Hae Anna.fi-sivustolta

Lapsilisä loppui, elatusmaksu

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Ellu, 18.08.2005.

1. Ellu Vierailija

Onko täällä ketään, jolla kokemusta tilanteesta, jolloin
    lapsilisä loppuu? Eli miten se kustannus jaettu vanhemmille ja onko tehty uusi elatusmaksusopimus?! Meillä tilanne, jossa miehellä paljon suuremmat tulot, mutta ei katso asian kuuluvan hänelle mitenkään!

2. vanhemman vastuu Vierailija

Itselläni on myös toisen lapsen kohdalla lapsilisä loppunut vajaa vuosi sitten. Hän käy lukioita olen kuulut, että jos toisella vanhemmalla on hyvät tulot niin hän voisi maksaa koulutustukea jos lapsi opiskelee. Sopimuksen voisi tehdä lastenvalvojalla edellyttää tietenkin, että isä suostuu asiaan. Omalla kohdallani lapsen isä on työtön toimeentulotukiasiakas, ettei ole mahdollisuutta tukea saada. Lapsistaan huolta pitävä isä eron jälkeenkin kyllä huolehtii lasten koulutuksesta ilman sopimuksiakin.

3. MM Vierailija

En tiedä ketään, joka lapsilisän loppuessa olisi saanut korkeamman elatusmaksun. Yleensä maksut on sopimuksia ja ellei isä suostu, tuskin voi mitään. Tuskinpa kannataa oikeuteen viedä moista summaa. Ja sehän olisi vaan vuodeksi, sen jälkeen loppuu elatusmaksukin kokonaan. Monesti silloin on opiskelut kesken ja kulutus suurta. Mutta näin se on, fiksu isä maksaisi pyytämättäkin. Maksaisi vaikka lapsensa käteen edes taskurahaa, sekin auttaisi.

Se on vaan kiristettävä vyötä entisestään.

4. kiristetään Vierailija

Niin se on tehtävä, että suolivyötä vain tiukemmalle.

Samasta aiheesta on viesti www.suomi24/keskustelut/avioeropalsta. Nainen kyselee lukiokirjojen maksamisen perään. Vastasin hänelle rönsyilevällä tyylilläni.

Hyvin moni lukiolainen käy työssä opiskelun ohella. Vaikka perhe on ehjä, niin vanhemmat eivät anna tarpeeksi rahaa.
    Olen nähnyt noita tapauksia lisätyössäni.

Oppikirjojen myynti on mielestäni bisnestä. Sama homma pyörii myös korkeakoulujen sisäänpääsykirjojen kanssa.
    Kävin ostamassa uudet kirjat tänä keväänä. Hintaa tuli 58 euroa.

Kyllä tämä tyttö maksaa. Oma pää kolisee tyhjyyttä ja tyhmyyttä, mutta satsaan lasteni koulutukseen.

Oma isäni raivosi aikoinaan koulunkäyntiäni. Hän ihmetteli mitä minä siellä teen ""lahtarien ja takkuniskojen koulussa"".
    Isoveljeni raivosi minulle tänä kesänä kotipitäjässäni ""mitä minä kuvittelen itsestäni. Mitä minä luulen olevani, kun asun hienossa osoitteessa.""

Kuvittelen olevani ihan tavallinen Suomen kansalainen.
    Minulla on oikeus olla ja elää ja kasvattaa lapsistani normaaleja ja tasapainoisia aikuisia. Yhteiskunta on auttanut minua antamalla heille hyvän peruskoulutuksen.
    Lukiolaisten tukeminen yh-perheissä on retuperällä.

Fiksut päättäjät eivät ole hoksanneet, että he tekevät itselleen ""karhunpalveluksen"". Kuinka moni teräväpäinen nuori jättää luvut vähille, kun kotiolot ovat kuin suoraan Siperiassa.

En minäkään uskaltanut itseäni aikoinaan kouluttaa.
    Jäin väliinputoajaksi. Olen aina sanonut ja sanon edelleen, että en ole koskaan käyttänyt aivojani. Olisi kiva tietää miltä tuntuu käyttää aivoja.

Eikö joku taho voisi lahjoittaa oppikirjoja vähävaraisille.
    Sponsoroidaanhan urheilijoitakin. Nyt jos luette tämän huteran viestini, niin laittakaa puhelimet soimaan.

Varmasti jokaisessa luokassa on muutama oppilas, jonka äiti itkee oppikirjauudistusten takia. Ei kaikki äidit voi istua iltoja ja viikonloppuja lisätyössä. Minä rakastan työntekoa. Minulle vapaa-aika on losottamista. Olen mieluummin töissä.

Jotkut tykkäävät olla kotona. Se onni heille suotakoon.

5. pikku-h Vierailija

Katso eroperhe.net-sivun tiedot elatuksesta. Siellä kerrotaan lapsen oikeudesta saada etävanhemmalta koulutustukea.

Meillä homma meni niin että elatusavun loppumisen jälkeen hyvätuloinen isä velvoitettiin maksamaan koulutustukea siihen saakka että poika kirjoitti ylioppilaaksi, eli 19-vuotiaaksi.

6. 2xyh Vierailija

Me exän kanssa kirjasimme kyllä elarisopimukseen, että lapsilisän loppuessa elatusmaksua korotetaan sillä summalla, joka kyseisenä vuonna on puolet ensimmäisen lapsen lapsilisästä. Eli tämä voidaan kyllä sopia jo siinä vaiheessa, kun elatusapusopimusta tehdään.

7. nn Vierailija

""äiti itkee oppikirjauudistusten takia""

Voi teitä äitejä. Ovatko kasvattamanne lapset todella noin avuttomia ???

Minä aikoinani ostin omat lukiokirjat.

Minulla oli kesätyopaikka, ja naimisissa olevat vanhemmat olivat vähävaraisia, ja se oli itsestäänselvyys että kustannan kirjat itse, kun kerran oli ollut kesätyopaikka ja sen ajan en maksanut vanhemmilleni vuokraa.

8. MM Vierailija

Maailma on niistä ajoista muuttunut, hyvä ""nn"". Niinhän ne vanhemmat monesti sanoo, että silloin kun minä olin nuori, niin...... jo oppikoulun ekalta luokalta minun aikanani ostettiin itse kirjat, maksettiin kouluruokailusta ja lukukausimaksut. Maksuttomia oli vain 4 luokkaa kansakoulua.

Itse en ole lapsilleni niin koskaan sanonut, koska tiedän että nyt ei ole niin kuin ennen. Olen minäkin ollut 13-vuotiaasta asti kesätöissä joka ainoa kesä koko loman mutta silloin olikin työpaikkoja tarjolla ja maailma oli muutenkin toisenlainen. 15-vuotiaana hoidin kesätyönä Helsingissä koko tavaratalon leluosaston yksin kun muut olivat lomalla ja sattui vielä päälle vakituisen sairasloma. Enää sellaista ei tehdä. Tosin niillä rahoilla en koskaan ostanut koulukirjoja vaan itselleni vaatteita ja muuta.

18-vuotiaskaan ei tänä päivänä helposti saa mitään duunia kesäksi vaikka olisi kuorma-autokortti takataskussa.

9. Tuutikki Vierailija

Elatusvelvollisuus isällä jatkuu 21 ikävuoteen asti, mikäli lapsi täysipäiväinen opiskelija eli 4 vuotta lapsilisien loppumisen jälkeen. Lastenvalvoja ei voi vaatia isältä rahaa. Voi tehdä ainoastaan laskelman oikeellisuudesta. Joten aika useasti ne menee käräjille perusosan korotuksia myöden. Lastenvalvojilla pitäisi olla oikeus tehdä päätös asiasta oikeasti, siinä säästyisi yhteiskunnan varoja. Tulot kun kuitenkin voidaan tutkia verotuksista. Ei isällä ole mikään oikeus sluipata maksuista, samoin kuin ei äidilläkään. Meillä molemmat käy töissä, mutta toisen tulot vaan huomattavasti suuremmat, ja silti isä maksaa käräjien päätöksellä lähes minimin. Lapset katkas isäänsä välit hänen valehtelunsa vuoksi. Ollaan jotenkin pärjätty ja minä kustannan kaikki opsikeluja myöten. Isä kyllä ottaa itsellensä kunnian asiasta, eikä päivääkään ole ollut mukana asioissa, kuljetuksissa ym. Minä veisin asian silläkin uhalla käräjille!

10. sivusta.. Vierailija

lapselle voi myös hakea itsenäisesti toimeentulotukea kun lapsilisät loppuu.. toki opintotuki ym. oikeudet on ensin selvitettävä

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri