Lapsi kuivaksi,vaipattomaksi opettelu, neuvoja :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaipat pois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaipat pois

Vieras
Lapsi nyt 2,5v ja alkanut tekemään pissat pottaan välillä kakkaakin, aina kun käydään potalla, niin tulee edes vähän pissaa.
Nyt kuitenkin haluisin kysyä, että miten tästä kannattaisi edetä? Vienkö lasta tunnin välein potalle istumaan, vai odotanko kunnes sanoo olevansa "hätä" vaikka silloin harvoin tulee mitään enään pottaan.
Lapsi on tarhassa jossa myös pottailee ja tekeekin sinne, mutta miten kandeis nyt kotosalla tehdä?

vinkkejä,kiitos:)

teillähän on jo hyvässä vauhdissa, kun kerran ei kammoa pottaa ja sinne on tulostakin tullut.
kovasti vaan kehumista, ja kotona ilman vaippaa. välillä esim. leikin aikana muistuttaa lasta, että käy potalla jos tulee hätä tms.
vahinkoja tulee aina jossain vaiheessa, tiedät varmaan itsekin että niistä ei kannata tehdä numeroa.
ajan kanssa ja pakottamatta sujuu :)
lapset on erilaisia, meillä kaikki 4 on oppineet eri aikoihin kuivaksi, yllättävän helposti kuitenkin. yksi kammosi aluksi numero kakkosen tekemistä pottaan, mutta kehumisen avulla tajusi että sinne se asia kuuluu, ja oppi kuitenkin yökuivaksi aiemmin kun nuo muut, jo ennen 2v ikää :)

Kiitos, vastauksesta. Lapsemme on aina käynyt välillä istumassa potalla vaikka eiole tullut mitään. Tänäänkin suihkun aikana istui potalle 3krt ja joka kerta pikkasen pissaa ja sai ite kipata pöttöön ja vetää :) Ollaan kehuttu ja kannustettu ja poika tykkää kun saa pissata ja siivota sen itse pois :) Mutta mietinkin juuri, että antaisinko pojan olla vain kalsareilla tai vaippapäällä kotona ja välillä potalle, kun kerta nyt alkanut useemmin tulemaan :)

Jos lasta potalle vie säännöllisin väliajoin, niin eipä lapsi siitä kuivaksi ohi. Mä jätin vaan vaipan pois, housuja kastui ja siitä sitten oppi menemään potalle pissalle.

Samalla lailla kuin koiranpentu opetetaan sisäsiistiksi: Potalle, kun on herännyt, syönyt, leikkinyt, kun ollaan lähdössä ulos... ihan joka välissä. Avuksi tarravihko tms, jos ei tahdo pottailu luistaa.
Omat oon istuttanut potalle jo puolivuotiaana, ja sen jälkeen ei ole kakkavaippoja tarvinnut vaihdella. Vuoden tietämillä ovat olleet päiväkuivia, tosin käyttäneet housuvaippaa, ja molemmat lapset ympärivuorokautisesti vaipattomia viimeistään 2 v 2 kk. Tyttö hieman ennen 2 v ja poika sitten tuon 2 vv 2 kk.
Viitseliäisyyttä se vaatii, mutta on lapsen iholle niin paljon parempi vaihtoehto, ja onhan se ison lapsen kakkavaipan vaihto aika ankeaa puuhaa.

xo, joo kyllähän tuo on aikamoinen jötikkä poika jo kokoajan pesemään, sillä juuri mietinkin että jos otan kotona samat kellonaika rutiini tyyppisen kun pk;ssa on? Ja ei käytettäs esim kotona just vaippoja :)

vaippa pois ja potta näkyville. Käynti siinä puolen tunnin välein sit tunnin. Puhut asiasta,muista ettei sinulla ole vaippaa. Ja jos tulee vahinko,toru,muista minne pissa tehdään. Jos sanot , no ei se mitään niin vahingot ei lopu kun asia on ihan ok.

