttärit ja poika jätti kutsumatta tämän pojan synttäreilleen, poika sanoi, että ei halua tämän lapsen pilaavan omia synttäreitään koska se kiusaa kuitenki kaikkia.. ja hyvin mahdollista että näin vois käydä. Kaikki muut luokan pojat poikani kutsui synttäreilleen, itsestäni tuntui ikävältä se, että poika jätti kutsumatta yhden oppilaan ja yritin kaikin keinoin suostutella, että jospa nyt kuitenkin kutsuisit mutta poika ei halua, pitääkö koulukiusaajaa mielestänne kutsua synttäreille? ja tässä tapauksessa ois voinu käydä niin, että nämä kaikki muut kutsutut jättäis tulematta synttäreille jos tämä yks poika tulis koska muut pelkäävät tätä kiusaajaa joka kiusaa henkisesti ja fyysisesti.. Tältä palstalta vaan oon lukenu, että niin ei saa missään tapauksessa tehä, että jättää yden oppilaan kutsumatta mutta entä tällaisessa tapauksessa?

Minkä ikäisiä? Mä hoidan lapsiryhmiä työkseni joten ei mua pelota että joku pikkulapsi kovin pitkään sais terrorisoitua koko muuta lapsiryhmää mun läsnäollessa. Voihan olla että jos poika kutsuttaisiin synttäreille, heille löytyiskin yhteinen sävel kun otetaan mukaan porukkaan. Harva muksu nyt tulee synttäreille rettelöintimielessä, vaan innoissaan. Kurittomuus on sitten asia erikseen, jos ei ole ketään joka pitää kuria.

Ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää, ettei halua kutsua kiusaajaa. Rakentavaa olisi kertoa tuolle kiusaajalle miksi jäi ilman kutsua. Ehkä alkaisi miettiä käytöstään. Ja hyvä olisi, jos syy kulkisi myös vanhempiensa korviin.

Meillä oli hyvin samanlainen tilanne viime vuonna. Poikani ei olisi halunnut kutsua yhtä poikaa ryhmästään synttäreille samanlaisten syiden takia. Mietittiin asiaa aika pitkään ja päädyttiin kuitenkin siihen, että yhtä lasta ei jätetä kutsumatta. Synttärit meni hyvin ja tarkkainin tätä yhtä poikaa tosi tarkasti koko synttärien ajan, että ei päässyt kiusaamaan muita.

Itse näen että häiriökäyttäytymisen takana voi olla niin monia syitä, niihin syihin pitäisi puuttuua. En rankaisisi sitä lasta enempää, jolla on jo valmiiksi paha olla ja varmaan aika yksinäinenkin. Puhun nyt n 7 -vuotiaasta.

Onko lapsen luokalla tosiaan vain poikia? Jos luokalla on myös tyttöjäkin joita ei kutsuttu ja sitten tuo yksi poika, niin eihän sitten jätetty vain yhtä kutsumatta?

Molempien poikieni luokalla on yksi kiusahenki. Isompi on aina kutsunut senkin, mutta vain kerran se on tullut. Luokkakaverit ei tykkää että kutsuu, mutta kukaan ei ole jättänyt sen takia tulematta ja poika on aina sanonut että isä on paikalla sitä varten että ennakoi tilanteet ja ottaa kiusaajan erilleen. Pienempi jättää sen takia osan luokastaan kutsumatta ettei vain se yksi jäisi ulkopuolelle (koska olemme keskustelleet ja sopineet että kaikki tai osa), mutta sillä onkin iso poikavoittoinen luokka.

No olisin ehkä tuon yhdenkin kutsunut, koska saattaahan olla että toisen kotona, ei siis tutussa kouluympäristössä, poika olisi ollutkin kunnolla.
Sikäli kun hän edes olisi tullut?
Voihan siitä tulla lisää "potkua" nyt tälle pojalle kun häntä ei kutsuttukaan niin kiusaa entistä enemmän?
Mutta asiasta kyllä puhuisin lapseni kanssa ketä haluaa ja ketä ei omiin juhliinsa, että ei noin vain äiti tuollaista asiaa päättäisi.
Ymmärrän toisenkin kannan asiaan.

Oma poikani jätti kerran myös kutsumatta yhden luokan pojista. Huomasin sen vasta päivää ennen synttäreitä. Juteltiin ja syy oli kiusaaminen , poika kiusaa kuulemma kaikkia muitakin paitsi yhtä jota ei uskalla .
Pistin opelle viestin kiusaamisesta koska se oli koko luokan ongelma .Asia selviteltiin koulussa .
Pojan äitiin en voinut olla yhteydessä koska hänen tietoja ei ollut luokan yhteytietolistalla, muuten olisin ollut häneenkin yhteydessä.
En pakottaisi kutsumaan jotakuta jos toinen on kiusaaja.

[QUOTE="vieras";25686593]Ekaluokkalainen kyseessä.. ja poikani sanoi tälle lapselle, että ei halua häntä siksi kutsua koska kiusaa jatkuvasti muita....[/QUOTE]

Onko tämä ap:n kirjoitus?

