Lapsi pois vaipoista, kaikki vinkit kehiin, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa!

Vieras
Lapsi pitäisi saada elokuun alkuun mennessä päiväkuivaksi, kyseessä on 2,5 v poika. Ollaan jo monta kertaa aloitettu mutta aina tuli joku tauti ja homma siirtyi. Poika ei suostu potalle eikä pöntölle, mieluummin panttaa. ja sit tekee housuihin/lattialle.
Olen yleensä laittanut hänelle vain verkkarit, enkä alushousuja jotta hän hahmottaa paremmin ettei ole vaippaa.

Lahjonta ei tepi, tarroista ei välitä. Joskus istuu pitkään potalla ja katsoo telkkua tai luen hälle, mutta pottaan ei tuu mitään. Mikään selitys siitä, että isoilla pojilla ei ole enää vaippaa, ei motivoi.

Ahdistaa. Mitä muita konsteja voisi vielä kokeilla?

Ei sitä oikein voi päättää, että tiettyyn aikaan mennessä pitää oppia. Ajan kanssa ja tekemättä numeroa, vähän kuin sivumennen. Joskus voi käydä niinkin, että lapsi yhtäkkiä itse tajuaa homman ja oppii parissa päivässä.

meillä oli sama tilanne, ei suostunu potalle. Otin kylmän viileesti vaipan pois ja luuttusin lattioita. Kahden päivän jälkeen meni jo potalle ja kahden viikon kuluttua täysin kuiva :o) Ei ehkä toimi kaikilla, mutta kannattaa kokeilla.

Ollaan jo aika monta kertaa otettu aikalisä. Ja nyt aika meinaa loppua kesken, päivähoidon alkuun on enää 5 viikkoa.

Tai sit se ajattelee, että kyllä äiti luovuttaa kohta taas...Grrr.Unikoulunkin kanssa piti mennä kovemman kautta.
ap

Ei sitä oikein voi päättää, että tiettyyn aikaan mennessä pitää oppia. Ajan kanssa ja tekemättä numeroa, vähän kuin sivumennen. Joskus voi käydä niinkin, että lapsi yhtäkkiä itse tajuaa homman ja oppii parissa päivässä.

Meillä kävi niin, että tyttö oppi parissa päivässä päiväkuivaksi ja siitä kaksi viikko, niin oli
yökuivakin. Itse vaan ilmoitti ettei laita enää vaippaa vaan pikkuhousut eikä käynyt kuin
pari vahinkoa. Ikää oli tuolloin 2v 8kk. Älä hätäile, itsekin ajattelin, että kesällä vaan
vaipat jää pois, mutta oppikin itsestään jo tossa keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans;26552966:
meillä oli sama tilanne, ei suostunu potalle. Otin kylmän viileesti vaipan pois ja luuttusin lattioita. Kahden päivän jälkeen meni jo potalle ja kahden viikon kuluttua täysin kuiva :o) Ei ehkä toimi kaikilla, mutta kannattaa kokeilla.

Mä voisin kans kallistua tälle kannalle, ei se lopun ikäänsä viiti housuihinsa pissiä, eikä lattialle, jos huomaa, että sillä ei saavuta muuta kuin märät housut. Ei myöskään hermostunutta äitiä.

Ongelmana on just se, että " sivumennen" ei onnistu, jos yritän laittaa pojan esim. herättyään potalle (yö- ja päiväunien jälkeen vaippa on yleensä kuiva), tulee itku-huuto-selkä kaarella-potan yläpuolella -tilanne. Oon aika kyllästynyt, kun on pojan kanssa aina vääntöä jostain, milloin syömisistä, milloin kuivaksi opettelusta jne.

ap

Ollaan jo aika monta kertaa otettu aikalisä. Ja nyt aika meinaa loppua kesken, päivähoidon alkuun on enää 5 viikkoa.

Tai sit se ajattelee, että kyllä äiti luovuttaa kohta taas...Grrr.Unikoulunkin kanssa piti mennä kovemman kautta.
ap

Mutta eihän hoidossa voi olla vaipattomuus vaatimuksena :) Monet oppii hyvin pian toisten lasten esimerkistä! Älä hoppuile, koita ottaa rennosti loma houkutellen lasta edes istumaan siinä potalla :)

Meillä on myös 2,5v:lla sama operaatio meneillään. Tehdään usein niin että aamusta jätetään vaippa pois kun iso pissa on tullu joko vaippaan tai pottaan. Poika vastusteli aluksi kovasti kalsareita mutta nyt n. viikon jälkeen antaa jo suosiolla laittaa. Jos aamupuuhien jälkeen lähdetään kotipihaa kauemmas ni laitetaan vaippa. Nyt viileällä ilmalla on vaippaa oluut pihassakin.

Vahinkoja tulee mutta ajattelin siitä varmaa paremmin lapsi huomaa kun pissa tulee ja et on epämukava olo, vaipat on niin imukykyisiä ettei varmaan edes huomaa et on märkää..

Lapsi aloittaa yksityisessä päiväkodissa 3-5 vuotiaiden ryhmässä, tosin hän on hoidon alkaessa vasta 2v 9kk. Kun kävimme tutustumassa, meille vähän vihjailtiin, että siellä ei enää käytetä vaippoja kun korkeintaan päiväunilla eikä ole vaipanvaihtoon soveltuvia tilojakaan. Tämän takia olen siis tilanteesta ahdistunut.

ap

No aika älytön syy kiirehtiä tuo hoidon aloitus. Aloituksen yhteydessä voi tulla takapakkia kuitenkin kun on iso muutos elämässä, toiseksi,ei ne siellä hoidossa viitsi tapella potalle menosta.
Kuulostaa siltä että teet asiast liian suuren numeron. Älä kiinnitä lattialle tulleeseen pissaan tai märkiin housuihin niin paljon huomiota. anna pojalle rätti köteen ja sano, 'oho, tuliko vahinko, ei haittaa siivotaan yhdessä. Vietkö märät housut pyykkikoneeseen ja hae kaapista puhtaat housut. '

Unohda potta.
Isä näyttää mallia pojalle.
Ole itse rauhallinen vessatuksissa.
Anna jotain kivaa onnistumisen jälkeen tekemättä siitä mumeroa. Eli ei tyyliin saat karkkia kun pissaat. Annat
vaan.

Poikaparka :( Säälittää tällaiset lapsipolot, joiden pitäisi osata kaikki tiettyyn päivämäärään mennessä. Ja taatusti saavat sieluunsa ikuisen syyllisyyden taakan kun ei taas täyttänyt sitä ja sitä vanhemman vaatimusta. On unikoulua ja pottatreenejä ja anna armias jos ei suju, tuskastutaan ja lapsi kokee itsensä huonoksi.

Haloo, 2,5 -v on vielä PIENI! Jos ei vielä halua potalle eikä osaa pidättää, niin sitten ei, vaipat jalkaan rennosti ilman syyllistämisiä, painostamisia ja päivämääriä!

Miksi sinne päiväkotiin pitää olla päiväkuiva???? Jokainen tietää tuloksen, ei lapsi tuollaisessa painostuksessa tule haluamaankaan potalle saati kuivaksi!

Lapsi aloittaa yksityisessä päiväkodissa 3-5 vuotiaiden ryhmässä, tosin hän on hoidon alkaessa vasta 2v 9kk. Kun kävimme tutustumassa, meille vähän vihjailtiin, että siellä ei enää käytetä vaippoja kun korkeintaan päiväunilla eikä ole vaipanvaihtoon soveltuvia tilojakaan. Tämän takia olen siis tilanteesta ahdistunut.

ap

No miksköhän laps pitää laittaa isojen ryhmään jos ei oo kerta siihen valmis, siellä,pitis myös osata pukea ja riisua ite jne.

Kerro, vrs toki, mitä en kerta kaikkiaan osaa?

ap

No luulen että vrs viittas siihen että oot ruvennu valtataisteluun uhmaikäisen kanssa. Ei joka asiasta tarvitse vääntää ja tapella. Varsinkin tuo pissa-asia on sellainen että herkästi lapsi alkaa pantat yms jos kokee pissaamsen negatiivisena asiana. Älämturhaudu, ole rauhallinen äläkä pakota lasta potalle.

• Tykkää
Reactions: vrs
Meillä nyt 2 v 9 kk tyttö ja vielä on vaipat ja päiväkodissa. Meilläkään ei suostu potalle/pöntölle muutakun JÄRKYTTÄVÄN huudon kanssa joten olen ajatellut että ei ole vielä "kypsä" pottailuihin. Rauhassa ajateltiin odotella jonkun aikaa ennenkuin taas yritetään. Potta silti näkösällä koko ajan, jos vaikka itse innostuisi menemään. YHDET kakat on tehnyt vauvan Bumbo- tuoliin (pitää sitä ilm. pottana myös) :)

Mä vaan lakkasin laittamasta niitä vaippoja (pojan ikä tuolloin 2v3kk).
Ja kun ei halunnut potalle, niin tehdään "kaaripissejä". Pojasta on siis hauska pissiä seisaaltaan, milloin pönttöön, puskaan, lattiakaivoon yms..
Ekana päivänä tuli kolmet pissit lattialle, toisena kahdet, kolmantena yhdet.
Viikon päästä oli jo päivä- ja yökuiva.
Parin viikon ajan tuli vahinkoja kakkojen kanssa, mutta pian sekin siitä korjaantui.

Kiitos vinkeistä, mutta tuli muutama ei niin rakentava kommentti, haukkumiset voi jättää kirjoittamatta.

Kyseisssä pk ssa ei ole toista, pienempien ryhmä. Riisua ja pukea ei tarvitse osata, tosin poika osaa jo sitäkin jonkin verran. Päiväkodin toive oli, että lapsi olisi päiväkuiva, ei mun päähänpinttymä.

Ei liity aiheeseen, mutta unikoulun aikana poika oli jo 1v 3kk ja heräili tunnin välein. Oli lapsenkin etu, että hän oppi nukkumaan ehjempää yöunta.

Poika osaa kyllä pidättää, siinä ei ole ongelmaa.

ap

-Puskapissit kesällä
-Vaipat loppuivat, ei ole enää...
-Mieletöntä kehua, jos onnistuu pissaamaan tai kakkaamaan oikeaan paikkaan
- Ei kiristystä, mutta meillä pantiin aina vessan seinään olevaan pottatauluun tarra onnistumisista
- Aina sanoin, että kiitos istunnosta, vaikka ei mitään olisikaan pottaan ilmestynyt (mutta ei tarraa)
- Mallioppiminen esim. isä tai kaverit
-Joku vieras vaan rupeaa laittamaan potalle, niin ei tarvi äitille kiukutella (ja jos onnistuu, niin isot kehut, vaikka ei mitään tulisikaan)
- Säännönmukaisuus, että päästään esim. lähtemään, kun on käyty potalla
-Helpointa oli unien jälkeen suoraan potalle ja tempaisin kuivan vaipan heti pois ja kehuin, että säästettiin vaippa ja voidaan panna sama vaippa uudelleen
- Sellaista imelää kehumista se kai oli alusta loppuun, jos näin jälkiviisaana muistelee
- Ja lapsi tosiaan huomaa, jos siitä tulee äidille ylitärkeä juttu
- Ja vahinkoja sattui yhtenään ja vessavälit oli pidettävä lyhyinä esim. prismareissulla oli käytävä mennen tullen vessassa. Joten työläsvaihe sekin oli. No nyt on muut murheet jo...

Yhteistyössä