Lasketaanko tyhjät ja hylätyt äänet erikseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kansalainen medborgare
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kansalainen medborgare

Vieras
Mietin jos tulee presidentinvaalien kakkoskierroksella tilanne, etten osaakaan päättää kumpaa äänestän. Onko silloin sama äänestää tyhjää tai kirjoittaa äänestyslappuun "en osannut päättää, onnea vaan sille joka voittaa" tms.:)

Äänihän hylätään aina jos sinne kirjoittelee ylimääräisiä, vaikka olisi numeronkin laittanut. Tyhjän äänestäminenhän taas on kannanotto: olen vaivautunut äänestyspaikalle tahtoen täyttää oikeuteni ja velvollisuuteni, mutten ole löytänyt sopivaa ehdokasta.

Niin että tilastoidaanko erikseen tyhjät ja hylätyt äänet vai meneekö kaikki samaan nippuun, onko kellään oikeaa tietoa?

Mun mielestä tyhjät lasketaan, kirkkoveneitä ja akuankkoja ei. Eli jos haluaa osoittaa mieltä ja sanoa, ettei ole yhtään hyvää ehdokasta, pitää äänestää tyhjää. Jos ei äänestä ollenkaan, on nukkuva, eikä siis mitään mieltä mistään.

Eikun olin väärässä. Tyhjä äänestyslippu hylätään.. tokalla kierroksella kannattaa siis antaa ääni omalle ehdokkaalle, tai jos hän ei ole jatkossa, niin sille, kumman haluaa mielummin presidentiksi. Jos ei ole mitään väliä, niin saa varmaan jäädä nukkumaan.

Eikun olin väärässä. Tyhjä äänestyslippu hylätään.. tokalla kierroksella kannattaa siis antaa ääni omalle ehdokkaalle, tai jos hän ei ole jatkossa, niin sille, kumman haluaa mielummin presidentiksi. Jos ei ole mitään väliä, niin saa varmaan jäädä nukkumaan.

Mielestäni nukkuminen ja tyhjän äänestys ovat ihan eri asioita. Tyhjää äänestävä tulee paikan päälle ilmaisemaan mielipiteensä, vaikka se mielipide olisikin, että ei näistä voi päättää. Nukkuva ei välitä ollenkaan koko vaaleista. Aion tulla äänestyspaikalle joka tapauksessa, mutta täytyy nyt katsoa ketä siellä toisella kierroksella on...

Jos haluat kertoa vahvan viestin vaaleissa, että kukaan edusteja ei kelpaa, silloin äänestetään tyhjää. Tyhjät äänet myös tulkitaan niin, vaikka ei siitä meille kerrotakkaan. Tyhjät äänet myös lasketaan ja ne ovat mukana äänestysvilkkautta laskettaessa. Se, että jätetään äänestämättä lasketaan samoin kuin eduskunnassakin, että nukkuu, ei kiinnosta ja tästä hyötyy aina isot puolueet. Nukkuminen ei todellakaan ole tapa kertoa mielipidettä, päin vastoin siitä on todellakin hyötyä joillekkin ja valitettavasti juuri niille, joita vastaan nukkuva luulee protestoivansa. Sellaiseen ideaalitilanteeseen tuskin päästään koskaan, että kaikki nukkuu. Tyhjää siis äänestämään.

Yhteistyössä