Lapsi, jolle ei kelpaa tavallinen ruoka???!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oletko törmännyt tällaiseen? Siis mikään ns. tavallinen kotiruoka ei kelpaa. Menee ainoastaan kalapuikot, ranskikset, pizza, nakit, pinaattiletut.... Keitot, laatikot ja kastikkeet jäävät koskemattomiksi. Toki herkut ja leivät yms. kelpaavat. Miten suhtautuisit, jos hoitaisit tällaista lasta? Miten saada syömään? Olen aloittelemassa yksityisenä pph:na ja meinaa kyllä usko loppua, kun tälle lapselle ei kelpaa mikään tarjoamani. Ollut kuitenkin hoidossa kohta jo vuoden ja ikää neitoselle 3,5v. Kotona saa sitten sitä mitä haluaa.... Eli oravanpyörä on valmis. Tuntuu niin pahalta, että lapsi on nälässä päivän =(

On kokoajan enemmän jalansijaa päivähoidossa ottava trendi. Lapsia ruokitaan kotona alusta asti eineksillä joten tavallinen hoidossa tarjottava ruoka ei maistu. Tervetuloa nykyaikaan... : /

Jos ei ole allergioita, niin sitten saa kelvata tarjolla oleva pöperö. Jos ei kelpaa, on ilman. Näin yksinkertaista. Terve lapsi ei itseään nälkään tapa, tämä tuntuu unohtuneen nykyvanhemmilta - liian helposti annetaan lapsen nirsoilulle periksi, tai jopa ollaan itse sellaisia että syödään vaan kaikkea hyvää (pizzaa, purilaisia, tacoja) eikä kotona edes tehdä ikinä tavallista kotiruokaa.

Mun lapseni on 3,5 - vuotias ja hänen syömisen kanssa on ollut aina ongelmaa. (En mielelläni selittele nyt enempää.)

Kerroin asiasta päiväkodissa ja he ovat tehneet parhaansa. Vastuu lapsemme ravinnonsaannista on kuitenkin meillä vanhemmilla. Kotona syötämme ruuan ja annamme lääkärin/ ravitsemusterapeutin määrämät ravintovalmisteet.

Mulle riittää, että päiväkoti yrittää parhaansa omien resurssiensa mukaan ja olenkin todella kiitollinen työntekijöille.
Mielestäni on hyvä, ettei päiväkodissa tarjota "herkkuja", vaikka eipä lapseni oikein niistäkään välitä.

meillä on just kuvailemasi 3v poika myös. kotona syö minun tekemää kotiruokaa. tosin aika nirsosti ja kaikki ei kelpaa. hoidossa oli sitten syömättä jos ollut mieluista ruokaa. ei siitä kannata ottaa stressiä, jos ei syö niin sitten ei syö. ajattelen että kyllä se siitä pikkuhiljaa rupeaa maistelemaan enempi eri ruokia. näin kävi ainakin nirson nyt jo 11v. kanssa.

Kuitenkin normien mukaan se tavallinen kotiruoka on se paras, ei ne jatkuvat einekset. Joten hoitaja tarjoaa kotiruokaa, lapsi syö tai ei. Kyllä se syö jos tarpeeksi nälkä on. Ja jos ei tuossa iässä opi syömään niin sitten on hankalaa koulussakin.

meillä on taas ihan toisinpäin, söisi vaan ihan peruskotiruokaa muttei mikään ns. hienompi kelpaa :D Itselle ei kuulemma maistunut pienenä pkn ruoka koska siinä oli liian vähän mausteita ja suolaa.

Meillä lapsi haluaa vain kotiruokaa eikä suostu lähtemään edes Mäkkärille tai heselle tai pizzalle! Eli ongelmansa kullakin =) Välillä olisi kiva syödä koko perheen kesken ulkona, mutta likka pistää vastaan =)

Lapset syö sitä mitä tarjotaan leivällä tai maidolla ei paikata ruokaa . Välipalatkin on mulla puuroa tai jotain suolaista .
Jos lapsi ei syö niin sit ei syö.
Hyvä keino on laittaa ihan pieni annos eli noin "pikkurillin kynnen kokoinen annos" ja pikkuhiljaa suurentaa annosta jos lapsi käy syömään ruokaa.

Tiedän yhden tapauksen. Kaverin 3-vuotias, heillä syödään melkein aina eineksiä. On puolipäiväisenä tarhassa, eikä suostu syömään siellä. Kotona lyödään heti roiskeläppä tai muroja naaman eteen, kun tulee tarhasta nälkäisenä. Tekis joskus mieli sanoa jotain, mutta eipä se mulle kuulu.

No meillä lapsille ei oikein uppoa nämä ns tavalliset kotiruuat, miten ne sitten halutaankaan määritellä. Jauhelihakeitto ja kinkkukiusaus kelpaa, mutta muuten laatikot yms aika huonosti. Meillä ei yleensä ole edes mitään kastikkeita. Meillä syödään lihapullia ja jauhelihapihvejä (itse tehtyjä), kanaa monessa muodossa (myös kastikkeena) pääasiassa fileitä tms isompaa palaa eri tavoin maustettuna, possun ulkofileepihvejä pannulla paistettuna, usein laitan ison ulkofileen uuniin ja siitä sit leikataan siivuja. Kalaa syödään paljon, joskus valmiiksi savustettua, mutta yleensä lohifilee uuniin tai medaljonkeja paistinpannulle kermakastikkeessa. Medaljongit teen yleensä itse, kun on filee tarjouksessa. Jauhelihasta teen monenlaista eri mausteilla, mutta en kastikkeita, paitsi spaghetin kaveriksi. Lisukkeina pastaa, riisiä, perunaa eri muodoissa ja tietysti kasviksia ja vihanneksia.

