Lapsi teki väärin ja valehteli.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt

Vieras
Harmittaa, satuttaa, itkettää jne. Miksi meillä menikin näin?

Perustilanne on se, että annoin eilen lapselle rahan bussikortin latausta varten. Lapsi viipyi kotimatkalla todella kauan. Kiinnitin jo hänen kotiin tullessaan huomiota siihen, että taskussa kilisee kolikoita. Toinen lapsi temppuili illan, joten en ehtinyt tuota kilinää sen ihmeemmin kummastelemaan.

Muistin asian lasten ollessa jo nukkumassa. Lapsen taskussa olikin kolikoita, joita ei pitäisi olla. Kuittia bussikortin latauksesta ei löytynyt mistään. Eli tiesin siinä vaiheessa mitä on käynyt, lapsi ei ole ladannut korttia vaan käyttänyt rahat muuhun, takin hajusta päätellen käynyt grillillä.

Aamulla mies kysyi lapselta asiasta, kuulemma bussikortti on ladattu ja kaikki ok. Mies kysyi kuittia mutta sitä ei kuulemma nyt ole (lapsi on aiemmin aina tuonut kuitin pyytämättä, tietää, että säilömme muitakin kuitteja ja tuosta on helppo sitten seurata kauanko kortti on vielä voimassa). Tulin itse tilanteeseen mukaan ja kerroin, että tuo asia on helppo tarkistaa, voimme käydä joukkoliikennetstossa yhdessä kokeilemassa, paljonko kortissa on kautta jäljellä. Ei tässäkään vaiheessa mitään. Kysyin, mistä rahat ovat ilmestyneet. Ei vastausta. Kerroin, että nyt mua loukkaa tilanne todella koska tiedän jo tässä vaiheessa, että bussikorttia ei ole ladattu ja rahat on käytetty grillille ja olin ymmälläni summasta. Tässä vaiheessa lapsi tunnusti ja kertoi mitä on tehnyt ja mihin raha on käytetty. En kertaakaan korottanut ääntäni tai esiintynyt lapselle raivoissani, yllättävän tyynenä pysyin.

Kerroimme miehen kanssa, että lapsi saa nyt omasta kuukausirahastaan maksaa tuon bussikortin. Kertasin myös ymmärtääkö hän, kuinka ison osan rahastaan (yli puolet) hän käytti grilliostoksiin, oli siis tarjonnut myös luokkakaverille. Sanoin myös, että jos hän tekee tämän myös toiste (sitten ei riitä enää omatkaan rahat lataukseen), hän saa kävellä koulumatkat, n. 5 kilometriä. Kyse on noin kymmenvuotiaasta.

Loukkaa, pelottaa ja surettaa miten tyynesti lapsi suhtautui. Aivan kuin hän ei olisi katunut lainkaan :(.

[QUOTE="vieras";25615860]Kiitos, auttoi todella paljon ja löysit asiasta olennaisen.[/QUOTE]

No olennaistahan tuo on. Onko tuo tyyneys lapsen tapa ottaa torut vastaan vai alkaako hän yleensä itkemään? Voi olla että hän jörkyttyi itsekin niin paljon ettei asia vielä mennyt oikein perille. Tajuaa sitten vasta vähän ajan päästä, esim sillloin kun haluaisi ostaa jotain viikkorahoistaan mutta huomaa ettei ne riitäkään möhläyksen takia.

Ja ei se tosiaan tarkoita etteikö asia mennyt perillle vaikkei hän huutanut/itkenyt. Koska eihän sekään tarkoita ettetkö loukkaantunut/järkyttynyt vaikket huutanutkaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun mielestä 10-vuotiaalle voisi kyllä jo vähän ääntäänkin korottaa, kun tuollaisen tempun tekee ja vielä siitä valehtelee...ei ole väärin näyttää että on vihainen ja pettynyt.

Off topic, unohdinpa sitten antaa omalle 8-vuotiaalleni rahaa kortin latausta varten...eilisiltana jo unohdin ladata kortin netissä. Kai tuo kouluun on päässyt kun ei ole soittanut pysäkiltä tulikivenkatkuista puhelua :ashamed:

Miten lapsen olisi sun mielestä pitänyt reagoida?

En kyllä tajua tota, että lapsi maksaa nyt omasta kuukausirahastaan bussilipun, mutta jos näin käy uudestaan, niin kiellättekö lasta kokonaan ostamasta lippua?

Mun mielestä teet kärpäsestä härkäsen. Kyllä, lapsi ei vastustanut kiusausta vaan tuhlasi rahat ja kyllä, lapsi valehteli. Mutta ei se nyt oikeasti ole niin hirveän iso asia...

