Lapsi valittaa kipua "sydämessä" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kohta 6-vuotias tyttö on valittanut tämän vuoden sisällä muutaman kerran kipua vasemmalla puolen rintaa. Keväällä esim. kerran oli semmonen tilanne, että lähdimme kävelemään ja yhtäkkiä tyttö alkoi tihrustaa itkua ja sanoi että sattuu sydämeen, eikä jaksakaan kävellä. Ihmettelin tätä, mutta jätin asian sikseen, koska ajattelin ettei lapsi nyt niin osaa paikallistaa onko kipu sydämessä vai missä. Nyt viimeksi tänään istuimme terassilla ja juteltiin niitä näitä, äkkiä tyttö painoi kädellä rintaansa ja sanoi että sattuu sydämeen. Pitäisköhän tähän suhtautua vakavasti vai pitää seurantalinja?

Itsellekin tuli mieleen, että onkohan refluksia. Se voi oireilla kipuna ja puristavana tunteena rintakehän seudulle. Lapsi voi myös kokea heijastekipua niskan lihaksista, jotka heijastuvat juuri tuohon rintakehän vasemmalle puolele lähelle kainalokuoppaa ikävänä kipuna.

Mulla oli kans lapsena noita sydänkipuja, saattoivat alkaa yhtäkkiä. Rutiiniterveystarkastuksessa myös todettiin sydämessä sivuääni. Myöhemmin sivuääni hävisi itsekseen (ei todettu enää myöhemmin), samoin kivut.

Mulla oli kans lapsena noita sydänkipuja, saattoivat alkaa yhtäkkiä. Rutiiniterveystarkastuksessa myös todettiin sydämessä sivuääni. Myöhemmin sivuääni hävisi itsekseen (ei todettu enää myöhemmin), samoin kivut.
Joo, sivuääntä en tytöllä muista koskaan kuuluneen. Tyttö varsin pienen kokoinen, painoa ja pituutta tullut aina hivuttamalla, hänen ollessa vuoden ikäinen, passitettiin lisätutkimuksiin. Sydäntä ei tutkittu koskaan. Nyt eskariin mennessä on edelleen ikätovereitaan huomattavasti pienempi. Pikkusiskolla on sydämessä pari reikää.

Mulla on ollut tunne, "että sydämeen sattuu" aina joskus jo lapsesta saakka. Pienempänä luulin ihan oikeasti, että mulla oli joku sydäri. Ei voinut hengittää syvään, kun sattui niin paljon. Nyt oon vanhempana tajunnut, että mullahan on jumissa lihakset yläkropassa. Jos vielä saan sellaisen "kohtauksen", niin venyttelen varovasti ja se menee nopeasti ohi. Eli voi olla ihan tällainen harmiton jumi, tuntuu vaan tosi ikävältä. Nyt kun oon alkanut kahvakuulaileen, ei tätä ongelmaa ole ollut.

Liittyykö sykkeen nousua? Lapsen syke on muutenkin nopea, mutta sellaista todella nopeaa sykettä (n.180-200) oli joskus meidän tytöllä. Saattoi kestää vähän aikaa, joskus jopa vartin. Hänelle tehtiin tutkimuksia ja todettiin, ettei löydy mitään varsinaista syytä, mutta saattaa olla useita ylimääräisiä sähköratoja sydämessä ja ne saattaa aiheuttaa tuollaisen "rytmihäiriön". Meillä ainakin meni levolla ohi.

Liittyykö sykkeen nousua? Lapsen syke on muutenkin nopea, mutta sellaista todella nopeaa sykettä (n.180-200) oli joskus meidän tytöllä. Saattoi kestää vähän aikaa, joskus jopa vartin. Hänelle tehtiin tutkimuksia ja todettiin, ettei löydy mitään varsinaista syytä, mutta saattaa olla useita ylimääräisiä sähköratoja sydämessä ja ne saattaa aiheuttaa tuollaisen "rytmihäiriön". Meillä ainakin meni levolla ohi.
Tuohon en osaa sanoa, ei ole tullut mieleen kokeilla sykettä. Tolla nuoremmalla reikäsydämisellä tytöllä on joskus semmosia "sykekohtauksia".

Mulla oli noita lapsena. Vihlovaa kipua vasemmalla puolella rintekehää. Ei ollut närästystä. Kävin lastenlääkärin kontrolleissa sydämen sivuäänestä ja mainitsin siellä asiasta. Siihen ei puututtu mitenkään. Vartuttuani kipuja ei enää ollut.

Yhteistyössä