lasillinen

  • Viestiketjun aloittaja shampanjaa
  • Ensimmäinen viesti
shampanjaa
Voiko raskauden aikana juoda lasillisen kuohuviiniä? Onko siitä haittaa sikiölle? Menen huomenna ylioppilasjuhliin jossa varmasti tarjotaan tervetuliaismalja, enkä tahtois kieltäytyä koska sitten alettais ihmetteleen miksen ota, enkä tahtoisi kertoa vielä asiasta. Olen rv 5+6.
Miten muutenkin asia on, voiko juoda esim. lasillisen punaviiniä 2x kuukaudessa?
 
mukaan
Minä sain neuvolasta ohjeen, että nykyään on ""nollatoleranssi"" raskausajan alkoholinkäytön suhteen, pientäkin määrää pidetään siis haitallisena ja tuon suuntaisia tietoja olen muualtakin kuullut. Käytännössä kyllä lasillinen satunnaisesti ei kai haittaa, mutta ihan oman harkinnan mukaan. Tervetuliaismaljan joisin minäkin, mutta nuo viinit jättäisin pois, nehän eivät ole mitenkään ""pakollisia"". Ja kohta joku kirjoittaa että juovathan ne ranskassakin.. Mutta siis itse sinä päätät mitä haluat välttää ja mitä et.
 
!
Voit huoletta lasillisen kuoharia juoda. Myöskään lasillisesta punkkua tai saunasiideri kerran viikossa ei ole haittallinen, näin ainakin meidän neuvolassa sanottiin. Mulle ei kuitenkaan raskausaikana maistunut alkoholi. Punkkua maistu pahalle ja siideri kuselle ;)

""Nollatoleranssi"" on lähinnä siksi, ettei voida tietää mikä on kenenkin kohtuukäyttöä.
 
Voit juoda
Ei kannata tuosta murehtia. Laisillinen viiniä silloin tällöin on ok. Myös saunakalja, itse vaihdoin saunakaljan ykköseen. Maistuu samalta, eikä ollut mitään tarkoitusta juoda väkevämpää, koska ei kuitenkaan mitään humalaa oltu hakemassa ;)

Mutta varmasti tervetuliasmalja on ihan ok.
 
.
Minulle sanottiin neuvolassa, että ensimmäisen kolmen kuukauden aikana jolloin lapsi kehittyy voimakkaasti olisi hyvä pitää nollalinjaa, siitä syystä, että ei tiedetä missä menee riskiraja. Tämän jälkeen lasi viiniä silloin tällöin ei ole haitallista. Joten kyllä varmaankin tervetuliaismalja alkuraskauden aikana on täysin vaaraton.
 
Missu
Mä join punaviiniä toissaviikonloppuna (onneks vain kaks pikkulasia)kun en vielä tiennyt raskaudesta. Jostain luin että hedelmöittymisestä se viikko eteenpäin ""pussi"" kiinnittyy ja tuohon kiinnittymiseen jopa auttaisi lasillinen punaviiniä? Tää on kyllä vanhankansan uskomus. Milloin sitten alkaa sikiön ja äidin yhteinen verenkierto? ei varmaan heti hedelmöittymispäivänä, joten sillon kun ei tiedä olevansa raskaana ei vaaraa pitäisi olla (siis se yks kaks lasillista). Kai enempi tärkee on riittävän terveellinen ruokavalio+liikunta+elämäntavat kuin yks tai kaks lasillista sillontällön. Suomessa vaan kun toi alkoholi on ongelma ja se saattaa joillakin harvemmin jäädä siihen yhteen on syytä sitten pitää nollatoleranssia.
 
Jep
Viikoilla 5-7 muodostuu istukka ja silloin äidin nautintoaineet kulkeutuvat vaaville. Varsinaista yhteistä verenkiertoa tavallaan tule olemaankaan (saivartelua).

Sitä ennen ""hitunen"" on ruskuaispussissa, äidin pahoilta tavoilta turvassa.
 
Saana
Viiniä yleensä juodaan niin hitaasti, ettei maksa taitaa polttaa sen alkoholimäärän sitä tahtia, kun lasillista nauttii eli en pitäisi satunnaista lasillista mitenkään vaarallisena.

Ymmärrän kyllä, että neuvolasta suositellaan nollatoleranssia, koska jos vaikka annettaisiin suositus, että ""kolme annosta viikossa on turvallinen määrä"" ja joku tätä kirjaimellisesti noudattanut saisi lapsen, jolla olisi joku alkoholinkäytöstä aiheutunut vamma, olisi siitä aika kovat seuraamukset yhteiskunnalle tai taholle, joka virallisen suosituksen on antanut. Luonto on niin merkillinen ja lapsen kehitys vatsassa niin monimutkaista, että ihan ilman syytäkin joku voi valitettavasti mennä pieleen. On siis helpompi suositella täydellistä haitta-aineiden välttämistä.
 
Jepille
Istukka kyllä muodostuu n. rv 9. Alkio ei ole ruskuaispussissa, vaan ruskuaispussi on ns. eväspussi, joka korvaa istukan ja näin ollen suojaa alussa alkiota :) ;ulla näkyi rvlla 7+5 ruskuaispussi ultrassa ei vielä istukkaa.
 

Yhteistyössä