[QUOTE="äiti";25298250]vaippa pois ja potta näkyville. Käynti siinä puolen tunnin välein sit tunnin. Puhut asiasta,muista ettei sinulla ole vaippaa. Ja jos tulee vahinko,toru,muista minne pissa tehdään. Jos sanot , no ei se mitään niin vahingot ei lopu kun asia on ihan ok.[/QUOTE]

kaikkein paras opettelu aika on kesä kun ollaan paljon pihalla. Talvella kurjaa kun toppapuku kastuu.

Vaipat vaan kotona pois ja muovitettua froteeta sohvalle, jos ei halua pissan hajuista sohvaa (niin kuin meillä ;) ) Potta johonkin näkösälle, esim. olohuoneeseen tai missä sitä lapsi eniten oleskeleekin, niin ehtii sitten paremmin jos hätä iskee yllättäen. Säännöllisesti kannattaa käyttää potalla; ruoan jälkeen, herättyään, ennen ja jälkeen ulkoilun jne. Alussa varmaan tunnin-puolentoista välein on ihan ok, mutta heti kun alkaa itse ilmoittelemaan tarpeistaan, niin kannattaa käyttää potalla vain tarpeen tullen, niin ei rakko totu liian tiheään pissimiseen ja sitten joutuu jatkuvasti ravamaan vessassa.

Meidän tyttö päätti kaksivuotispäivänään alkaa käyttämään pottaa, siihen mennessä ei vahingossakaan lirauttanut pisaraakaan potalle, vaan äkkiä ylös potalta, jos pissahätä iski kun istui potalla ja pissasi suvereenisti lattialle potan viereen. :D Jätettiin sitten heti, kun potta alkoi kiinnostaa, vaippa pois kotona ja päiväkodissa, mutta ulkoillessa ja unilla oli ja on edelleen vaippa, tosin välillä unohtuu laittaa kun lähdetään ulos tai päikkäreille, mutta harvoin on vahinkoja sattunut. Tosi nopeasti tyttö oppi menemään itse potalle ja ilmoittamaan hädästään. Nyt oltuaan päiväkuiva vajaan kaksi kuukautta, sattuu pissavahinkoja ehkä kerran viikossa.

Säännölliset rutiinit toimivat toki, sitten tulee ainakin käytettyä lasta siellä potalla. Vaippaa en alkuun ottaisi vielä pois, enkä missään tapauksessa toruisi lasta vahingon käydessä, vaan pyrkisin pitämään asian kivana lapselle. Sitten, kun vaippa alkaa pääosin olla kuiva päivän, ottaisin vaipan kotona pois, mutta esim. kauppareissuille laittaisin vielä vaipan.

Muutama kk sitten tyttö ei suostunut menee potalle,en pakottanut. Päiväkodissa istuu maltilla kun on muitakin. Joku päivä kk sitten tyttö (1v10kk) hoksas idean ja vain muutama lätäkkö on tullut,viikossa oppi päiväkuivaksi, ei tarvitse yhtään muistuttaa kun itse hokee pissa pottaan ja menee. Myös kivaa kun saa itse joskus tyhjentää. Aluksi pidimme potan olkkarissa,ja parin vk päästä vietiin vessaa. Ja tuo kakkahomma yleensä tulee myöhemmin- meillä ei uskaltanut tehdä pottaan vaan teki housuun ja itki sitten hädissään,en torunut. Nyt tekee senkin pottaan. Tsemppiä,teillähän on jo hyvä suunta! Vaipat vaan pois kotona!

Meillä oli tämä opettelu menossa jokunen kuukausi sitten. Meillä asiaa ei edesauttanut ollenkaan se, että lapselta otti vaipan pois kun ei selkeästi ollut vielä kypsä ilmaisemaan hätäänsä..tästä ainoastaan seurauksena pissat lattialla hyvin usein vaikka olisikin potalla käyttänyt lyhyin väliajoin. Itse varmaankin tilanteessasi etenisin niin, että käyttäisin lasta potalla säännöllisesti (herättyä, syönnin jälkeen, ennen/jälkeen ulkoilun jne..), mahdollisesti tuotoksista jokin "palkinto".. Eli antaisin asian edetä omalla painollaan..

