Laskettu aika tänään ja kokoarvio ainoostaan 2814g !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mude-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mude-75

Jäsen
26.02.2008
33
0
6
Lähettivät neuvolasta äippäpolille korkeen verenpaineen takia..Se osottautu
sitte ihan ok:ksi, ei raskausmyrkytystä ja se laskikin siinä, maattuani sydänkäyrässä tunnin verran.
Sitte tulikin ihan "puun takaa", ku lääkäri rutiininomaisesti kuitenkin ultrasi vauvan, että on ajankohtaan nähden tosi pieni..
Mitään selitystä asialle ei löytynyt. Mittasi useamman kerran, ja kaikki mitat oli onneksi symmetrisiä, eli yhtälailla pieniä kaikki.
Kyseessä on toinen lapseni, ensimmäisen sain 8v.sitten, ja hän painoi kuitenkin komeat 4020g. Lapsilla eri isä, mutta sekin"hassusti", että nykyinen mieheni (liiotellen-)puol metriä edellistä pidempi!
Ainoo mikä kaivelee on, että moneen viikkoon oma painoni ei ole noussut yhtään..parina viikkona oli grammalleen sama, viime vkolla -0,1kg, tänään
-0,5kg. Olen joka kerta neuvolassa ääneen ihmetellyt asiaa(kovaankin ääneen, koska olen ikäni ollut lihomiseen taipuvainen ja pojan kanssa oli tässä vaiheessa kiloja tullut n.12. -Nyt noiden miinusten jälkeen on tullut 6,9kg!) Milloinkaan ei neuvolan täti ole asiaan puuttunut tai edes esim. tiedustellut, syönkö. Samainen tätsy "kiljui" koko raskausajan tuttavalleni, jolle kertyi painoa koko raskauden ajan, ja yhteensä yli 20kg, vaikka sokeakin olisi nähnyt, että nainen oli kun tukki, siis turvoksissa nesteestä kauttaaltaan(ja synnytti viime viikolla pienen terveen tytön)
Nyt mulle annettiin tasan viikon päähän kontrolli, ellei synny ennen sitä, että katsotaan, onko kasvua ja lapsivedet ymt. Nyt oli kaikki virtaukset hyvät ja vettä oli riittävästi ja kaikki siinä mielessä ok.
Sanoivat vaan siinä, että yleensä kasvua seurataan 10pvän jakso, mutta kun kerran raskaus on tässä vaiheessa, ei tietty voida niin pitkään seurata.

Painoarvio voi hyvinkin heittää eli todennäköisesti kaikki on kunnossa. Omani arvioitiin melkein puoli kiloa kevyemmäksi ja serkkuni vauva yli kilon pienemmäksi kuin mitä oli!

Tsemppiä viimeisiin päiviin!

Mun vauva arvioitiin noin viikolla 39+3 painavan 2,9 kiloa, eika mulle sita ainakaan mitenkaan kauhisteltu. Syntyessaan viikolla 40+2 osoittautuikin viela pienemmaksi (2750g) eika edelleenkaan kukaan ollut yhtaan huolissaan. Ja me vanhemmat ollaan vahintaankin keskimittaisia. Vauva tayttaa ihan kohta vuoden eika mitaan ongelmia ole ollut. Ei ole kertaakaan edes flunssaa sairastanut.

Eli sinuna en huolehtisi liikaa. Todennakoisesti kaikki on hyvin =) Tsemppia loppumetreille!

Älä ole huolissasi, mulle myös sanottiin että hyvin pieni vauva tulossa, hyvä jos on 3kg syntyessään, no tytsy syntyi 41+1 ja oli 3070g/49cm terve ja hoikka tytsy, nyt vähän vajaa 4,5kk iässä kuitenkin 7000g/67cm

Ja sekä minä että lapsen isä ollaan ihan normaali kokoisia, mies jopa aika isokokoinen.

Siskoni kävi synnytystapa arviossa raskaana ollessaan ja siinä lääkäri teki ultralla kokoarvion. Sai tulokseksi 3600g syntymäpainoksi ja vahvisti sanomaansa, että KORKEINTAAN. Hankalaa on kuulemma silti saada oikeita arvioita edes ultralla, sillä vauva on jo niin tilaavievä, että ultra vääristyy.

No poika hänelle syntyi rv40+3 ja painoikin sitten 4210g ja 54cm :whistle: Että helposti voi olla kilonkin heittoja suuntaan jos toiseenkin.

Miepä kerron omat kokemukseni. Elikäs esikoinen on eri isälle kuin kolme seuraavaa, kuinkas ollakaan syntyessään esikoinen oli näistä kaikkein pienin, vaikkakin esikoisen isä oli huomattavasti pidempi kuin tämä nykyinen mies. Itseasiassa nykyinen mieheni on pienikokoinen ja hyvin hoikka, kun taas meidän yhteiset lapsemme ovat (kaksi kolmesta oikeastaan) olleet jättiläisvauvoja. Että niinkin voi mennä..

Toisekseen noissa ultra-arvioissa on noin 10 prosentin heitto mahdollisuus suuntaan tai toiseen ja joskus jopa enemmän, toisekseen se on vain arvio. Ja kolmannekseen aivan erilaisia tuloksia voi joku toinen lääkäri saada vauvan mitoista mitä joku toinen. En ottaisi kauheesti stressiä tuosta.

Niin ja itsekin pienennyin viimeisimmän raskauden loppupuolella, muutamia kiloja jopa.. Ja viimeisin vauvoista olikin yllättävän pieni! Mutta kaikin puolin terve ja hyvin voiva tapaus.

Yhteistyössä