Oletko muuten kysynyt lapselta, että miksi hän valehteli? Joko ei halua seuraamuksia tai sitten äiti (ainakin aloituskirjoituksen perusteella) tekee tilanteesta niin ahdistavan, että hänelle ei halua kertoa omia mokia. Mun oma äiti on sellainen enkä vieläkään halua kertoa hänelle ikäviä asioita, vaikka saisinkin niihin apua. Äitini reagointi on ahdistavaa :( .

Mun mielstä toi oli ihan hyvä et joutuu omistaan maksaan sen bussilipun mut olisin kyl silti antanut kotiarestia tms. Joku tuntuva rangaistus olis pitänyt saada. Mä en ite pidä valehtelua niin pahana kun sitä et salaa tuhlaa rahoja jotka oli korttiin tarkotettu. Ihan ok ottaa rauhallisesti asia. Ja usko mua kun ite jäin varastamisesta kii neljännellä luokalla niin mulle ei huudettu ja se siitä tekikin pelottavaa. Itkin sit salaa omassa huoneessa kun hävetti niin paljon. En varastanut sen jälkeen.

Kysy vielä keillä muillakin siellä oli ketsupit rinnuksilla? Kelle tarjottu ja mitä ja miksi oliko oikeasti kova nälkä? Ja pyydä näitten vanhemmilta rahat takaisin. Tuon ikäiset keksii jo kaikkea "kivaa". Nimimerkillä kokispullojen tilauksia puhelinlaskulla maksanut!

Kysyin toki miksi hän valehteli. Ei halunnut jäädä kiinni siitä, että on tehnyt toisin kuin piti.

Mikä on ahdistava tapa reagoida? Kyllä meillä ääntäkin käytetään ja suututaan. Olin vain ehtinyt itse rauhoittua pahimmista suuttumisesta asian suhteen ja halusinkin tehdä tilanteesta sen, että voi kertoa ilman että maailmanrauha repeää siihen. Ymmärrän, että kiusaus on käynyt liian suureksi mutta valehtelu on se, joka tekee nyt asiasta minulle kipeän.

Ja vieras, en kiellä ostamasta lippua mutta kuukausikorttia hänen jäljellä olevilla rahoillaan ei enää saa ostettua ja koko kuukauttakaan ei pääse kulkemaan.

Haluan, että lapseni oppivat vastuullisen rahan käytön. Maksan heidän bussikorttinsa, harrastusvälineensä yms. tietenkin mutta odotan vastuullisuutta myös käytössä. Esikoinen (sama lapsi kuin nyt kyseessä) hajotti kerran suutuspäissään harrastusvälineensä. Sanoin, että ostan uuden mutta mikäli toistuu, maksan enää puolet ja sen jälkeen en ollenkaan. Seuraavakin hajosi samanlaisen kiukunpuuskan tultua ja silloin hän maksoi välineestä puolet ja muistutin, että seuraava menee sitten kokonaan hänen omista rahoistaan. Ei ole vielä hajonnut kiukkuun tuo väline.

Yleensä lapsi on tarkka rahoistaan ja pohtii sen käytön ja suunnittelee mitä hankki rahallaan. Siksi minua hämmentää se, että nyt hän ei tuntunut lainkaan muistavan mihin kaikkeen toimintansa vaikuttaa. Ja mikä raivari on tulossa kun sen tajuaa...

Olen pyrkinyt siihen, että mitä tahansa tapahtuu asiasta pitää aina puhua ja kaikesta voi puhua. Toki voin suuttua mutta en jätä yksin selvittämään ongelmaa. Ilmeisesti en ole tässä onnistunut kovinkaan hyvin ja kaipa se satuttaa.

[QUOTE="nuuh";25615967]Kysy vielä keillä muillakin siellä oli ketsupit rinnuksilla? Kelle tarjottu ja mitä ja miksi oliko oikeasti kova nälkä? Ja pyydä näitten vanhemmilta rahat takaisin. [/QUOTE]
Jos 10 v kavereilleen tarjoaa, niin en kehtaisi vanhemmilta rahoja takaisin pyytää. Ihan itse saisi lapsi oppirahansa maksaa.

Jos 10 v kavereilleen tarjoaa, niin en kehtaisi vanhemmilta rahoja takaisin pyytää. Ihan itse saisi lapsi oppirahansa maksaa.

Nojuu, ei tuo kaveri ole tässä mikään asian ydin, tuli vaan esiin kun grillille kulunut summa oli niin iso. Olen ymmärtänyt, että tällä kaverilla on usein rahaa ja käyttää sitä herkkuihin, joten onhan tuokin voinut meidän lapselle joskus jotain tarjota.

Yhteistyössä