Lapsi meni syömättä ja juomatta nukkumaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensimmäinen kerta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensimmäinen kerta

Vieras
Meillä 3v lapsi ensimmäistä kertaa oksennustaudissa. Noin 6h oksennellut. Välillä meni tunti ettei oksentanut, ja annoin vähän mehua ja 3 karkkia jotka oksensi heti. Halusi nyt nukkumaan omaan sänkyyn. varmaan haeteen meidän viereen kunhan mennään itse nukkumaan.

Huolettaa kyllä tuo pikkuinen, toivottavasti loppuu pian... Huolettaa sekin että mikään ei ole pysynyt sisällä kahden jälkeen, sipsiä ja mehua on koittanut syödä vähän välillä. Ei uskallettu nyt nukkumaan mennessäkään antaa kovin paljon juoda vettä tai mehua kun pelottaa että oksentaa taas ne ulos. Miten tässä pitäisi oikeaoppisesti menetellä? Yön aikana toki koitetaan tarjota mehua vähän kerallaan aina kun herää.

Miksi annoit karkkia :o siitä on vain haittaa.

Anna nestettä vaikka lusikalla vähän väliä. Ja kyllä sitä imeytyy jo ennen oksennusta. Juominen on se tärkein!

Miksi karkista on haittaa? Mulla on itselläni ollt oksennustauti viimeksi joskus lapsena enkä ollenkaan muista mitä pitäisi/ei pitäisi antaa. Sellainen mielikuva on että maitotuotteita ei mielellään?

Kun lapsi on oksennustaudissa ruoka on se viimeinen asia. Nestettä vaan, mehua mielellään jotta pysyy sokeritasapaino kunnossa, tasaisin väliajoin vähän kerrallaan. Ruokaa ehtii syödä sitten terveenä, ei lapsi siihen kuole jos on hetken syömättä. Ja antakaa nukkua omassa sängyssään, voi tehdä olon vieläkin huonommaksi jos joutuu kuumassa pedissä äitin ja isän kanssa nukkumaan. Tai tee itsellesi peti lapsen huoneeseen jos kovasti huolestuttaa.

kannattaa antaa ihan lusikalla mehua pienen pieniä määriä ja hakea huomenna apteekista osmosalia tai vastaavaa,josta saa menetetyt suolat ja sokerit takasin. Kun ei enää oksenna kaikkea ulos voi kokeilla antaa esim.tuoremehua jonka sekaan on sekoitettu suolaa ja sokeria muutama ruokalusikallinen.Jos alkaa kuivumaan niin ei kuivahda hetkessä vaan menee pikkuhiljaa,joten ei kannata pelästyä tässä vaiheessa. Kuivumisen merkkejä on ettei pissaa tule, iho jää poimulle kohotettaessa sitä ja yleiskunto laskee siten että makaa vain.

Ihan mitä vain mitä menee. Mutta pieniä määriä.
Tosiaan nestettä ihan pieniä hörppyjä.
Kannattaa hakea ripulijuomaa apteekista. esim osmosalia, palauttaa suolatasapainoa elimistössä.

Tsemppiä. Meillä oli hiljattain noro 2 vuotiaalla ja meillä molemmilla vanhemmilla.. :/

tarjoat vaan koko ajan pieniä hörppyjä nestettä, suolainen syötävä on hyvää kun suolanpuutetta tulee nopeasti oksentelusta, mutta välttämätä ei noin lyhyessä taudissa tarvi mitään sydäkään kunhan koko ajan vähän juo niin jotain aina imeytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25846577:
Miksi karkista on haittaa? Mulla on itselläni ollt oksennustauti viimeksi joskus lapsena enkä ollenkaan muista mitä pitäisi/ei pitäisi antaa. Sellainen mielikuva on että maitotuotteita ei mielellään?

Sulla on varmaankin netti? Sieltä löytyy google. Älä ole noin avuton.

Mä nyt en välttämättä sipsiä ja karkkia mahatautiselle antaisi... Juomiseksi juokoon juuri sitä, mitä ikinä suostuu pahoinvoivana juomaan. Meillä monesti se on limsaa ja se tosiaan oksennetaan usein poiskin, mutta jospa siitä jotain imeytyisikin.

Syömäpuoleksi ollaan tarjottu hapanmaitotuotteita tai vaaleaa leipää. Vasta kun kunnolla kestää ruoka sisällä ja alkaa muuta kaipalla, ollaa "vahvempia" syötäviä annettu.

Toivottavasti pikkuisella alkaa pahin olla jo takana! Ja jaksamista vanhemmillekin!! :hug:

Oksennustautiselle karkkia ja sipsiä??

Nestettä pitäis saada mienemään.. Valveilla ollessa yks hörppy/lusikallinen 5-15min välein. Jos ja kun se alkaa pysyy sisällä niin pikkuhiljaa voi kasvattaa kerta-annosta.

Itse ole aina kammonnut oksentamista ihan järkyttävän paljon,ja lapsuuden oksutaudeista muistan sen että mieluiten join vettä/maitoa,mehut ja limut maistuu aivan kaameilta oksennettuna. Samoin kaikki vähänkin kova/karkea syöminen,eli mieluiten pehmeää leipää,hedelmäsosetta tms "tasasta".

Joo ei karkkia ja sipsiä mahatautiselle.. :/ Eikä limsaa! Limsaa käytetään usein oksennustautiin "lääkkeenä" mutta se useimmiten vaan pahentaa oloa ja oksennetaan pois. Äitelä, sokerinen happolitku siellä muutenkin herkässä mahassa tuskin tekee mitään hyvää?
Kannattaa juottaa laimeaa mehua, ja mieluiten hakea korvausjuomaa (esim Osmosal, kyllä ne apteekissa ne mönjät tietää) sieltä apteekista. Sieltä saa myös niitä jotain paksumman tapaisia jogurttimaisia juomia missä on ravinteita, niissä on myös ravinteita jne.

Sipsiä olen antanut, että saisi suolaa jostakin. Mehua, vettä ja pehmeitä karkkeja että saisi nestettä ja energiaa muutenkin. Karkkeja on syönyt yhteensä ehkä 5, joista osan oksensi pois. Sipsejä vähän enemmän. Muuta ei suostunut ottamaan.

No mie oon antanut oksutaudissa just sitä mitä lapsi mieluiten syö/juo - limsaa, mehua, jäätelöä, vanukasta, sipsejä, poppareita.. Vaikka ruiskulla, että saa varmasti nestettä. Ravintoarvoja ehtii miettiä myöhemminkin.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Minä oon antanu mm. mehukeittoja, piltin soseita... Ne on helppo oksentaakin.
Ottakaa ehdottomasti samaan huoneeseen nukkumaan, jotta jos yöllä rupee oksentaan niin on apu lähellä... Vuoraa sänky pyyhkeillä, imee hyvin ja on helppo vetasta pois kun alla on uutta tilalla. Huoneilmaa voi viilentää, ainakin mun mielestä se on kivempaa kuin lämmin.

Mustikkakeitto on hyvä vatsalle ja pysyy mun kokemusten mukaan, ehkä helpoiten sisällä! Tärkein on juominen, vaikka oksentaa kaiken ulos, niin tarjoa silti kokoajan juomaa pieniä määriä kerrallaan. Jos ei maistu juominen ni mehujäästä saa kans hyvin nestettä ja imeytyy sillai pikkuhiljaa, et ne yleensä kans on meil pysyny sisällä. Ruokana mitä vaan mitä suostuu syyä. Sipsiä ja popparia on annettu, tekee janontunteen ja siit saa suoloja ja sit ku tulee jano niin rupee se juominenki kiinnostaa, jos ei muuten kiinnosta. Kun oksentelu lakkaa niin sit voi antaa ekoina kunnonruokina vaikka perunaa valkokastikkeella, jotain helposti sulavaa..
Käy yölläkin kokeilemassa, et joisko ihan vähän jotain. Meil on kaikilla yöllä pysyny parhaite juomat sisällä, et ennenku menee nukkuu ni annettu juotavaa reilummin..

Juomaa vaan niin paljon kuin ikinä suostuu ottamaan. Mutta ei vettä vaan mieluummin jotain energiapitoista, maitoa tai mehua. Ja karkkia, sipsiä, herkkua tai mitä tahansa syömistä saa antaa mitä lapsi vain suostuu ottamaan. Aina jotain energiaa noista ehtii imeytymään vaikka tulisikin oksennus. Lisäksi ruoka puhdistaa samalla suolistoa virukselta vaikkei niin kauheasti imeytyisikään.
Jos lapsi menee tosi huonoon kuntoon, ei siis jaksa yhtään mitään eikä suostu juomaan enää ollenkaan niin pitäisi yrittää "pakkojuottaa". Jos ei sekään onnistu niin on syytä lähteä lääkärin päivystykseen ettei pääse liikaa kuivumaan.

Ok, eli yöllä annetaan juomista niin paljon kuin suostuu ottamaan =) Toivottavasti menee pian ohi tauti, sitä jotenkin on itse niin hukassa, kun on ensimmäinen kerta kun oma lapsi sairastaa "vakavammin".

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu äiti;25846590:
Kun ei enää oksenna kaikkea ulos voi kokeilla antaa esim.tuoremehua jonka sekaan on sekoitettu suolaa ja sokeria muutama ruokalusikallinen.

Tarkoitatko oikeasti suolaa muutama ruokalusikallinen? Aivan järkyttävä määrä, eihän niin paljon voi antaa!

Tsemppiä yöhön!

Itse muistelen lapsuudesta, että saatiin Jaffa-limua, koska se sokeri jotenkin supistaa vatsalaukussa jotain ja se sitten helpottaa. Voi olla, että meni ihan metsään! :-)

Meilläkin 3v nyt mahataudissa. Isomman takia oli kaappiin jemmattu jo kasvissosekeittoa, marjakeittoja ja mehuja. Eipä tuo muuta suostu ottamaan kun mehuja. Edellisellä kerralla ostin osmosalia ja sitä toista, mutta kukaa lapsista ei suostunut niitä juomaan (täytyy aika iso määrä juoda, eikä niitä viitti ruiskulla alkaa työntämään.)

Jaffaa ja mehujäätelöä, niillä selvisin itse raskaana ollessani 12h oksennustaudista ja olin jo seuraavana päivänä ihan okei kunnossa! Mehujää viilentää ihanasti ja vie janoa pois ja se on myös helppo oksentaa!

Kannattaa varautua siihen että kun oksennus loppuu niin alkaa ripuli. Eli silloin juomaa pitää saada menemään isoja määriä, tosin silloin ruoka ja juoma maistuu paremmin kuin oksennusvaiheessa. Tuota Osmosalia on lähes mahdotonta saada menemään tarvittavaa määrää, kannattaa siis tyrkyttää kaikkea muuta mitä lapsi vain suostuu ottamaan.
Ripuli voi kestää jopa 5 päivää esim. rotaviruksessa, joten juominen ja juottaminen kannattaa ottaa ihan vakavasti tuon ikäisellä.

Tuntuu, että keskustelun aloittaja on trolli, ei kai kukaan anna vatsatautiselle lapselle chipsejä ja karkkia. Vettä, mustikkakeittoa ja jos ihan oikeasti mikään ei pysy sisällä Osmosalista on apua.

Tosiaankin voi antaa karkkia tai sipsejä, niissähän on paljon energiaa ja menevät ehkä paremmin alas kuin ruoka jossa on joku tuoksu. Samasta syystä pillimehu voi maistua tavallista mehua paremmin. Tai annat leipää tai keksejä tai ihan mitä vain lapsi haluaa. Tärkeintä on saada paljon nestettä ja se neste ei saisi olla pelkkää vettä.

Yhteistyössä