Lapset tykkää kun näkee mitä ruoka on, eikä mitään mössöjä.

Alunperin syy meidän "ruokavalioon" on siinä, etten ole kovin hyvä ruuanlaittaja ja lopputulos on ollut näin paras ja on kelvannut lapsille mainiosti. Mitään valmisruokia tai eineksiä meillä ei syödä, paitsi joskus ranskalaisia. Vihaan niitä ja mies rakastaa, joten joskus niitä on. Lapset tykkää kyllä, mutta yritän tarjota mahdollisimman harvoin.

Mikä sitten on tavallista kotiruokaa?
Riittääkö, että on itse tehtyä alusta loppuun, vai onko se sitten sarjaa karjalanpaisti, makaronilaatikko, kalakeitto, jauhelihakastike & perunamuusi, hernekeitto jne?
Onko joku eksoottisempi ruoka heti pois kotiruokalistalta?

Ja omien lasten hoitajille sanon, että jos tarjottu ruoka ei kelpaa, niin kiitos ja pois pöydästä. Niin se kotonakin menee.

Tyttärellä tällä hetkellä vahva melipide, että mummun perunamuusia ei voi syödä, kun se maistuu ERILAISELTA. Ei ole kuulemma pahaa, vaan erilaista.

Onhan näitä nirsoilijoita riittänyt. Yksi ei syö perunaa, yksi ei syö kalaa.... Pääsääntöisesti kaikki syövät kuitenkin "jotain" ja jos ei kelpaa niin ovat nälkäisiä. Maidolla ja leivällä elää, mutta ei niillä nälkä lähde eikä ravitsemussuositukset täyty! Eräs lapsista oli juuri tuollainen. Päivän oli syömättä ruokaa ei mikään kelvannut. Vain maidot ja leivät söi. Mutta sitten kotona ruoka olikin ihan kotimatkalla haettua Hese-mättöä.....

omassa ryhmässäni on ollut tällaisia lapsia. Nämä vinkit ovat meillä auttaneet:

- ruokailusta ei tehdä ohjelmanumeroa
- Kaikkea tarjolla olevaa ruokaa annetaan kaikille lapsille, ruokaa, leipää, maitoa
- ruoka laitetaan lautaselle selkeisiin ryhmiin, ei sekasotkuksi
- otetaan lapsi mukaan ruoan valmistukseen
- Jokainen syö mitä syö ja sitten kun ei maistu, kerätään lautaset pois ja jatketaan päivää
- Kehutaan kun on kehumisen aihetta, eli jos maistaa, syö tms.

Muistetaan että tarjottava ruoka on hyvää ja ravitsevaa, aikuinen ei loukkaannu jos jollekin ei maistu, ja se että ruoka/ syöminen / syömättömyys on usei osa "valtataistelua", johon aikuisen ei kannata lähteä mukaan.

Kaikki lapset tähän asti ovat oppineet syömään ennen eskaria / koulua jotain, joskus on mennyt oppimiseen enemmän - joskus vähemmän aikaa.

Samaa mieltä edellisen kanssa. Valtataisteluun ei lähdetä. Jotkut lapset osaavat olla tosi sinnikkäitä ja odottavat "parempaa" tarjottavaa, jos aikansa istuu syömättä. Mutta jos ei kelpaa niin kiitos ja pois pöydästä takaisin leikkeihin.

Mikä sitten on tavallista kotiruokaa?
Riittääkö, että on itse tehtyä alusta loppuun, vai onko se sitten sarjaa karjalanpaisti, makaronilaatikko, kalakeitto, jauhelihakastike & perunamuusi, hernekeitto jne?
Onko joku eksoottisempi ruoka heti pois kotiruokalistalta?

Eikös kotiruoka ole juuri sitä kotona tehtyä ruokaa. Kotona itse tehtyä, ei kaupasta ostettua roiskeläppää tai Mäkkäristä haettuja hamppareita.

Meillä syödään kyllä noitakin yllä mainittuja ruokia, mutta paljon on paistettua kalaa, kanafileitä, kanapastaa, lohipastaa jne. mitkä ei ole niitä ihan perinteisempiä "kotiruokia" (jos näin voi sanoa).

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että sille lapselle tarjotaan sitä ruokaa mitä muutkin syövät. Jos ei kelpaa, niin sitten ei syö. Meillä ainakin pitää maistaa kotona ja hoidossa kaikkia ruokia, pakko ei ole kaikkia syödä. Ja meillä on nirso 4-vuotias, jolle ei tunnu tällä hetkellä kelpaavan mikään muu kuin perunat ja jauhelihakastike :D

Kuumimmat

Yhteistyössä