laskettu aika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi?

Vieras
Moi!

Kuukautisista laskettuna laskettu aikani olisi 17.2. Raskaus olisi tällä hetkellä siis viikoissa 12 + 5.

Kävin eilen np-ultrassa jossa lääkäri laski sikiön koon mukaan raskauden kestoksi jo 13 + 4, vaikka kuukautisista laskettuna tilanne oli 12 + 4. Eilinen pääperämitta oli 6,7 cm, joka viittaa siihen että raskaus olisi viikkoa pidemmällä.

Periaatteessa mulle ei ole niin suurta merkitystä sillä kummassa tilanteessa mennään, mutta ihmetyttää silti... erityisesti siksi koska tein ovistestin ja sen mukaan sitten ajoitimme puuhastelut ja pari viikkoa siitä jäi sit menkat pois ja testi näytti plussaa. Tämän aikataulutuksen mukaan menossa olisi siis 12 + jotain. Nyt sitten ihmettelen tuota lääkärin laskelmaa, joka siis perustuu suurin tilastoihin, että vaavi olisikin viikkoa vanhempi, hmm...

Joka tapauksessa on ihanaa olla raskaana ja oli niin helpottavaa eilen nähdä pikkuinen ekaa kertaa, np-mitta oli 1,7 mm, hyvä niin. Mikä teillä muilla on ollut tuo pääperämitta viikolla 12+jotain?

Jäin itsekin miettimään hieman samaa, mulla vaan oli toisinpäin. Kävin ultrassa 13+1, mutta vesseli oli pääperämitaltaan vain 5,6 cm, joka vastasi viikkoja 12+1. Laskettua aikaa ei vielä muutettu, sanottiin että katsotaan sitten rakenneultrassa vastaako kasvuvauhti vielä tätä.

Mulla ollut säännöllinen kierto ja ovulaatiokin on arvioitu olevan ihan oikeassa kohdassaan, joten mistä nämä heitot johtuu suuntaan tai toiseen? Ja laskenko nyt kumman mukaan viikot...?

Mulla siirtyi np-ultrassa kanssa la aikaisemmaksi verrattuna kuukautisista laskettuna. Kierto on ollut aina tasainen. Vaikka neuvolapapereissa yms. on tuo uusi laskettuaika itse ajattelen sitä alkuperäistä. Eipähän sitten ihan loppumetreillä häiritse jos muka yliaikaiseksi menee.

Jos la:ta ei ultrassa muutettu niin silloin eivät viikotkaan muutu. Mulla oli esikoisen kanssa ultra viikolla 12+5 mutta vastasi kokoa 12+0. Siirsi la:aa joten viikotkin muuttuivat ultran mukaisiksi. Viikot ovat la:n mukaan niin että la on rv40. Siis jo la:aa ei muuteta ei viikkojakaan mennä muuttamaan.

Mulle np-ultran tehnyt kätilö sanoi, että varhaisraskauden ultra tehdään juuri siitä syystä, että jo np:n aikaan perintötekijät alkaa vaikuttaa niin, ettei laskettua aikaa voida sillä perusteella enää määrittää. Itsellänikin np:n näyttämänä olisi viikkoja ollut yksi enemmän, mutta keinoalkuisena tiesin, ettei se ollut mahdollista.

Yhteistyössä