lapsille hoitopaikan saanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koti-äiti hetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koti-äiti hetken

Vieras
Pitääkö lapsille hakea hoitopaikka valmiiksi kun rupeaa etsimään töitä?
Vaikka ei pääsisikään töihin heti hoitotuen päätyttyä niin pitääkö lapset viedä hoitoon ja maksaa niin isoa hoitomaksua vai pitääkö hoitopaikat peruuttaa?

Olen ihan ulkona näistä asioista ja olisi ensivuoden puolella ajankohtaista
et jos joku osais hiukan auttaa näissä kysymyksissä, kiitos!

Olet siis menossa työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi? Kun sulle sieltä työtarjous tai kurssitarjous tulee, lapsilla on oltava hoitopaikka HETI kun se tarjottu juttu alkaa. Perumisen syynä ei saa olla: kunta ei järjestänyt lapsille hoitopaikkaa. Tai saa, mutta sinulle tulee karenssi koska olet kieltäytynyt tarjotusta työstä tai kurssista.

Hoitomaksu määräytyy tulojen perusteella.

Meilläpäin ei ainakaan ole toivoakaan saada lapselle päiväkotipaikkaa, jos on työttömänä. En teidä missä päin sellainen onnela on, jossa jo valmiiksi annettaisiin lapsille hoitopaikka kun vanhempi vasta hakee töitä.

Sitten kun vanhempi työllistyy niin kunnalla on velvollisuus kahdessa viikossa hommata hoitopaikka lapsille.

Jos vanhempi tietää työllistyvänsä niin neljässä kuukaudessa pitää hotopaikka löytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja raparperi:
Meilläpäin ei ainakaan ole toivoakaan saada lapselle päiväkotipaikkaa, jos on työttömänä. En teidä missä päin sellainen onnela on, jossa jo valmiiksi annettaisiin lapsille hoitopaikka kun vanhempi vasta hakee töitä.

Sitten kun vanhempi työllistyy niin kunnalla on velvollisuus kahdessa viikossa hommata hoitopaikka lapsille.

Jos vanhempi tietää työllistyvänsä niin neljässä kuukaudessa pitää hotopaikka löytyä.

No mä kanssa olin vähän :o!!! Ei täällä ainakaan pidellä paikkoja avoinna jos vaikka sattuisi työpaikka natsaamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Olet siis menossa työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi? Kun sulle sieltä työtarjous tai kurssitarjous tulee, lapsilla on oltava hoitopaikka HETI kun se tarjottu juttu alkaa. Perumisen syynä ei saa olla: kunta ei järjestänyt lapsille hoitopaikkaa. Tai saa, mutta sinulle tulee karenssi koska olet kieltäytynyt tarjotusta työstä tai kurssista.

Hoitomaksu määräytyy tulojen perusteella.

Minulle sanottiin kun ilmottauduin työmäksi että jos tulee työ tarjous niin 2 viikkoa on se varoaika kun on lapsia. Et laittavat sinne jo ylös et tämmönen tapaus. Et ei tartte olla ''varalta'' sen takia hoidossa kunhan on tiedossa et hoitopaikan saa sitten ku tarvetta on.

Miehen tulojen vuoksi joutuisimme maksamaan sen suurimman maksun joka ei olisi mahdollista jos olen itse työttömänä, ja täällä ei niitä hoitopaikkoja saa ihan hetkessä ellei ole valmis viemään lapsia toiselle puolelle kaupunkia hoitoon.
Siksi olenkin hiukan peloissani hoitovapaan loppumisesta. :(

Jokaisella on oikeus päivähoitopaikkaan, se on se subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ihan sama onko työtön, kotiäiti vai työssä. Jos lapselle haetaan päivähoitopaikkaa, semmonen pitäisi myös järjestää.

Kunnat kyllä temppuilee tämän kanssaa. Jos perhe hakee tiettyä päivähoitomuotoa, esim. päiväkotia 4-5 vuotiaalle, sanotaan, ettei ole oikeutettu subjektiiviseen, koska ei hae mitä tahansa päivähoitoa, vaan nimenomaan päiväkotia. Sama varmaan jos hakee perhep.hoitoon...
tai sitten hoitopaikka osoitetaan niin vaikean matkan takaa, ettei kukaan viitsi lähteä lasta viemään ja hakemaan sinne, tai kaikki kolme lasta saa päivähoitpaikan eri puolilta kaupunkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:

No mä kanssa olin vähän :o!!! Ei täällä ainakaan pidellä paikkoja avoinna jos vaikka sattuisi työpaikka natsaamaan!

4 kk on se mitä laki sanoo. Olkoott työpaikka tai ei.

Jos työllistyy äkillisesti niin 2 VIIKKOA on se minkä laki sanoo.

Alkuperäinen kirjoittaja kuule:

Jos työllistyy äkillisesti niin 2 VIIKKOA on se minkä laki sanoo.

Vantaalla oli jo ennakkotapaus, tapaus on monta vuotta vanha.

Vantaan kaunpungilla työskentelevä nainen oli palaamassa töihin, haki hyvissä ajoin hoitopaikkaa, jota ei sitten saanut. Joutui järjestelemään töihin paluuta, hankkimaan lapsille kotiin hoitajaa yms. Haastoi kaupungin oikeuteen ja voitti sen.

Enpä minäkään kyllä ole helsingissä saanut kahdessa viikossa lapsille hoitopaikkaa, nyt kuukauden verran ootellu. Noh, kaks päivää enää ja sit menee hyvät duunit sivu suun. Pitäskö haastaa helsingin kaupunki? *vislaus* :)

Täällä pikkukaupungissa joutuu tasan tarkkaan odottamaan sen 4 kk (ja voi mennä vähän ylikin), jos siis ei ole heti työpaikkaa, jolloin se on sen 2 viikkoa. Mutta muuten täällä aina 4 kk (ja joutuu itse soittelemaan, että muistattekos nyt että meillä alkaa hoito viikon päästä, eivät ole vielä kertaakaan muistaneet...). Mutta aina ollaan saatu se hoitomuoto mikä ollaan haluttu (jopa se päiväkoti mikä haluttiin - toki meillä ei ole autoa käytössä, joten sekin pitää huomioida), ja ollaan myös ilman ongelmia pystytty vaihtamaan esim osapäiväisestä kokopäiväiseksi.