Lapsi jo vauvana paljon hoitoon sukulaisille -> lapsi aikaisin päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko se usein näin? Että ne kotiäiti-ihmiset eli ne, jotka hoitaa lapsia pidempään kotona kuin äippäloman ajan, ei myöskään anna pieniä vauvoja helposti hoitoon? Oon vaan seuraillut tossa tuttavapiiriä, että ne äidit, jotka laittaa lastaan jo ihan vauvasta (jopa alle kk ikäisenä) esim yöksi hoitoon on usein niitä, jotka myös lähtee niin äkkiä töihin kuin mahdollista...

Tän ei nyt oo tarkoitus olla tuomitseva :D Kuhan rupesin vaan miettiin :D

Mä en ainakaa alle vuoden vanhaa anna kellekään vieraalle hoitoon (lue: muille kuin omalle isälleen) muutoin kuin erittäin painavasta syystä. Ja niin painavia syitä ei oo vielä tullu kovin usein. Kaks lasta meillä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu-u:
Näinhän se on. Kaikilla ei ole äidinvaistoja

Niin julmaa kun onkin, niin näin mäkin kyllä ajattelen :( Ei mahdu mun jakeluun, miten joku voi pistää koko maailman mullistavan pienen käärön heti vaan jonkun muun vastuulle ja lähteä itse johonkin omaa aikaa viettämään :( Luulisi sitä omaa aikaa olevan loppuelämän, mutta se vauva on vain kerran pieni :( Sama mun mielestä työnkin suhteen. Vaikka en halunnut tuomitseva ollakaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Mä en ainakaa alle vuoden vanhaa anna kellekään vieraalle hoitoon (lue: muille kuin omalle isälleen) muutoin kuin erittäin painavasta syystä. Ja niin painavia syitä ei oo vielä tullu kovin usein. Kaks lasta meillä on.

Miten määrittelet "vieraan"? Onko suku teillä vierasta vai lapsen arkeen osallistuvia mammoja ja pappoja?

olin antanut hoitoon lapsiani mutta ei ole ketään mihin antaa joskus yöksi tai päiväksi lääkäreiden ajaksi. Onneksi sitten esikon ollessa 3vee ja seuraava masussa neuvolasta herättiin asiaan ja esikko pääsi osa-aikaiseksi ja nyt neidin ollessa 2.5 neitikin on hoidossa arkisin.

Eiköhän tässä nyt ole kuitenkin myös niin,ettei voi yleistää vaan toiset vain näkevät eri lailla asian pienenkin vauvan kohdalla. Jos itse on nuori vanhempi ja haluaa päästä vapaalle kavereiden kanssa ja on luotettava hoitaja vauvalle siksi aikaa,niin miksi ei? Jotkut myös ajattelevat niinkin että vaikka lapsen on hyvä ajoissa jo "tottua" vieraaseen hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-tiinemamma:
Eiköhän tässä nyt ole kuitenkin myös niin,ettei voi yleistää vaan toiset vain näkevät eri lailla asian pienenkin vauvan kohdalla. Jos itse on nuori vanhempi ja haluaa päästä vapaalle kavereiden kanssa ja on luotettava hoitaja vauvalle siksi aikaa,niin miksi ei? Jotkut myös ajattelevat niinkin että vaikka lapsen on hyvä ajoissa jo "tottua" vieraaseen hoitoon.

eipä yleistetä siellä.
tv nuori VASTUULLINEN äiti joka ei työnnä lapsiaan hoitoon jotta pääsisi rilluttelemaan

Olen pohtinut ap:n kanssa ihan samaa. Ainakin lähipiirissä nämä lasta usein hoitoon (päivä tai yö) vieneet on niitä jotka myös laittavat lapsensa päiväkotiin aiemmin. Itselläni lapsi 1v8kk eikä ole ielä ollut hoidossa kenelläkään paitsi isällään ja hänenkin kanssaan vaan muutaman tunnin. Kotona hoidan ainakin 2,5-3v asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hox:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-tiinemamma:

eipä yleistetä siellä.
tv nuori VASTUULLINEN äiti joka ei työnnä lapsiaan hoitoon jotta pääsisi rilluttelemaan

Juu minäkin olen saanut esikoiseni alle 20-vuotiaana ja ennen raskautta olin tosi menevä (baarissa 3-4 kertaa viikossa), mutta loppus kun seinään, kun raskaaksi tulin.

Mikä on "paljon" hoitoon? Meidän ipanat on olleet mummulla jo tosi pienestä että mä oon päässyt jumppaan/hiihtämään/juoksemaan, ja isompina myös niin että ollaan päästy miehen kanssa yhteiseen harrastukseen. Molemmat hoidan kuitenkin kotona 2-3-vuotiaiksi.

Meidän poika on nyt 5,5kk ja on ollut mummollansa hoidossa kerran viikossa koko päivän kuukauden ikäisestä saakka. Nyt mietitään järjestelyjä, että voisin jäädä kotiin äitiysloman päätyttyä. Viikko ja muutama päivä aikaa siihen, että pitää ilmoittaa. :/

Meillä lapsi meni hoitoon nuorena, 1v 1kk. Nyt ikää vuosi enemmän eikä ole ollut päivähoidon lisäksi hoidossa missään muualla pientäkään hetkeä. Ja mulla on myös kavereita, jotka ovat vieneet lapsen nuorena hoitoon, mutteivat ole olleet muualla hoidossa. Ei voi yleistää

Yhteistyössä