Lapsivettä vai virtsankarkailua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loppuraskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loppuraskaus

Vieras
Kävin siis nyt aamusella veskissä isomalla hädällä ja ponnistaessa lorahti jotain pönttöön, rakko tuntuu tyhjältä ja pissa siis ei tullut.
Aikaisemmin ei ole minulla virtsankarkailua ollut, mistäs nyt sitten tiedän mitä sieltä lorahti?

Jos on lapsivettä niin varmaan lorahtaa sitten jossain vaiheessa lisää?

Minulla on ollut valkovuoto niin vetistä ja runsasta että olen joutunut käyttämään pikkuhousunsuojaa jatkuvasti jo pidempään kun lorahtelee tuota valkovuotoa, onko lapsivesi aina vaalenapunaista?
Että erotanko sen nyt sitten tuosta valkovuodosta jos sitä lorahtelee pikkuhousunsuojaan?

Ja rv 37 nyt.

Mulla tiputteli lapsivettä ekassa raskaudessa ekan kerran rv 37+5. Huomasin kesken yhden tilaisuuden, että jotain vedenomaista valui jalkaa pitkin tippoina. Mullakin oli ollut vetistä valkkaria, mutta ei se pitkin jalkoja ja vaatteiden läpi ollut valunut. Muutoin oli minusta täysin mahdoton erottaa, onko kyseessä valkkari, lapsivesi vai virtsankarkailu (viimeksi mainittua ei ollut kylläkään ilmennyt raskauden aikana). Ei se neste mitään vaaleanpunaista ollut - tai vaikea sanoa, kun ei ollut vitivalkoiset vaatteet päällä. Seuraavan kerran vettä alkoi tiputella rv 38+2, ensin pieninä tippoina ja tuntien kuluessa isompina lorahduksina, ja vauva syntyikin sitten tuona päivänä.

Ainoa varma tapa tietää, onko kysymyksessä lapsivettä on mennä sairaalaan, jossa testaavat nestettä tikulla. Tietysti, jossa vettä alkaa tulla isoina toistuvina hulahduksina, on tilanne selvä. Mutta tiputtelua, jollaista mulla oli, on hankalampi tunnistaa. Mulle sanottiin, että jos sikiökalvossa on ylhäällä reikä, voi tulla pientä tiputtelua joka voi sitten loppuakin itsestään.

Seuraa tilannetta, ja jos asia painaa mieltä soita synnärille. Jos epäilyttäviä vuotoja tulee toistamiseen kannattaa mennä synnärille. Voit myös laittaa siteen ja seurata tihkuuko siihen nestettä.

Veikaan että pissaa oli mutta joo jos lapsivettä ni lorahtelee lisää. Jos sikiökalvot menee rikki ylhäällä tai niihin tulee reikä vettä saattaa tulla hieman vähemmän ja tihkuttamalla. Tällöin synnytyskään ei aina käynnisty. Lapsivesi voi olla myös vihertävää ja selkeästi vihreää jolloin lapsi ulostanut lapsiveteen ja kertoo ettei vauvalla ole välttämättä kaikki hyvin. Tällöin yhteys välittömästi sairaalaan ( eikä ole harvinaista että vesi vihreää). Jos vettää tulee kunnolla pikkuhousunsuoja ei riitä vaan vettä tulee PALJON. Soita tai käy synnärillä voivat tikuttamalla nnähdä mitä neste oli, täältä vaieka huudella ;)

ajattelin että täällä olisi jollain ollut vastaavaa, ja osaisi ehkä kertoa että onko hänen kohdallaan ollut kyse lapsivedestä ja että onko erottanut sen lapsiveden muista lorahteluista?

no mulla oli tokassa raskaudessa vastaavaa, ja oli ilm. virtsaa sillä lapsivesi meni vasta synnytyssalissa vähän ennen kuin vauva tuli ulos. mut ei tuosta sun tapauksesta voi toki silti tietää. soita tosiaan synnärille jos asia painaa mieltä. muutoin odottele tuleeko lorahtelua lisää.

Mulla toisen lapsen raskaudessa lapsivettä tihkui pari viikkoa. Luulin todellakin ensin että kyse oli virtsankarkailusta, ja vasta kun kehtasin asiasta mainita ystävälle, tajusin tosiaan että kyse voi ollaa myös lapsivedestä.
Menin välittömästi tk:seen, jossa tikulla testasivat, ja lapsivettä se oli.
Ei se lapsivesi siltä aina kerralla räjähdä, vaan voi tosiaan tihkua pikkasen viikkojakin.

Viime raskauden loppuvaiheessa mulla oli virtsankarkailua jonkin verran. Vimeisellä viikolla ajattelin, että olisiko nyt ollut lapsivettä: otin B-vitamiinitabletin ja sehän värjää virtsan nopeasti keltaiseksi. Laitoin siteen housuihin ja huomasin, että keltaista nestettä sieltä lirahtelee. Aloimpa sitten heti synnytyksen jälkeen treenailemaan lihaksia...

Yhteistyössä