Lapsi "totuudentorvena", onko suotavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerron vain jotain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerron vain jotain

Vieras
Eli ystävälläni on hieman alle 5-vuotias lapsi, joka kyläpaikassa nirsoilee aina kaikessa esim. tarjoilut juhlissa ei kelpaa yms, ja möläyttelee "totuuksia", jos saamansa lahja ei ole mieluinen, esim. paiskii lahjaksi saadun lelunsa lattialle ja tokaisee "Tää on ihan tyhmä" eikä koskaan kiitä saamistaan lahjoista lahjan antajaa. Ja vanhemmat eivät myöskään edellytä lastaan koskaan kiittämään lahjasta, lastenkutsuilla poika saa haukkua emännän leipoman kakun jne tyyliin "En tykkää tuosta, enkä tuostakaan, enkä tuosta...". Vanhemmat itse ovat sitä mieltä että poika tulee vielä pärjäämään hyvin elämässään kun osaa sanoa suoraan mitä ajattelee ja heistä nämä "totuuden laukomiset" ovat vain huvittavia.

Onko tämä teistä normaalia? Minkä ikäiseltä siedät vielä tällaista käytöstä?

Mielestäni on ok, jos alle 3-vuotias ei pidä jostain asiasta ja ilmaisee sen noin, mutta 5-vuotiaalta odottaisin jo kohteliaisuutta ja tilannetajua ja vanhempien velvollisuus on kasvattaa lapsensa niin, että lapsi myös oppii nämä taidot.

kyllä pitäisi ohjata että ei näin sanota ja osoittaa se selvästi. ehkä lapsi pärjää kuka tietää, mutta kukaan ei hänestä pidä välttämättä, jos ihminen kasvaa tollaiseksi moukaksi.

Jos menisin kyseisen lapsen syntymäpäiväjuhliin ja lapsi alkaisi paiskoa ja haukkua tuomaamme lahjaa, noukkisin sen lattialta ja antaisin omilleni. Lisäksi sanoisin vielä, että koska oli niin kurjaa saada tällainen lahja niin viemme sen sitten omaan kotiimme leikittäväksi tms. Samalla lähtisimme pois koko juhlista. Mielestäni etenkin jos kyseinen lapsi laukoo noita "totuuksiaan" muiden juhlissa ja kyläillessään saat aivan hyvin häntä muiden aikuisten kanssa ojentaa jos omat vanhemmat eivät osaa. Heillä kotonaan heidän säännöt ja käytös joista tykkäämättömänä voi lähteä omaan kotiin ja muiden luona muiden säännöt joita
lapsen on toteltava jos mielii olla kylässä.

Huonoa kasvatusta ja huonoa asennetta vanhemmilta. Ei uskalleta myöntää, ettei pärjätä sen kullannupun kanssa, siksi pitää naamioida se muka huvittuneisuudeksi.
Katsotaan vaan, ovatko huvittuneita kun lapsi 10 vuoden päästä tekee edelleenkin ihan mitä tykkää. Sitten ei enää auta hymähtelyt eikä selittelyt. Jos lapselleen ei osaa laittaa minkäänlaisia järjellisiä rajoja ja opettaa sitä itse, siihen puuttuu jo yhteiskuntakin tossa vaiheessa.

[QUOTE="vieras";26340309]Huonoa kasvatusta ja huonoa asennetta vanhemmilta. Ei uskalleta myöntää, ettei pärjätä sen kullannupun kanssa, siksi pitää naamioida se muka huvittuneisuudeksi.
[/QUOTE]
Toinen suht yleinen naamiointikeino on selittää, miten lapsi on älykäs. Keskivertoa älykkäämpi ja kehittyneempi. Niin älykäs, ettei alistu sääntöihin. Voihan huokaus.

Hienoa huomata, että tässä maailmassa löytyy vielä samoilla linjoilla ja terveellä järjellä varustettuja vanhempia/aikuisia (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).