Mä/mun lapsi kutsuttiin joskus pari kertaa säälistä tällainen kiusaamiseen taipuvainen lapsi synttäreille. On ihan reppana luonteeltaan ja tiedän että hänellä on kotona välillä tosi vaikeaa (alakouluikäinen).

Synttäreillä sai kyllä molemmilla kerroilla olla tämän yhden pojan vahtina. Koko ajan yritti haukkua toisia, omia kaikki synttärisankarin lahjat, vinkui milloin mistäkin asiasta (väärän makuista mehua jne.)

Ei kutsuta enää tätä lasta, edes kylään. Aiheuttaa niin paljon harmia ihan vaikka vain ulkona naapuruston muille lapsille lähes päivittäin.

Aivan käsittämätöntä jättää yksi kutsumatta!!!!!!!!!!!!!!!!

En ikinä tekisi niin!

Ensiksikin en antaisi ekaluokkalaisen päättää tällaista asiaa. Missä on auktoriteettisi? En edes yrittäsi suostutella vaan antaisin vaihtoehdot:

Joko kutsuu kaikki pojat (ketään yksittäistä ei jätetä ulkopuolelle) tai
Kutsuu vain muutaman esim 2-4 kappaletta eli niin että enemmän jää kutsumatta kun pääsee mukaan.

Jos et äitinä selviä yhdestä ekaluokkalaisesta ongelmatapauksesta niin miten aijot selvitä teiniikäisistä? Jos ihan oikeasti et koe selviäväsi niin pyydä kysesisen lapsen äiti tai isä mukaan juhliin pitämään omasta muksustaan huolta.

Yhtä ei silti missään tapauksessa saa jättää kutsumatta! Aivan hirvittävän törkeätä aikuiselta!

Sori kovan kuuloinen viesti. Tuli vaan niin paha mieli.

Meillä yks muksuista sanoi viimevuonna ettei halua kutsua yhtä lasta luokasta koska tämä kiusaa. En kuitekaa suostunu siihen että yks jätetään pois joten siis kutsuttiin tämä joka kiusannut.
Synttärit meni hyvin, ei ollu ongelmia. Mutta koulussa kiusaaminen jatkui viime kevään, ja nyt tänä lukuvuonna on sit lisääntyny kovasti ja menny jo ihan liian pitkälle. Onneksi on nyt sit koulukin puuttunu kiusaamiseen kovalla kädellä (kiva-koulu).
Taas on synttäreiden aika ja lapsi sanoi ettei halua kutsua tätä kiusaajaa. Ja nyt olin samaa mieltä!
Kiusaajaa ei kutsuta, vaikka sitten onkin ainoa joka jää vaille kutsua. Voi voi.

Meillä on myös molempien vanhempien lasten luokalla se kiusanhenki, joka ei takuulla saa synttärikutsuja. Omat pojat ei ole halunneet näitä kutsua ja minusta se on synttärisankarin oikeus valita, ketä juhliin kutsutaan. Minä taas aikuisena annan pelivaran eli kuinka paljon vieraita kutsutaan ja se on semmoinen, että vain osa luokan lapsista saa kutsun, eikä kaikki pojat/tytöt.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="pontso";25686995]Meillä yks muksuista sanoi viimevuonna ettei halua kutsua yhtä lasta luokasta koska tämä kiusaa. En kuitekaa suostunu siihen että yks jätetään pois joten siis kutsuttiin tämä joka kiusannut.
Synttärit meni hyvin, ei ollu ongelmia. Mutta koulussa kiusaaminen jatkui viime kevään, ja nyt tänä lukuvuonna on sit lisääntyny kovasti ja menny jo ihan liian pitkälle. Onneksi on nyt sit koulukin puuttunu kiusaamiseen kovalla kädellä (kiva-koulu).
Taas on synttäreiden aika ja lapsi sanoi ettei halua kutsua tätä kiusaajaa. Ja nyt olin samaa mieltä!
Kiusaajaa ei kutsuta, vaikka sitten onkin ainoa joka jää vaille kutsua. Voi voi.[/QUOTE]

Just näin . Tuskin kukaan aikuinenkaan kutsuu omiin juhliinsa esim. työpaikkakiusaajaa tai muuten vastenmielistä ihmistä .

Tämä tapahtui muutama vuosi sitten: Olin sijaisena tokaluokalla pienehkössä koulussa. Samantapainen tapaus kuin aloittajalla eli lapsi oli sanonut, että yhtä luokan pojista ei kutsuta synttäreille; muut kutsuttiin. Äiti uskoi poikansa tarinan siitä, että tämä yksi kiusaa muita luokalla eikä hän siksi halua ko. tyyppiä juhliinsa. Juhlat pidettiin, minkä jälkeen asiasta nousikin jonkinlainen Haloo! Todellisuudessa poika, ketä ei kutsuttu synttäreille, olikin luokan kiusattu! Hän, joka aina jätettiin/yritettiin jättää ulkopuolelle yms. Yksi kiusaajista oli tuo syntymäpäiväsankari, joka sai taas kerran näpäyttää kiusatulle jättämällä vain hänet kutsumatta. Kiusaaminen luokan poikien kesken ei ollut kovin "suurta", jos niin voi sanoa, mutta juuri sitä yhden huomiotta jättämistä oli kuulemma ollut paljon.

