lapsi sairas...miten palkkaa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierastus

Vieras
eli tilanne tämä: Jouduin olemaan yhden päivän lapsen sairauden takia pois töistä. Meillä oli kaksi lasta oksennustaudissa sekä mieheni. Kaikilla tuli tavaraa tämän tästä, ja pari nuorempaa lastakin jäivät sitten kotiin -> en vienyt hoitoon, katsoin parhaaksi jäädä kotiin lapsia hoitamaan, koska mieheni oli tosi huonossa kunnossa...
Nyt sitten ei työnantaja ollut maksanut minulle tältä päivältä mitään :O Enhän nyt silti voinut pieniä lapsia jättää "heitteillekkään". Mitäs mieltä olette?

Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:
eli tilanne tämä: Jouduin olemaan yhden päivän lapsen sairauden takia pois töistä. Meillä oli kaksi lasta oksennustaudissa sekä mieheni. Kaikilla tuli tavaraa tämän tästä, ja pari nuorempaa lastakin jäivät sitten kotiin -> en vienyt hoitoon, katsoin parhaaksi jäädä kotiin lapsia hoitamaan, koska mieheni oli tosi huonossa kunnossa...
Nyt sitten ei työnantaja ollut maksanut minulle tältä päivältä mitään :O Enhän nyt silti voinut pieniä lapsia jättää "heitteillekkään". Mitäs mieltä olette?

Minä olen pph ja aina lasten sairastelut on palkattomia. On oikeus jädä hoitamaan alle 10v. lasta kun hän on sairaana, mutta niiltä päiviltä ei makseta palkkaa.

3 päivää palkallista sen jälkeen palkaton. Tosin todistus täytyy olla joko terkalta tai lääkäriltä, tämä hiukan vaihtelee, joissain paokoissa ei vaadita heti todistusta, meillä täytyy olla lapsen sairastaessa heti.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Jos sulla on sairaslomatodistus, niin sun on oikeus saada palkkaa. Mutta useimmat työnantajat edellyttävät tosiaan tuon saikkupaperin.

Se riippuu työehtosopimuksesta! Ei lääkäri voi kirjoittaa äidille sairaslomaa jos äiti ei ole sairaana. Todistuksen voi kirjoittaa että lapsi on sairaana, mutta työehtosopimuksen mukaan palkka joko maksetaan tai ei makseta. Meillä ei makseta vaikka olisi lapsen sairaudesta lappu miltä taholta hyvänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 päivää palkallista sen jälkeen palkaton. Tosin todistus täytyy olla joko terkalta tai lääkäriltä, tämä hiukan vaihtelee, joissain paokoissa ei vaadita heti todistusta, meillä täytyy olla lapsen sairastaessa heti.

Riippuu työehtosopimuksesta edelleen! Suurin osa työnantajista maksaa siltä kolmelta päivältä, mutta kaikki eivät maksa eikä se ole pakollista. Laissa tätä asiaa ei ole määrätty.

Mä olen luullut että ilman muuta joka paikassa on sama juttu, eli lapsen sairaudesta saa palkan siinä missä omastakin. Mulla on joka ainoassa työpaikassa ollut niin, samoin miehellä.

Jos sulla on sairaslomatodistus, niin sun on oikeus saada palkkaa. Mutta useimmat työnantajat edellyttävät tosiaan tuon saikkupaperin.

Kyllä mulla oli se saikkulappu antaa heti seuraavana päivänä ku töihin menin, yhden päivän siis saikulla olin. Kun miehestäni ei tosiaankaan ollut lasten hoitajaksi. Elin siis täytynee mennä luottamusmiehen puheille...

Poissaoloon on aina oikeus, kun pieni lapsi sairastaa. Tosin siitäkin työnantaja ehkä haluaa nähdä jotain papereita. Useat sopimukset velvoittavat työnantajan maksamaan palkkaa 4 päivältä ja loppu on palkatonta ( tai pitempään jatkuessa kelasta saa tukea). Terveydenhoitaja voi kirjoittaa 3pv ja neljännen saa lääkäriltä.
Eri sopimuksisssa tosiaan jonkin verran eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:

Kyllä mulla oli se saikkulappu antaa heti seuraavana päivänä ku töihin menin, yhden päivän siis saikulla olin. Kun miehestäni ei tosiaankaan ollut lasten hoitajaksi. Elin siis täytynee mennä luottamusmiehen puheille...

Ennen ku menet, niin soita palkanlaskijalle ja kysy, mikä käytäntö teidän työpaikalla on ;) Tosiaankaan sitä palkkaa ei makseta kaikkialla.

Mulla oli tänään just sama tilanne, että lapsi sairastui yöllä oksennustautiin ja jäin (koeajalla...) pois töistä. Soitin aamulla tietysti etten tule tästä syystä, sanottiin vaan että kun seuraavan kerran tulen töihin täytyy täyttää joku virkavapaa-kaavake. palkasta en tiedä, mutta oeltin kyllä että tämä on palkallinen vapaa.

Riippuu tosiaan työehtosopimuksesta ja siitä että olitko itse sairauslomalla vai lasta hoitamassa. Oman sairauden takia kun lain mukaan pitää aina maksaa palkkaa tietyillä ehdoilla mutta lapsen sairastaessa riippuu siitä sopimuksesta.

kaupan alalla pitää maksaa lapsen ( alle 10 v ) ollessa kipeä,meillä vaaditaan lääkärintodistus ( ja ellei lääkärille pääse,sairaanhoitajan pitää mainita se todistuksessa ) ja 3 pvää saat palkan kanssa hoitaa kotona..

Yhteistyössä