Omat 3 lasta (jo kouluiässä) eivät ole koskaan tuohon tyyliin käyttäyneet, enkä hyväksyisi sellaista ollenkaan. Totta on, että ystäväni (ja etenkin miehensä) kasvattavat poikaansa liian löysin rantein ja olan kohautuksilla ohittavat poikansa huonon käytöksen tyyliin: "No, pojat on poikia". Olen kyllä kerran jos toisenkin ystäväni poikaa meillä vieraillessa "ojentanut" eli jos eivät vanhemmat osaa komentaa, niin minä komennan.

Toinen suht yleinen naamiointikeino on selittää, miten lapsi on älykäs. Keskivertoa älykkäämpi ja kehittyneempi. Niin älykäs, ettei alistu sääntöihin. Voihan huokaus.

Totta, tämä on pojan vanhempien toinen "syy" pojan huonon käytöksen hyväksymiseen eli jaksavat aina mainita miten reipas, taitava ja älykäs poika heillä on! (vaikka on minusta ihan normitasolla kehityksessä, tuota käyttäytymistä lukuunottamatta)

Mä käyn edelleen mun 7v. kanssa läpi tietyt asiat, kun mennään esim. synttäreille. Mitään tarjottavaa ei haukuta, mutta kaikkea ei myöskään tarvitse ottaa, jos tietää ettei tykkää. Ja jos ottaa eikä tykkää, ei ruveta yökkimään vaan pistetään se siihen lautasen reunalle nätisti. Jos on omat synttärit, kaikki lahjat otetaan vastaan, kiitetään ja jos lahja ei oikein miellytä, sitä ei sanota ääneen eikä ilmeillä.

Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia, tyttö on muistanut miten käyttäydytään, mut jotenkin sitä vaan edelleen vaistomaisesti latelee ne samat litaniat :D.

Mä käyn edelleen mun 7v. kanssa läpi tietyt asiat, kun mennään esim. synttäreille. Mitään tarjottavaa ei haukuta, mutta kaikkea ei myöskään tarvitse ottaa, jos tietää ettei tykkää. Ja jos ottaa eikä tykkää, ei ruveta yökkimään vaan pistetään se siihen lautasen reunalle nätisti. Jos on omat synttärit, kaikki lahjat otetaan vastaan, kiitetään ja jos lahja ei oikein miellytä, sitä ei sanota ääneen eikä ilmeillä.

Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia, tyttö on muistanut miten käyttäydytään, mut jotenkin sitä vaan edelleen vaistomaisesti latelee ne samat litaniat :D.

Tämä on sitä tervettä kasvatusta minunkin mielestäni! :)

No niinpä ja toi on kyllä karhunpalvelus lapsellekin. Uskotella että älykkyys olisi sitä, että on vaan yksinkertaisesti kiukutteleva ja uhmakas, kun ei vanhemmatkaan muka uskalla puuttua lapsen typerään temppuiluun. Tosiaankin, voihan HUOH.

Olipahyvä aihe. Meillä oli 3- vuotiaan vasupalaveri juuri taannoin ja lapsellani on vielä vaikeus toimia sosiaalisesti hienotunteisesti. Tämän ns. sosiaalisen pelisilmän kehitys on ykköstavoite nyt meillä kotona.

En tule vetoamaan poikasukupuoleen ja sivuuttamaan asiaa. Tiedän, että poika tarvitsee tätä taitoa menestyäkseen elämässä.

En suvaitse mun 4v tollasta torvea. Pikkulapsi nyt ei osaa eikä ymmärrä mut käytöstapojen opettelu alkaa heti kun vähänkin riittää lapsella älli ja ymmärrys. Ja vaikka mulla on poika niin sillä kuitilla ei olla miten vaan. Yhtälailla heiltä odotetaan kun tytöiltä. En tosiaan tykkää itsekkään siitä että lapsivieras meillä laukoo mitä vain jne.