lapsivettä vai valkovuotoa?

  • Viestiketjun aloittaja tuleva äityli
  • Ensimmäinen viesti
tuleva äityli
sellaista tässä mietiskelin että mistä erottaa lapsiveden valumisen valkovuodosta? Itselläni rv30 menossa ja "valkovuoto" on ollut erittäinkin kirkasta ja normaalia runsaampaa.. Mistä tiedän etten valu pikkuhiljaa lapsivettä?

Ystävälläni oli aikanaa pieni reikä kalvoissa josta hän valui pienen määrän lapsivettä ennnen aikojaan ja vaikka hän mainitsi asiasta lääkärille niin sitä ei otettu kuuleviin korviin mutta synnytyksen koitettua näin todettiin käyneen...

Nyt mietin että mistä tiedän onko mun aiheellista epäillä lapsiveden vuotoa??

osaako kukaan sanoa?
 
MinttuO ejk
Hankalahan sitä on erottaa näin silmällä vaan. Haju tietty voi olla se joka kertoo...lapsivesi tuoksuu vähän samalle kuin sperma...ainakin sille se minusta tuoksui kun ekalta lapselta lapsivedet meni eteisen lattialle...ja joku muukin tainnut niin sanoa.

Varmuuden asiasta saat kun soitat neuvolaan ja pyydät sellaista (olikohan) lacmus-paperia...se muuttaa värinsä siniseksi kun on kosketuksessa lapsiveteen. Se on helppo keino saada varmuus. Toki pikkulorahtelua hankala saada kiinni mutta kannattaa soitella huomenna neuvolaan ja kysellä ohjeita.

 
c 81
Itse epäilin samaa pari viikkoa sitten, ja sanoi sekä neuvolassa että äippäpolilla että pitää heti mennä tarkistuttamaan jos epäilee! Ota aamulla neuvolaan yhteys!
 
testattiin sama
Multa testattiin sama n. kuukausi sitten. Nyt rv31. Ei ollut lapsivettä. Valkovuoto vaan muuttunut tosi vetiseksi. Hyvä niin. Tänään kyllä taas mietin kävelylenkillä, että housut kastuu, että tihkunko vai en...
 
antzi*
Itse kävin eilen illalla päivystyksessä kun on viikon tullut TOSI vetistä ja runsasta vetistä vuotoa (käytän pikkarisuojaa ja silti joutuu 2-3pikkarit vaihtaa päivässä). Nyt vasta rv25 menossa...Ottivat sen lapsivestitestin, ultrasivat ja katsoivat vielä vauvan sydänkäydät ja ottivat tulehduskokeetkin ja kaikki ok. Eli valkkaria oli. Tosiaan tosi hankala tietä mikä sitten on lapsivettä ja mikä ei. :(

Tuo paperi mitä neuvolasta saa oli ihan uutta mulle! Ihme kun ei ole aiemmin tarjonnut sitä kun olen koko raskauden ollut paniikissa tuon lapsiveden kanssa...
 
Meritsa
Minulla oli reikä kalvossa ja lapsivettä tihkui. En tiedä kuinka kauan sitä kesti. Edes neuvolassa minua ei otettu tosissaan, sanottiin vain "valkovuotoa se on". Lopulta kun en enää malttanut olla kotona, lähdin äippäpolilla käymään. Silloin oli rv 37+5. Tuo outo tunne oli ollut ehkä 5 päivää. Kätilöt suhtautuivat tosi inhottavalla tavalla tyyliin "lähde kotiin". Lääkäri sanoi hyvin tylysti, että "kyllä sä tietäisit varmasti jos se on lapsivettä". No sitähän se sitten oli kuitenkin.
Eli kannattaa vaatia tutkimuksia, jos vähänkään epäilee asiaa. Testi on tosi helppo tehdä.
Minulla vuoto oli vähäistä, en edes sidettä tarvinnut. Ultran mukaan lapsivettä oli muka normaalisti, mutta kun vauva syntyi ja kalvot puhkaistiin, ei sieltä tullut paljon mitään. (Minulla on ennenkin kalvot puhkaistu ja se on melkoinen loiskahdus).
Tunne oli lähinnä sellainen, että pissa lorahtaa housuun. Mutta silti tuntui, että se tulee "väärästä paikasta". Ja housut todella vain vähän kostuivat.
 
viikolla25
Voiko vähäisestä lapsiveden tiputtelusta olla jotain haittaa lapselle? Eikös tuo lapsivesi vaihdu useasti, että ei sen kai ihan pitäisi päästä loppumaankaan, jos vähän silloin tällöin tiputtaa?
 
Milla Maqia
Mä sain kohtu tulehduksen, jonka syyksi sanottiin se että lapsivettä tihkui pienestä reiästä monta päivää. Mutta tämä kai aika äärimmäisen harvinaista!
 
kuravelliä
Multa meni lapsivedet ja olin todella epävarma koko jutusta. soitin päivystykseen (illalla) ja sanoivat, että tuu 12 tunnin päästä, jos ei oo synnytys sitä ennen alkanu. Ei alkanu ja menin sinne ja makasin vauva sydänkäyrässä pari tuntia, otettiin verikokeita ja testattiin,onko kohdunsuun hujakoilla lapsivettä, kaksi kertaa, molemmat testit negatiivisia. Lääkärillä oli kiire, joten oli vaan katsonut tuloksia ja todennut, että voi laittaa kotiin, ilman ultraa, ei oo vedet menny. Vauva syntyi 5 vrk myöhemmin, vihreässä kuravellissä, kun lapsivedet oli sittenkin menneet ja vauva kakannut sinne vähiin vesiin mitämahdollisesti jäljellä oli. Kalvojen puhkaisusta ei tullut tippaakaan vettä...

Aina ei ne testitkään pidä paikkaansa ja kun kysyin jälkikäteen lääkäriltä, olisiko sen lapsiveden meno todeta esim sillä ultralla, joka jäi tekemättä, niin kierellen ja kaarrellen sain vastauksen, että heluottavat niihin testeihin kuin viimeiseen sanaan...

Pitäkää lujasti puolenne!!!
 
vuosia sitten...
Niin kun synnytin ensimmäiseni, oli minulla kahdet kalvot, luultavasti. Eli alkujaan oli ollut kaksoset, joista hyvin yleisesti se toinen alkio jo kuihtuu pois. Siitä oli kuitenkin jäänyt kalvot, jotka oli toisten kalvojen ympärillä, näitä kalvoja ei pystynyt näkemään edes ultrassa. Kun aloin tihkuttamaan vettä (kirkasta lämmintä vettä) niin lähdettiin iki-ihanaan synnytyssairaalaan (valitettavasti nyt jo suljettu), jossa minut perinpohjin tutkittiin. Lääkäri sanoi, että kalvot menneet ja "repi" rääppeitä vähän pois, ja kylällä saat käydä syömässä, mutta heti sitten takaisin. Tultiin takaisin ja ihmeteltiin ja katseltiin telkkaa, olin käyrillä ja ihmeteltiin lisää. Lopulta laittoivat edistystippaan, kun alkoi olla 12 tuntia sairaalan ekasta merkinnästä aikaa. Tunti pari meni vieläkin ja sitten kätilö kutsui lääkärin ihmettelemään, No mutta katsos, kalvothan sielä oli täydellisen ehjänä! Mutta mitäs teet, synnytys oli tavallaan pakolla käynnistetty ja niimpä esikoiseni syntyi lopulta parissa tunnissa ryminällä. Juuri ja juuri 3kg poika, ultran mukaan 9pv etuajassa, kuukautisten mukaan 2pv.

Kannattaa tarkistuttaa asiat, monesti kun rauhallisesti ja nätisti kertoo asian niin ottavat hoitaakseen. Vaatimalla harvoin saa kilttiä kohtelua, vaikka sitten olisi kuinka raskaana tahansa. Tässä raskaudessa epäilin kohdunulkoista ja kaiken mahdollisen avun sain neuvolasta, lääkäriltä ja keskussairaalan kätilöiltä mitä tarvitsin. Tosin asun pienellä paikkakunnalla missä jokainen kuntaan syntyvä lapsi on kultaa kalliimpaa.
 
Jepa1
Laita pikkuhousunsuoja, lapsivesi väriltään vaaleanpunaista. Elikkäs jos keltaista tai muuta ilmestyy pikkuhousunsuojaan, niin todennäköisesti se on sitä valkovuotoa. Ja joo, sitä valkovuotoa todella tulee "litkuna" sieltä... kuuluu asiaan...
 

Yhteistyössä