Lapsi sairaana? Onko tää normaalia, astmaa tai alkavaa keuhkokuumetta? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ja isä huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ja isä huolissaan

Vieras
Lapsella on allergioita ja ke tutkitaan mille ruoka-aineille myös on allerginen, kun oireita tulee edelleen. Meillä on jo laitettu lemmikit pois, vaihdettu kaikki pesuaineet sopiviksi yms ja nyt epäillään että on puhjennut lisää allergioita, joillekin mitä saa rruoan kautta...

Lapsi n yskinyt pari viikkoa kuivaa yskää. Ei nuhaa ollenkaan, mutta kurkku ollut kuulemma vähän kipeä. Ennen nukkumaanmenoa (makuulla) vrsinkin yskii.. Annoin nyt sitten edellisestä keuhkokuumeesta jäänyttä ventolinea ja yskä helpottui.

Onkohan nyt siis astma puhkeamassa? Vai taas keuhkokuume tulossa... :/ Samanlailla yski siis piiitkään viimeksikin kun oli keuhkokuume tulossa. Ehkä 3-4vk kesti yskä ennen kuin tauti puski päälle, ja kyllä, kävimme pelkän yskänkin takia lääkärissä... ja keuhkokuumeesta olimmekin sitten sairaalassa.

Tää lapsi on sairastellut todella paljon pienen ikänsä ajan. Itkettää, jos taas tulee jotain vakavaa kuten astma tai keuhkokuume. Tsemppailuja kai kaipaan ja kokemuksia! :(

Ventoline on nimenomaan astmalääke, tai tarkemmin keuhkoputkia avaava lääke, astmaa hoitava lääke on kortisoni (esim. flixotide)
Jos ventoline auttaa yskään, niin kyse on 'astman tyyppisestä' yskästä. Keuhkokuumeen kanssa tällä ei tarvitse olla mitään tekemistä. Astmakaan ei ole välttämättä puhkeamassa, vaan lapsi voi oireilla vain muutamia kertoja infektioiden yhteydessä. Hänelle voi tulla infektioastma, jolloin lääkitystä tarvitaan aina infektioiden yhteydessä tai sitten hänelle voi puhjeta astma.

Astma pysyy lääkkeillä yleensä hyvin kurissa, ei sen vuoksi kannata itkeä. Keuhkokuume menee yleensä lääkkeellä hyvin ohi ja se on ihan 'kertatauti' ei pysyvä ongelma.

Tuo kertomasi viittaa kyllä astmaan. Kaikki lääkärit eivät tunnista lievempää hengenahdistusta, jos lapsen keuhkot eivät vingu.
Hoitamaton astma voi kuitenkin altistaa infektioille, tavallisille flunssille ja sille keuhkokuumeellekkin.

Oli mitä oli, virustautia, bakteeritautia, astmaoreilua...se on elämää.Lapset sairastavat ja ne vuodet ovat rankkoja. Itse olen valvonut elämästäni 10 vuotta kahden astmalapsen äitinä, oli jos jonkinlaista tautia keuhkokuumeista lähtien. Voi sitä yskän ja liman määrää ja kestoa, mutta siitäkin selvittiin. Nyt teini-iässä molemmat urheilevat ja lääkitykset on purettu jo vuosia sitten. Astma on hoidettavissa oleva sairaus, itse sairaanhoitajana (mutta ennen kaikkea äitinä) olen huomannut, että lapset kyllä selviävät... me vanhemmat tuppaamme vaan stressaamaan liikaa.

Ei keuhkokuume idä viikkoja. Bakteerit lisääntyvät tosi nopeasti ja tulehdus tulee parissa tunnissa, silloin kyllä nousee kuume ja alkaa henkeä ahdistaa joten ei sitä ennen kannata pelätä että olisi jo keuhkokuumetta. Eikä sitä voi estää muulla kuin yrittää parannella yleisvointia.

Mä oon ihan ylihysteerinen aina kun tuolla lapsella jotain normaalista poikkeavaa. Kai pitää laittaa nyt jäitä hattuun.. Muiden lasten sairastelut ei ota näin koville, vaan osaan suhtaytua niihin normaalisti...

Toi yskä on sen kuuloista ja lapsikin sanoo että limaa nousee kurkkuun ja se yskittää. No ehkä se lääkärissä selviää onko syytä huoleen.

Astma ei ole maailmanloppu. Nykyään on tehokkaat lääkkeet ja astmaatikko pystyy elämään normaalia elämää ja olemaan kuten muutkin lapset. Allergiat rajoittavat paljon enemmän. Meillä loppui sairastelut siihen kun saatiin astmalääkitys kohdilleen (toki varmaan ikäkin teki tehtävänsä).

Uusimmat

Yhteistyössä