lapsi sai jonkun pyörtymiskohtauksen tms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vieläkin shokissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vieläkin shokissa

Vieras
mä en tiedä mitä mä uskoisin koko tapahtumasta en ollut paikalla. lapsi oli isäpuolensa kanssa. mitään vastaavia kohtauksia ei ole koskaan sattunut. mies soitti mulle ja selitti että lapsi oli vissiin pyörtynyt ja loukannut itseänsä ja että menevät tk:hon näytille. yhtäkkiä sitten tulivat takaisin ja nyt ovat sitten keittäneet mies ja tk jonkun sopan että lapsella vois olla epilepsia.

mulla on hirveän vaikea uskoa tuota. ensinäkin lapsi ja mies tulee erittäin huonosti keskenänsä toimeen. mitä sielä on tapahtunut? lapsi lähti sinä aamuna kotoa täysin syömättä. verensokeri muka kuitenkin ollut normaali. oli valvonut iltamyöhään ja herännyt aikaisin, pelannut edellisenä iltana paljon pleikkarilla. tästä tapahtumasta on nyt pian 2kk. mitään vastaavaa ei ole tapahtunut uudelleen.

itselläni on taipumus pyörtyä esim jos näen verta, koen kovaa kipua tai jokin järkyttää mua. lapsi on kerran pyörtynyt kun katsoi kun minulta otettiin verta sormesta.

lääkäri oli vissiin aika huolimaton kun ei huomannut että lapsi oli lyönyt päänsä. oli aivotärähdyksen oireita jälkeen päin.

Sä et siis usko mitä mies sanoo? Sulla on oikeus nähdä mitä faktat eli epikriisiä pyytämään tk:sta. Jos lapsella olisi ollut jotain epilepsiaan liittyvää, niin ei ne olis sieltä kotiin tulleet vaan lapsi olisi joutunut jatkotutkimuksiin. Mies kusettaa sua nyt jotenkin? Lyönyt lapsen tajuttomaksi? Minkä ikäinen lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei nyt ymmärrä;28082802:
Sä et siis usko mitä mies sanoo? Sulla on oikeus nähdä mitä faktat eli epikriisiä pyytämään tk:sta. Jos lapsella olisi ollut jotain epilepsiaan liittyvää, niin ei ne olis sieltä kotiin tulleet vaan lapsi olisi joutunut jatkotutkimuksiin. Mies kusettaa sua nyt jotenkin? Lyönyt lapsen tajuttomaksi? Minkä ikäinen lapsi?

lapsi 8v. epikriisin olen nähnyt. eeg tutkimukseen saatiin aika. lapsi löi päänsä näkyi selvä jälki. siitä ei mitään mainintaa epikriisissä. vain 3min tajuttomuudestaa puhutaan. onhan lapsi voinut normaalisti pyörtyä löydä päänsä ja se pään lyöminen aiheuttanut tajuttomuutta.. jos nyt mitään tajuttomuutta ollutkaan.. ei kaikki osaa tietää pyörtymisen ja tajuttomuuden erot. pyörryksissä voi olla pidempäänkin jos ei kukaan tajua nostaa jalkoja ylös yms.

Epileptisen kohtauksen voi saada muutkin kuin epileptikot. Niitä voi tulla milloin mistäkin syystä, mulla itselläni on tullut verenpaineen äkillisestä laskusta johtuen. Verenpaine taas voi laskea äkillisesti silloin, kun kroppa joutuu syystä tai toisesta koville. Omassa tapauksessani tiedän, mistä johtuen olen noita milloinkin saanut. Mutta tiedän lapsen, joka saa noita samaisia kohtauksia vähän ilman mitään syytäkään eli eivät ole pystyneet jälkikäteen tunnistamaan mitään laukaisevaa tekijää. Tälläkään lapsella ei kuitenkaan ole epilepsiaa.

Tuo kohtaus on aika hirvittävää nähtävää, mut toisaalta muistuttaa pyörtymistä. Eli menee ohi nopeasti ja kouristuksia (jotka voi olla vain jäykäksi menemistä) lukuunottamatta ei sinänsä eroa välttämättä pyörtymisestä. Mut jos kerran mukana on ollut kouristusta, onhan lapsi voinut loukata päänsä siinä yhteydessä. Mitä aivotärähdysoireisiin tulee, voin kertoa, et mä itse oksennan joka kohtauksen jälkeen, vaikka en pollaani ois lyönytkään.

Mutta jos tajunnan menetyksessä on mukana jotain epileptiseen viittaavaa, mut on ainakin joka kerran jälkeen pistetty lisätutkimuksiin (tehdään vasta myöhemmin, ei heti), joissa tutkitaan, ettei oikeasti sairasta epilepsiaa.

Niin ja verensokeri ei näihin kohtauksiin liity mitenkään. Eli ei ole kyse verensokerin laskusta.

(vielä lisään, että tuosta ei välttämättä siis tulekaan mitään toistuvaa, säännöllisesti ja aina tietyissä tilanteissa tapahtuvaa juttua eli kun sanoit, että toiste ei ole tapahtunut, lisäisin, että ei vielä. Jos alttius siihen on, se voi tulla toisinaan, mutta mulla itsellä näin on tapahtunut neljä kertaa koko elämäni aikana. Ekalla kerralla olin teini-ikäinen)

Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä sitten, jos epäilevät, kaipa ne silloin tutkii kans.
Mulla muuten on lapsuudesta epilepsiaepäily, ja olen lääkitystäkin joskus saanut, mutta vanhemmat lopettivat sen, ilmeisesti kys. sairaus oli silloin aika leimaava, joten he kielsivät sen mahdollisuuden.

Useita kertoja olen pyörtynyt kovasta kivusta, ja saan kouristuskohtauksen, mutta eivät ole onnistuneet käyristä mitään löytämään.
Kerran on aikuisiällä otettu aivosähkökäyrä, yleensä en ole lääkäriin mennyt, eikä mua ole kukaan sinne toimittanut kun olen maannut koristen ja kouristellen.
Viimeksi joku vuosi takaperin kouristelin verikoetta otettaessa, mutta eipä noi labraan hakeneet edes lääkäriä paikalle, joten en oo sitten viitsinyt mennä kyselemään että mitä tää nyt sitten on.
Labran täti vaan totes, ettei tuo nyt mikään tavallinen pyörtyminen ollut, vaan jotain epilepsiatyyppistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Määa;28082878:
Mikäs siinä sitten, jos epäilevät, kaipa ne silloin tutkii kans.
Mulla muuten on lapsuudesta epilepsiaepäily, ja olen lääkitystäkin joskus saanut, mutta vanhemmat lopettivat sen, ilmeisesti kys. sairaus oli silloin aika leimaava, joten he kielsivät sen mahdollisuuden.

Useita kertoja olen pyörtynyt kovasta kivusta, ja saan kouristuskohtauksen, mutta eivät ole onnistuneet käyristä mitään löytämään.
Kerran on aikuisiällä otettu aivosähkökäyrä, yleensä en ole lääkäriin mennyt, eikä mua ole kukaan sinne toimittanut kun olen maannut koristen ja kouristellen.
Viimeksi joku vuosi takaperin kouristelin verikoetta otettaessa, mutta eipä noi labraan hakeneet edes lääkäriä paikalle, joten en oo sitten viitsinyt mennä kyselemään että mitä tää nyt sitten on.
Labran täti vaan totes, ettei tuo nyt mikään tavallinen pyörtyminen ollut, vaan jotain epilepsiatyyppistä.
Kyllähän tuo epilepsialta kuulostaa, kannattaisi itse olla aktiivisempi ja hakeutua tutkimuksiin että olisi lääkkeet valmiina kotona/reissussa mukana jos kohtaus tulee, mahdollisesti ehkäisevää lääkitystäkin voisit käyttää.

Kyllähän tuo epilepsialta kuulostaa, kannattaisi itse olla aktiivisempi ja hakeutua tutkimuksiin että olisi lääkkeet valmiina kotona/reissussa mukana jos kohtaus tulee, mahdollisesti ehkäisevää lääkitystäkin voisit käyttää.
No silloin viimeksi kun sinne käyrään hankkiuduin, niin sain kyllä hyvin vähättelevän suhtautumisen, ja lähettänyt lääkäri sanoi ettei mulla niiden mukaan ole epilepsiaa, eikä yhtään suurempaa riskiä saada kohtausta kuin kellään muullakaan.
Sain siis lääkettä, jonka ohjeen mukaan sen määräämistä potilaalle jolla on kouristustaipumus pitäisi välttää.
Mutta todellakin mä olen saanut noita vain loukatessani itseni kunnolla, ja tuolloin verikokeessa ottaja oli harjoittelija, joka ei ihan kerrasta onnistunut.
Kerran olen kouristellut helteellä oltuani muovisessa puhelinkopissa liian pitkään, muulloin olen lyönyt esim. polveni, selkäni tai pääni oikein kunnolla.