Tämä EI ole vihje ketjun aloittajalle siitä, että sinun poikasi olisi kiusaaja ja se kutsutta jäänyt kiusattu. Tuosta tapauksesta vaan ilmenee se, että oman lapsen juttuihin ei aina kannata 100%:lla uskoa...

Tämä tapahtui muutama vuosi sitten: Olin sijaisena tokaluokalla pienehkössä koulussa. Samantapainen tapaus kuin aloittajalla eli lapsi oli sanonut, että yhtä luokan pojista ei kutsuta synttäreille; muut kutsuttiin. Äiti uskoi poikansa tarinan siitä, että tämä yksi kiusaa muita luokalla eikä hän siksi halua ko. tyyppiä juhliinsa. Juhlat pidettiin, minkä jälkeen asiasta nousikin jonkinlainen Haloo! Todellisuudessa poika, ketä ei kutsuttu synttäreille, olikin luokan kiusattu! Hän, joka aina jätettiin/yritettiin jättää ulkopuolelle yms. Yksi kiusaajista oli tuo syntymäpäiväsankari, joka sai taas kerran näpäyttää kiusatulle jättämällä vain hänet kutsumatta. Kiusaaminen luokan poikien kesken ei ollut kovin "suurta", jos niin voi sanoa, mutta juuri sitä yhden huomiotta jättämistä oli kuulemma ollut paljon.

Tämä EI ole vihje ketjun aloittajalle siitä, että sinun poikasi olisi kiusaaja ja se kutsutta jäänyt kiusattu. Tuosta tapauksesta vaan ilmenee se, että oman lapsen juttuihin ei aina kannata 100%:lla uskoa...

Hyvä kommentti. Näinkin voi tosiaan olla. Jos siihen lähtee että kaikkia ei kutsu niin sitten pitää jättää useampi kuin 1-2 kutsumatta. Yhtä ei voi olla kutsumatta.

En pakottaisi kutsumaan kiusaajaa. En haluaisi lapseni kiusaajaa muutenkaan lapseni syntymäpäiville, ei ole kivaa omana juhlapäivänä pelätä kiusaajaa. Ja eikö synttärit muutenkin ole vain kavereille, ei kiusaaja ole kaveri.

[QUOTE="mie";25687040]Just näin . Tuskin kukaan aikuinenkaan kutsuu omiin juhliinsa esim. työpaikkakiusaajaa tai muuten vastenmielistä ihmistä .[/QUOTE]

Ei tulisi mieleenkään kutsua koko työporukkaa ja jättää yhtä ihmistä kutsumatta. Oli sitten aikuisista tai lapsista kyse. Se on vain huonoa käytöstä. Vastenmielistenkin ihmisten kanssa tulee pärjätä. Tai sitten kutsuu vain muutaman.

Tämä ketju osoittaa valitettavsati ettei ihmisillä ole käytöstapoja, ei edes ihan alkeellisiakaan. Koska äideillä ei ole käytöstapoja niin niitä ei opeteta lapsillekkaan. Surullista.

Eli haluatteko ihan oikeesti teidän lapsen juhliin kiusaajan? Joka loukkaa lapsesi koskemattomuutta, yksityisyyttä, satuttaa niin henkisesti kuin fyysisesti, tekee asioita mistä vois tehä vaikka rikosilmoituksenkin? Ihan siis oikeeta kiusaamista, oikea kiusaaja.
Ei puhuta nyt pipon maahan heittämisestä, tai että sinä oot tyhmä- sanoista, mä en oo enää sun kaa jos sä et nyt leiki mun kaa... se on ihan eri juttu sit tuo tommonen.

[QUOTE="vieras";25687311]Ei tulisi mieleenkään kutsua koko työporukkaa ja jättää yhtä ihmistä kutsumatta. Oli sitten aikuisista tai lapsista kyse. Se on vain huonoa käytöstä. Vastenmielistenkin ihmisten kanssa tulee pärjätä. Tai sitten kutsuu vain muutaman.[/QUOTE]

Eli kiusaaja pitäisi kutsua ja pilata samalla oman lapsen juhlat.
Jos mun lapsi ja puolet luokasta joutuu kestämään tän tyypin törkeetä käytöstä niin ei todellakaan tarvitse kutsua kiusaajaa juhliin. Asia selvitetään kyllä ja kerrotaan miksi häntä ei ole kutsuttu.
Ja siis koulussakin on käyty läpi kyseisen lapsen kanssa hänen käytöstään mutta se vaan jatkuu ja jatkuu.... ei niin törkeenä kuin ennen mutta kuitenkin.
Pojan äidin mielestä on normaalia että toisia haukutaan, kampitaan , uhkaillaan sekä revitään niin että vaatteet hajoo :( pojat on poikia.

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä