Lapsilla sama toinen nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mitä

Vieras
Hämmennyin kuin erään perheen lapsilla on sama toinen nimi! :O

(nimet muutettu)
Saara Sofia
Peppi Sofia

En ole törmännyt ennen moiseen, onko tämä yleistäkin? Kuulostaa omaan korvaan jotenkin oudolta, mutta jokainen tyylillään.

Siskolla kolme poikaa, joilla kaikilla sama sukunimi. Johtuu siittä, että vanhimmainen aikoinaan sano pikkuveljestä: "Siittäkin tulee Tapani!" Ja näin tehtiin. Tiedän myös erään ison perheen, jossa kuusi poikaa ja kaikkien kolmas nimi Tapio.

Mä tiedän yhen perheen, jossa isoisoisällä, isoisällä, isällä ja pojalla sama etunimi. Must se taas kuulostaa ennemmänki oudolta. En mä ainakaan haluis, et mulla ois sama nimi, ku mutsilla tai et mun tytöllä sama nimi, kun mulla.

Sekä äitini että isäni suvuissa "periytyy" miesten toisena nimenä tietty nimi, jota onkin sitten monilla suvun miehillä, mutta ei tietääkseni useammalla samassa perheessä. Siis tyyliin, jos esikoispojalla on tämä toisena nimenä, niin seuraavilla on sitten joku muu.

Yhden tutun perheessä kahdella pojalla on sama toinen nimi tyyliin Matti Johannes ja Ville Johannes, ja käsitykseni mukaan tuossakin kyseessä " perintönimi", joka on myös poikien isällä.

Eikö olisi kätevää laittaa kaikille sama etunimi, saisi koko köörin huudettua kerralla koolle?
Meillä periytyy vaarin/isän nimi suvussa ja mummon etunimet toisina niminä. Outo tapa, jätin sen välistä.

Minulla ja siskollani on molemmilla etunimi väliviivalla ja se toinen osa sama, jos olisi tullut kolmas tyttö niin hänelläkin olisi ollut kaksiosainen etunimi ja loppuosa sama. Miksi? No, siksi. Vanhemmat tykkäs että hyvä idea, ja koska kutsumanimet on sit kuitenkin ollut ihan erilaiset ni mikäs siinä.

Lapsuudessani tutustuin sisaruksiin, jotka olivat Marianna ja Sarianna. En tiedä olivatko he väliviivalla vai ilman. Muistan myös mummoni kovasti kummastelleen asiaa...

Yhteistyössä