Lapsi kieltäytyy vaipasta, mutta ei suostu tekemään tarpeitaan kuin vaippaan/pikkareihin!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keltanokka-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keltanokka-äiti

Vieras
Pyydän nyt hiukan apuja teiltä arvon kokeneemmat äidit.

Meidän ainokainen on nyt 1v10kk. Hän on alkanut kieltäytymään vaipasta. Oltiin tässä yksi päivä sitten ilman sitä vaippaa ja ilman housuja (meillä on todella lämmin sisällä) . Vein potalle ja pöntölle vähän väliä, mutta mitään ei tullut. Kun laitoin lapselle pikkuhousut niin pissa tuli välittömästi (ja sekös aiheutti ison harmituksen lapselle) .
Tuon päivän aikana lapsi sai myös ummetusta, koska ilmeisesti pidätteli kakkaa. Pissa lirahteli välillä lattialle.
Nyt olenkin sitten laittanut vaipan eikä neiti laita paljoakaan vastaan.

Luulin, että olisi kyse herkkyyskaudesta kun lapsi itse ensimmäistä kertaa tuntuu tiedostavan kakan, pissan ja vaipan. Mutta pottaan tai pönttöön ei ymmärrä tehdä mitään vaikka on kyllä nähnyt meidänkin vanhempien käyvän pöntöllä. Lapsi ilmoittaa kakkahädästä, mutta kun tarjoan pottaa/pönttö niin ei suostu. Joskus hän vaikuttaa olevan ihan hädissään kun kakka on tulossa.

Olen ihan ymmälläni enkä tiedä miten tässä pitäisi edetä. Osaisiko joku ystävällinen neuvoa!

Pidät vaan vaippaa vielä muutaman kuukauden etkä ota stressiä. Tarjoat pottaailumahdollisuutta esim aina vaipanvaihdon yhteydessä, mutta et painosta. ItStuu silloin kun istuu ja tuloksista tietenkin älyttömät kehut. Kaikki tapauhtuu sitten aikanana omalla painollaan.

Kyllä mä alkaisin pitämään kotona ilman vaippaa, jos se tuntuu molemmista hyvältä. Siivottavaa voi tulla, mutta sitten siivotaan =)

Muuten sit vaan vaipan kanssa ja jatkaa vaan pottailua. Luette siellä, laulatte yms. niin saa viihtymään paremmin ja jos alkaisi onnistumaan.

Aika pieni on mihinkään palkintoihin, ei varmaan ymmärrä mistään tarroista vielä.

Tsemppiä! Meillä oli noihin aikoihin kanssa ihan onnetonta. Ja sitten vaan neiti hoksas, että pikkareilla on kivempi ja kuukaudessa jäi vaippa kokonaan pois. Tosin meillä tuli kesä sopivasti ja ulkoilu oli helppoa ilman vaippaa.

Meillä ollut kahdenkin lapsen kanssa sama juttu,toinen oli jo muuten päiväkuiva mutta ei suostunu tekemään kakkaa kun vaippaan. Laitoin sitten vaipan kun poika valitti kakkahätää,oli silloin melkein 3v. Jos en ois laittanu,olis voinu alkaa panttaamaan kakkaa,ei hyvä sekään. Nuorin poika on nyt 2,5v. oltiin jo kotona ilman vaippaa mut nyt on tullut takapakkia,ei suostu tekemään edes pissaa kun vaippaan. Laitoin suosiolla vaipat takas,kyllä se siitä kypsyy. Turhaa ottaa paineita tai ns.kiusata lasta. Neuvolatätikin sanoi jo ekan pojan kohdalla mulle,että ei se enää kouluun vaipoissa lähe..eikä lähtenyt.

Kiitos. :)

Tyttö on jaksanut kyllä istua potalla ja pöntölläkin tosi kauan, mutta mitään ei sinne tulle. Ei ehkä vaan osaa yhdistää tarpeita näihin? Kuitenkin tunnistaa hädän. Olisiko järkeä olla ilman vaippaa kunnes lapsi ilmaisee hädän ja laittaa silloin vähäeleisesti vaippa päälle vai oppiiko hän silloin vain tiukemmin tekeemään tarpeet vaippaan?

Taisin vähän liian ahkeraan viedä potalle parina päivänä, koska nyt ei enää halua siihen ollenkaan.. Mun moka, olin vaan niin innoissani kun lapsi ihan yhtäkkiä vaikutti kiinnostuneelta. Ehkä me pidetään nyt sitten vaan koko potta-ajatus taka-alalla jonkin aikaa.

Yhteistyössä