Haloo, ei lapsi kuivaksi opi jos ei ole valmis, pidätyskyky tulee joillain myöhemmässä vaiheessa. Turhaa siivousta, jos ottaa vaipat liian aikaisin pois. Meillä annettiin mahdollisuus pottaan 1v alkaen ja 2vuotiaana oli täysin kuiva meni itse potalle , joten jätettiin vaippa pois kun oli täysin kuiva. Muutaman kuukauden kävi potalle, mutta halusi pian jo pytyllle ja jotenkin oppi kiipeämään, vaikkei oltu hankittu edes jakkaraa pytylle. 2,5 vuotiaana ei tarvitse apua edes housun napin kanssa , käy itsenäisesti vessassa,

[QUOTE="äiti";25298250]vaippa pois ja potta näkyville. Käynti siinä puolen tunnin välein sit tunnin. Puhut asiasta,muista ettei sinulla ole vaippaa. Ja jos tulee vahinko,toru,muista minne pissa tehdään. Jos sanot , no ei se mitään niin vahingot ei lopu kun asia on ihan ok.[/QUOTE]

Musta taas ei torumista missään nimessä. Jos sattuu vahinko, siitä ei tehdä numeroa, ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Pissaamisesta pottaan taas kehutaan kovasti.

[QUOTE="vieras";25298370]Musta taas ei torumista missään nimessä. Jos sattuu vahinko, siitä ei tehdä numeroa, ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Pissaamisesta pottaan taas kehutaan kovasti.[/QUOTE]

Peesi tälle. Torumisesta voi hyvin tulla vaan takapakkia.

Meillä käy jo 1v2kk vanha tyttö potalla. Menee vessan ovelle kun tahtoo pissalle. Toki on vielä vaippa mutta pissa tulee aina pottaan. 2 aikaisempaan tyttöä oli päiväkuivia jo 1v5kk-1v10kk ikäisenä. Poika vasta 2v ikäisenä. Yökuivia olivat hieman yli 2 vuotiaana.

Meille on ollut helppoa kuivaksi opetttelu. Lapset ei ole tykänneet tehä pissaa vaippaan. On tullut luonnostaan. Pottailu aloitettu jo vajaa 8kk iässä. Kun itse menin vessaan niin laitoin lapsenkin potalle ja kehuin jos pissa tuli. Välillä pissatin lasta ihan pönttöön ja sekin usein onnistui kun oli hauska/jännä juttu. Luulen että tuo kuivaksi tulo on jotenkin periytyvää. Itsekkin olin 1,5v kun olin kuiva. Serkulla taas on ollut tosi hankalaa. 5v asti oli heillä päiväkastelua ja kouluikään saakka yökastelua

Olen ottanut siinä 2v iässä viimeistään sen päivävaipan pois. Ja lapsi ei ole kyllä montaa kertaa tehnyt pissaa housuihin kun on aika ikävän tuntuista olla märissä housuissa. Sukkahousut on hyvä laittaa kun opettelee kuivaksi. Ne tuntuu ainakin ikäviltä jos pissa tulee kun takertuvat ihoon. Olen antanut aina sen 5min olla märissä housuissa ennenkuin olen vaihtanut kuiviksi. Yleensä siinä vaiheessa lapsi jo kiukkuisena itse yrittää repiä housuja/sukkahousuja pois.

Vaippa pois niin siitä se lähtee!!! Tsemppiä! Ei lapsi opi kuivaksi jos sitä vaippaa pitää..... Eikä kannata kauheasti kiinnittää huomiota pottailuun, siitä voi tulla muuten peikko ja lapsi voi alkaa pelkäämään pottaa.

Yhteistyössä