Lapsi päiväkotiin, töihin äitiyslomalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulleromammeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pulleromammeli

Vieras
Eli kuinka käytännössä menee?

Mun on lähestulkoon pakko mennä töihin, äitiyslomani loppuu 15.10.09 ja vanhempainrahaa saan siihen asti. Sen jälkeen alkaisi kotihoidon tuki.

Mulla siis kaksoset jotka jo 11kk vanhoja. Jos en nyt ota työtä vastaan, joudun jäämään pelkälle kotihoidontuelle+lapsilisälle. Työn alkamista ei voi siirtää koska olen sijainen ja siis työ annetaan toiselle jos en vastaan ota.

Ongelmani on sellainen johon sosiaalitoimi eikä kela osaa sanoa mitään. Voinko viedä lapset kunnalliseen hoitoon, nostaa äitiyspäivärahaa ja saada palkkaa. Minimillehän se putoaa joka tapauksessa. Kysyin että voisiko ä.loman päättää siihen päivään kun työt alkaa, ei kuulemma voi. Isä ei voi ottaa loppua käyttöönsä omien töidensä vuoksi.

Sekavaa tekstiä mutta olisiko ketään kuka voisi auttaa. Lähipiirissä ei ole ketään joka voisi lapsia siihen asti hoitaa.

vaikeaa ellei kelasta osata neuvoa. Heidänhän ratkaistavaksi tuo tulee. periaatteessa kunnan ei ole pakko antaa päivähoitopaikkaa, jos olet äitiyslomalla...mutta voivat silti antaa eli ehkä tässä tapauksessa voi onnistua, kun ovat jo 11kk vanhoja. Kelan ratkaistavaksi sitten jää maksavatko vanhempainrahaa vai eivät... sinuna hakisin päivähoitopaikan ja ilmoittaisin tilanteen kelaan. maksavat sitten vanh.rahaa, jos kuluu. Jos kuitenkin työn haluat ottaa, tuo vanhempainraha ei kai sitä ratkaise?

"Jos saat vanhempainvapaan ajalta palkkaa, vanhempainraha maksetaan työnantajalle."
Sanoopi Kelan sivut. Äitiysloman aikana voi käydä töissä ja saada minimirahaa, mutta vanhempainvapaan aikana ei voi saada molempia.

hmm. normisti jos on töissä äippärahakaudella saa työssäolopäiviltä sen miniäippärahan verran. Mutta kun lapset on kunnallisessa hoidossa mielestäni äitiysloma loppuu sit siihen päivään kun he alottavat pk:ssa....

Kunnallista päivähoitopaikkaa myönnetään harvoin, jos on vielä vanhempainrahakaudella. Mutta uskoisin, että sinulla on enää niin vähän jäljellä ja toisekseen lapsetkin jo tuon ikäsiä, uskoisin hoitopaikan järjestyvän. Päiväraha menee minimiin niiltä päiviltä kun käyt työssä.

Ensinnäkin siinä on kahden viikoa järjestelyaika päivähoitopaikoille, joten nyt kannattaisi ottaa yhteyttä siihen päiväkotiin ja johtajaan, johon olet lapsesi ajatellut saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
"Jos saat vanhempainvapaan ajalta palkkaa, vanhempainraha maksetaan työnantajalle."
Sanoopi Kelan sivut. Äitiysloman aikana voi käydä töissä ja saada minimirahaa, mutta vanhempainvapaan aikana ei voi saada molempia.

Joo mut ei tää päde tässä tiulanteessa. vaan silloin jos olet POIS töistä ja saat silti palkkaa. Mut jos sä oikeasti olet töissä, niin ei sun tyänantaja sitä kelan rahaa saa, se on varma. Ja miten niin vanhempainpäiväraha olis eri asia kuin äitiyspaäiväraha? Mun mielestä se menee niin että minimi tulee joka tapauksessa.

Et voi saada molempia,ellei miehesi jää kotiin hoitamaan kaksosia.Jos ovat kunnallisessa hoitopaikassa,niin silloin ei makseta vanhempainrahaa.Äitiyslomahan on lakisääteinen.Ei kai työnantaja voi sitä päättää ,että sun on pakko mennä töihin.Onhan sillä ollut sun äitiysloman ajallakin sijainen siellä töissä,niin miksi ei voisi sitä pitää vielä pari kk.
Haiskahtaa nyt ja aika pahalle.Yrittää hiillostaa sua ulos työpaikastasi kiristämällä heti tulemaan töihin tai menetätä työsi.Tuttua hommaa.Itellä kanssa paska työnantaja,joka jätti taas kesälomarahat maksamatta.Pitäs soitella tilitoimistoon ,että saisin ne=(.

Ota nyt ihmeessä äkkiä yhteyttä omaan liittoosi.Siellä osaavat auttaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Joo mut ei tää päde tässä tiulanteessa. vaan silloin jos olet POIS töistä ja saat silti palkkaa. Mut jos sä oikeasti olet töissä, niin ei sun tyänantaja sitä kelan rahaa saa, se on varma. Ja miten niin vanhempainpäiväraha olis eri asia kuin äitiyspaäiväraha? Mun mielestä se menee niin että minimi tulee joka tapauksessa.

No kun se äitiysvapaa ja vanhempainvapaa on kaks ERI ASIAAAAA!

Totta kai voit mennä töihin ja nostaa minimirahan siltä ajalta, mitä jäljellä on. Mikähän tässä on Kelalle epäselvää? MUTTA KUNNAN EI TARVITSE JÄRJESTÄÄ HOITOPAIKKAA, JOS ON ÄITIYSLOMA!

Eli olen kelasta kysynyt, sanoivat että kysy päivähoitotoimikunnalta, kysyin myös sieltä ja sanoivat että heidän puolesta ei estettä jotta asiasta pitä kysyä kelalta. Lapsilla siis hoitopaikka jo varattuna.

Eli kela käskee kysyä sossusta ja sossu käskee kysyä kelalta.

Kela maksaa vanhempainrahaa miniminä niiltä päiviltä kun on töissä eli en kelan virkailijan mukaan voi "peruuttaa" loppua vanhempainlomaani.
Kaksosista kela maksaa 60 päivää pidemmän vanhempainrahajakson.

Ja kela maksaa siis mulle itselle rahan siltä ajalta kun olen töissä eikä työnantajalle. Työnantaja maksaa mulle palkkaa siltä ajalta kun olen töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Wallis:
Totta kai voit mennä töihin ja nostaa minimirahan siltä ajalta, mitä jäljellä on. Mikähän tässä on Kelalle epäselvää? MUTTA KUNNAN EI TARVITSE JÄRJESTÄÄ HOITOPAIKKAA, JOS ON ÄITIYSLOMA!

Tässä kai se olleellinen tulikin. Kela huolehtii päivärahoista ja työssäkäynnistä. Sosiaalitoimi (päivähoito) sitten hoitopaikkojen jaosta ja niiden perusteista.

Eli homma etenee, kun ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pulleromammeli:
Eli olen kelasta kysynyt, sanoivat että kysy päivähoitotoimikunnalta, kysyin myös sieltä ja sanoivat että heidän puolesta ei estettä jotta asiasta pitä kysyä kelalta. Lapsilla siis hoitopaikka jo varattuna.

Eli kela käskee kysyä sossusta ja sossu käskee kysyä kelalta.

Kela maksaa vanhempainrahaa miniminä niiltä päiviltä kun on töissä eli en kelan virkailijan mukaan voi "peruuttaa" loppua vanhempainlomaani.
Kaksosista kela maksaa 60 päivää pidemmän vanhempainrahajakson.

No mutta sittenhän se homma on ollut selvä jo alusta asti?!? Hyvä niin.

Ja olen siis sijainen, minulla ei ole vakipaikkaa! Jos olisi en menisi vielä töihin...
Eli sijaisena olen pakkoraossa ottaa työt vastaan koska jos en ota niin turha toivoa töihin piiiiitkään aikaan.... =(

Niin ja onkelma onkin se kun kela ei tiedä voiko lapset olla kunnallisessa ja minä töissä sekä nostaisin sitä päivärahaa.... Jos ne sitten alkaakin periä takaisin vaikka eivät nyt tiedä...

Yhteistyössä