Lapsi on pitänyt sisällään koko valtavan taakan monta vuotta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahanmielenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pahanmielenäiti

Vieras
Taas yksi osoitus siitä kuinka me vanhemmat voimme olla sokeita ja tyhmiä.
Meillä on tytär, viitosluokkalainen. On ollut ihan ok koko kouluajat. On kuulemma kavereita, ja silloin tällöin lähteekin "kaverille". Tyttö ei ole koskaan ollut kauhean sosiaalinen. On aina ollut sellainen hiljainen omissa oloissaan viihtyvää, ei mikään räiskähtelevä taikka valoittava persoona.

"Moi" sujui reippaasti vielä tarhassa. Eskariin mennessä tervehtimisestä tuli kiusallista. Eskariin mennessä tyttö tervehti tätejä onnellisesti. Lapsia ei.
Aina hänellä on ollut kammoa muihin lapsiin. Pidin häntä ja muita lapsiani kotona eskari-ikään saakka. Se on ollut kaikille aika kova paikka, kun heidät repäistään irti kotoa yhdellä napakalla iskulla.

Eskarissa tyttöä ei vielä kiusattu. Tyttö ei paljoa leikkinyt kavereitten kanssa, joskus lähti jonkun kanssa keinuun, liukumäkeen, tai alkoi sisällä jotain isompaa leikkiä. Hän kuitenkin mieluiten yksin rakenteli niitä Sleich maailmojaan tai löhöili lukemassa kirjaa tyynyhyoneessa.
Sitten alkoi ykkönen. Tyttö on minun esikoiseni. Jokainen hänen vaiheensa on minulle täysin uutta. Niin myös oli koulun aloitus.

Nyt jälkikäteen kolmen ala-asteikäisen äitinä sanon että molemmat nuoremmat olivat täysin koulukypsiä, esikoiseni ei vielä sosiaalisilta taidoiltaan yltänyt niihin. Ne ovat tytölle tosi vaikeita olleet aina.
Kahdessa viikossa on pitkään ollut tunti niitten opettelua. Ennen koulupäivää yleensä. Silloin tehdään tehtäviä ja käydään erilaisia keskusteluja joissa tulee olla kohtelias ja ottaa muut huomioon. Open avulla ollaan yritetty rakentaa kaverisuhteita vaihtelevalla menestyksellä.

Mutta se, että lasta on kiusattu ykköseltä tipahti tänä aamuna kuin pommi. Nautin puoli seitsemän maissa aamiaista heijaten vauvaa kehdossa. Ajattelin, että kohta menen herättämään koululaiset. Sitten yhtäkkiä vanhin seisoi edessäni vakavana kuin mikä. Toivotin iloisesti huomenta, tyttö ei sanonut mitään, istui pöytää vastapäätä. Katsoi minua hetken ja käänsi päänsä pois. Jatkoin lehden lueskelua ja syömistä.

Sitten hän sanoi minulle, että äiti. Minulla on asiaa. Sulje lehti. Suljin sen sitten
ja kuuntelin. Tyttö kysyi, tiedänkö "siitä". Kysyin, että ai mistä.
T: Siitä, että minä en tykkää koulusta.
M: Mikset tykkää, siellähän on kavereita ja kaikkea...
T: X vaan esittää olevansa mun kaveri. Y pelkää että sitä aletaan kiusata.
M: Miksi Yytää sitten alettaisi kiusata?
T: Etsä äiti oikeesti tiiä?
M: En...
T: No ehkä siks, että se on mun kaveri.
M: No eikö se ole kiva että että se on sun kaveri.
Lapsi vastaa kylmästi, ettei tarvitse kavereita.
M: Kuule. Onko sinulla koulussa yhtään kaveria.
Lapsim muuttuu poissaolevaksi.
T: Ei.
M: Mitä sinä sitten teet välitunnit? ( Tässä vaiheessa olen jo hyvin musertunut)
T: Etsin mun kyniä lattialta. Ja kerään kirjoja ja tarkastan, onko kaikki tallella.
M: Koko välkän?
T: No ei.
M: Miksi ne ovat siellä lattialla?
T: no jos joku vaikka tahallaan heittää tai tiputtaa ne sinne. Joskus ne ottaa vihkoja tai kirjoja mistä tuli läksyjä.
T: Ja joskus ne haukkuu, tyhmäksi, mykäksi, tumpuksi, nössöksi...
M: Eikö opettaja tiedä tuosta?
T: Ei. Kyl mä äiti kestän. 1,5vuotta.

Minä päätän keskustelun tältä erää siihen. Opettaja oli lievästi ehkä yllättynyt, kun soitin hänelle tuosta.
Ja missähän hän oli, kun oli muka kaverillaan.
Eniten ihmetyttää, etten huomannut. Koen olevani syyllinen tuohon kaikkeen ja varmasti osaan olenkin.

Yrittäkää te muut huomata ennenkuin on liian myöhäistä.

:hug:

ole onnellinen et nyt lapsi kertoi, teillä on nyt mahdollisuus puuttua asiaan ja korjata sen lapsen haavat.Helppoa se ei ole, mut se et lapsi vihdoin asiasta puhuu, tekee siitä helpompaa kuin se, et olis jatkanut asian pitämistä sisällään.

Sä et ole syyllinen, ei kukaan osaa tuollaista odottaa jos kukaan koulussakaan ei ole huomannut, lapset tahtoo olla vahvoja, ne yrittää pärjätä, mut nyt sä voit kertoa ettei sen tarvitse, kenenkään ei tarvitse olla vahva ja kärsiä, saa olla heikko ja saada apua.

opettajaan vaan uudestaan yhteyttä ja puhumaan asiasta yhdessä, sä et yksin pysty lasta nyt auttamaan vaan tarvitset apua sieltä koululta, toivottavasti sieltä sitä myös saat.

Voi hyvä ihme. :( Mulle tuli ihan kyyneleet silmiin kun luin tän. Mua kiusattiin koulussa luokat 2-9, enkä mä koskaan kertonut siitä kenellekään aikuiselle. Mua kiusattiin myös hiljaisuuden takia, ja siksi kun olin niin hyvä koulussa. Sun tyttösi on todella vahva kun uskalsi kertoa sinulle. Tsemppiä teille tulevaisuuteen, toivottavasti saatte asioiden selvittämisen mahdollisimman pian alkuun. Annathan ison halin tytöllesi munkin puolesta? Voimia teille!

Miksi sun piti kirjoittaa noin pitkäksi. En valitettavasti jaksanut lukea kokonaan. Välillä voi miettiä ettei kovin moni jaksa lukea koko romaania kerralla. Kyllä, minä koitan huomata. Lastani on kiusattu, pahastikin. Hän on kertonut minulle ja minä olen tehnyt asialle stopin.

Joskus jotkut vielä kiusaa. Meillä auttoi koulun vaihto, onneksi oli tarkoituskin muuttaa. Kyllä sieltä päin vielä jotain soraääniä kuuluu. Me emme välitä, paha jos heillä niin huono olla. Mutta ei ole meidän asiamme huolehtia, vaan heidän vanhempien.

[QUOTE="vieras";24773767]Miksi sun piti kirjoittaa noin pitkäksi. En valitettavasti jaksanut lukea kokonaan. Välillä voi miettiä ettei kovin moni jaksa lukea koko romaania kerralla. Kyllä, minä koitan huomata. Lastani on kiusattu, pahastikin. Hän on kertonut minulle ja minä olen tehnyt asialle stopin.

Joskus jotkut vielä kiusaa. Meillä auttoi koulun vaihto, onneksi oli tarkoituskin muuttaa. Kyllä sieltä päin vielä jotain soraääniä kuuluu. Me emme välitä, paha jos heillä niin huono olla. Mutta ei ole meidän asiamme huolehtia, vaan heidän vanhempien.[/QUOTE]

Viesti oli erittäin selvä ja helppolukuinen.

Otan osaa a.p:n tytölle.
Meilläkin lapsi on yksinäinen susi, mutta olettaisin, ettei kuitenkaan noin kiusattu.
Tykkää olla yksin omassa rauhassaan, mutta toisaalta leikkii muittekin kanssa JOS leikki on hänelle mieluinen.
Eli aika kovapää.

Ihanaa kuitenkin, että lapsella on noin ihana äiti, joka ottaa tosissaan lapsensa asian. :hug:
Kaikki lapset eivät saa apua, vaikka sitä kuinka yrittävät pyytää.

Uskomatonta ettei ope muka ole huomannut! No, kiusata toiset osaa niin ettei ope huomaa, mutta ei ole muka huomannut ettei tyttärelläsi ole kavereita! ts. keräilee välitunnit kyniä eikä juokse muiden mukaan, siitä pitäisi open jo huomata ettei kaikki ole kunnossa! Mahtavaa että tyttäresi kertoi sinulle nyt. Itse olen epäillyt oman lapsen kohdalla samaa, ja olen kysynyt asiaa ja vastaus on ollut; on kavereita, ei kiusata. vaan uskoakko tuota..!

Koulukiusaaminen on kurjaa. Mutta ajattele positiivisesti, nyt sinä tiedät ja voitte alkaa tehdä asialle jotain. Se on ikävää, että lasta on kiusattu pitkään mutta sille asialle ei enää mahda mitään, se mitä voitte muuttaa on edessä päin. Hienoa, että otat asian vakavasti ja varmasti teette asioille jotain. Älä syytä itseäsi, ei koulukiusaus ole sinun syytäsi, eikä lapsesi. Jaksamista!:hug:

Missä hän on tosiaan ollut silloin kun on ollut "kaverilla"? Etkö tarkemmin oo kysellyt, lasketko lapsesi "kaverille" tietämättä kenen kaa ja minne? Entäs synttärit, onko teillä ollut silloin tytön kavereita kotona?Eikö lapsesi käy muitten synttäreillä?Eikö hänellä siis ole YHTÄÄN ystävää?

Hyvä, että lapsesi uskalsi kertoa sinulle. Nyt on sinun velvollisuutesi tarttua härkää sarvista ja puuttua tilanteeseen välittömästi. Auta lastasi kaikin mahdollisin keinoin, jotta hän ei tunne olevansa maailmassa aivan yksin. Tulipa surullinen olo lapsesi puolesta.

Veikkaan, että tyttärelläni olisi takuuvarmasti ollut vastaava kohtalo, ellen olisi laittanut häntä päiväkotiin jo 4 vuotiaana, jolloin hän onnekkaasti löysi itselleen hyvän ystävän. Todennäköisesti he aloittavat koulunkin ensi vuonna samalla luokalla. Tyttöni on arka ja hiljainen, mutta on päiväkodissa rohkaistunut kovasti ja saanut ystäviä. Synttärikutsuja on tullut paljon. Aion kyllä seurata silmä tarkkana hänen koulutaipalettaan, koska eniten pelkään juuri kiusaamista.

Olen onnellinen puolestasi kun sulla on niin hyvä suhde lapseen että lapsi kertoi.
Oma kokemukseni on yläasteelta , koko 3vuotta siellä kiusattiin minua. En kertonut vanhemilleni siki että kotiolot oli surkeat eikä meillä koskaan puhuttu mistään, kotona puuttui yksityisyys ja kaikki sellainen.
En edes mennyt 9luokan päättäjäisiin, ylä-asteelta minulle ei jäänyt yhtään kaveria.

Todella järkyttävää! Itsellänikin esikoinen(poika) viitosluokalla. Kerran oli yksi välivaihe kun poika ei enää mennyt ulos, eikä kavereitakaan näkynyt missään. Varovasti kyseltiin, että miksei ulkoilu maita ja sen sellaista, mutta onneksi se oli vaan omasta tahdostaan, eli nykyään on taas mukana kuvioissa.
Kauhulla odottelen meidän tokaluokkalaisen tulevaisuutta. Hän käy erityisluokkaa, on luonteltaan hiljainen ja huono solmimaan kaverikontakteja. Onneksi tällä hetkellä on kaksi poikaa jotka ovat hänen parhaita kavereita, mutta kolmannelle luokalle(se normaaliluokka) kun siirtyy niin saas nähdä saako solmittua uusia kaverisuhteita.

Missä hän on tosiaan ollut silloin kun on ollut "kaverilla"? Etkö tarkemmin oo kysellyt, lasketko lapsesi "kaverille" tietämättä kenen kaa ja minne? Entäs synttärit, onko teillä ollut silloin tytön kavereita kotona?Eikö lapsesi käy muitten synttäreillä?Eikö hänellä siis ole YHTÄÄN ystävää?

Yleinen syyttäjä asialla....

[QUOTE="vieras";24773767]Miksi sun piti kirjoittaa noin pitkäksi. En valitettavasti jaksanut lukea kokonaan. Välillä voi miettiä ettei kovin moni jaksa lukea koko romaania kerralla. Kyllä, minä koitan huomata. Lastani on kiusattu, pahastikin. Hän on kertonut minulle ja minä olen tehnyt asialle stopin.

Joskus jotkut vielä kiusaa. Meillä auttoi koulun vaihto, onneksi oli tarkoituskin muuttaa. Kyllä sieltä päin vielä jotain soraääniä kuuluu. Me emme välitä, paha jos heillä niin huono olla. Mutta ei ole meidän asiamme huolehtia, vaan heidän vanhempien.[/QUOTE]

Turhaa valitat, ihan helppo lukea.

[QUOTE="huokaus";24774308]Kertomus Porvoosta jälleen. lapsi on ollut tarhassa enenn esikouluikää, mutta on kuitenkin ollut kotona esikouluikään saakka.[/QUOTE]

Pakko myöntää, että tähän kiinnitin itsekin huomiota, tais tulla tarinaan lipsahdus. Tarhassa vielä "Moi" sujui, mutta eskariin siirryttäessä ei enää..... Ja eskari-ikään asti kuitenkin pidetty kotona, kunnes "repäisty" kodin hoivista eskariin....

[QUOTE="vieras";24774578]Pakko myöntää, että tähän kiinnitin itsekin huomiota, tais tulla tarinaan lipsahdus. Tarhassa vielä "Moi" sujui, mutta eskariin siirryttäessä ei enää..... Ja eskari-ikään asti kuitenkin pidetty kotona, kunnes "repäisty" kodin hoivista eskariin....[/QUOTE]

Ap tarkoitti varmaankin että eskarissa moi vielä sujui mutta kouluun siirryttäessä ei enää.

Olipa surullista luettavaa, oli tarina sitten osin sepitteellinen tai ei.
Itse olen kovasti viimeaikoina miettinyt, kuinka paljon ja miten vanhemmat voivat olla vaikuttamassa lastensa kaveriasioihin ja siihen, että jää koulussa ulkopuolelle.
Etenkin sellaisen lapsen kohdalla, jolla on itsellään pulmia kaverisuhteiden solmimisessa, ettei voi vaan ajatella- että ne muut lapset ovat ilkeitä ja rajoittuneita... ja siksi lapsi ei pääsisi leikkiin mukaan. Oman lapsen kiustauksi tai eritstetyksi tuleminen koskee.. ja siitä pitää puhua lapsen kanssa, opettajan kanssa jne. Mutta entäs sitten, kun huomaa, että lapsi vaistoaa vanhemman kivun lapsen kivusta ja alkaa vältellä asioista puhumista ja kertoo leikeistä. joita ei ole leikkinytkään ikäänkuin vakuutaakseen vanhempansa siitä, että kaikki on hyvin.

:( Koulun pihalle ei voi mennä seisomaan, ketään ei voi lapsensa kaveriksi pakottaa. Omaa lastaan voi yrittää opettaa sosiaalisemmaksi ja huomaavaisemmaksi- ( vai voiko) mutta kaikkia valmiuksia ei lapselleen voi kuitenkaan antaa. Silloin täytyy toivoa sydän raastaen, että aika muuttaisi asioita. Mutta entäs jos ei se muuta.

Tässä kirjoituksessa ei nyt ole oikein sitä punaista lankaa, ja tämä vasta pitkä onkin. Mutta juuri nyt sisällä olevia tunteita.

Viimeksi muokattu:
Jos tuo tarina on totta, ihmettelen ettei äiti aiemmin ole ollut tietoinen siitä mitä lapselle kuuluu kouluun. Siis mikä ihme on estänyt puhumasta jo aiemmin, ihan ekaluokasta saakka koulukuulumisia???? Mitä tekee välkillä, onko kavereita jne.? Mitä nämä epämääräiset "on ollut kaverilla" jutut on kun äiti ei edes tiedä??? Huppu silmillä kuljettu. Kyllä sen jostakin huomaa jos lasta kiusataan. On ihan vanhemman typeryyttä tai välinpitämättömyyttä jos ei mitään merkkejä huomaa :(

Rupesi niin itkettämään kun luin tätä:( Itseäni on myös kiusattu ala-asteella ja muistan sen vieläkin:( Sitä ei tapahtunut kauaa, mutta kuitenkinse jätti "jotain" sisälleni... Ja minä olin vielä ns, luokan puheliaimpia ja kaikkien kaveri aina. Vanhemmilleni en kertonut tuosta koskaan! Koska jotenkin se "hävetti" että minua kiusattiin...:O
Nyt itselläni 3 lasta , joista vanhin ns. erityislapsi, Hän pienluokalla 3 :lla ja hänellä ei YHTÄÄN ystävää:( Ei koulussa , ei kotona. Sydäntäraapaisee kun tiedän että hän viettää välkät yksin. Opettaja tietää sen ja siihen on kuulemma hankala puuttua kun ei ketään voi pakottaa olemaan poikani kanssa....:/
KOulumaailma on niin julma!:(

:|
Rupesi niin itkettämään kun luin tätä:( Itseäni on myös kiusattu ala-asteella ja muistan sen vieläkin:( Sitä ei tapahtunut kauaa, mutta kuitenkinse jätti "jotain" sisälleni... Ja minä olin vielä ns, luokan puheliaimpia ja kaikkien kaveri aina. Vanhemmilleni en kertonut tuosta koskaan! Koska jotenkin se "hävetti" että minua kiusattiin...:O
Nyt itselläni 3 lasta , joista vanhin ns. erityislapsi, Hän pienluokalla 3 :lla ja hänellä ei YHTÄÄN ystävää:( Ei koulussa , ei kotona. Sydäntäraapaisee kun tiedän että hän viettää välkät yksin. Opettaja tietää sen ja siihen on kuulemma hankala puuttua kun ei ketään voi pakottaa olemaan poikani kanssa....:/
KOulumaailma on niin julma!:(
:hug: minua rupesi itkettämään tämä sinun tekstisi. On kamala ajatella, että koulujen pihoilla seisoo niitä lapsia, jotka ovat ihan yksin.

[QUOTE="vieras";24773767]Miksi sun piti kirjoittaa noin pitkäksi. En valitettavasti jaksanut lukea kokonaan. Välillä voi miettiä ettei kovin moni jaksa lukea koko romaania kerralla. .[/QUOTE]

Ei oo todellista. Tuon lukemiseen menee noin 45s ja joku aikuinen ei pysty keskittymään. Ei ihme, että lapsilla on joskus vaikeaa kun aikuisten kyvyt on tällä tolalla.

Voi pientä!! Ja voi sinua!!
Kertoisin opettajalle asiasta ensiksi. Nyt olisi vakavan palaverin paikka koulussa, pahimpien kiusaajien ja lapsesi sekä kaikkien vanhempien kesken.
Jos lapsi haluaisi, olisi hänen hyvä liittyä vaikkapa koulun johonkin kerhotoimintaan? Jos ajatus tuntuu mahdottomalta, voisitte ajatella sosiaalista kerhotoimintaa koulun ulkopuolella?

Tyttöäni kiusattiin eskarissa. Jouduin puuttumaan asiaan. Ja nyt tyttöäni on kiusattu ekaluokalla. Olen puuttunut asiaan. Tällä hetkellä tilanne näyttäisi paremmalta. Jonkinlaista sairasta lohtua tilanteeseen tuo tietoni siitä, ettei tyttöni ole ainoa :/

Voimia teille kaikille näiden asioiden kanssa painiskeleville!!

PS.
IL: Yritys keksi markkinaraon – vartijakoulutuksen käyneet auttavat koulukiusattua
AamulehtiLähetä palautetta toimittajalle

Länsisuomalainen yritys myy apua koulukiusaamisen lopettamiseen. Vartijan koulutuksen saaneiden työntekijöiden tuntiveloitus on 50 euroa, uutisoi Iltalehti.

Yrityksen operatiivinen johtaja Jussi Marttila kertoo lehdessä, että asiat selvitetään mahdollisimman perusteellisesti. Yritys voi muun muassa koota todisteita siitä, että kiusaaminen on todellista, eikä siihen puututa.

– Me voimme olla yksinkertaisesti vaan kovempia kuin monet vanhemmat voivat siinä tilanteessa olla, Marttila sanoo.

– Voidaan miettiä, mikä on esimerkiksi koulun oikeudellinen vastuu, onko siellä tehty laiminlyöntejä. Ja ohjata vanhemmat eteenpäin lakimiehelle tai asianajajalle, joka osaa viedä asiaa eteenpäin.

Marttila toteaa, että koulukiusattu voi hakea lähestymiskieltoakin.

– Monesti puhutaan koulukiusaamisesta, vaikka se olisi lain silmissä jopa pahoinpitelyä – ongelmaa vähätellään jo siinä.

Voi, toi kuulosti niin tutulta!

Olin itse ala-asteella koulukiusattu. 6 luokan puolivälissä lopetin koulunkäynnin ja menin aina kaupungille kun olis pitänyt kouluun mennä. Opettaja soitt kotiin ja selvisi. Kerroin sitten vanhemmille että koulussa kiusataan. Opettaja oli luokan edessä sanonut: "****** ei sitten kiusata ettei vanhemmat valita". Siitä se kiusaaminen yltyi. Tilanne helpottui yläasteella kun luokalle tuli oppilaita toisesta koulusta ja sain kavereita.

Yhteistyössä