laskettuaika

  • Viestiketjun aloittaja salli
  • Ensimmäinen viesti
salli
Ensin hieman taustaa: Olemme mieheni kanssa yrittänyt tulla raskaaksi jo todella pitkän ajan. Jossain vaiheessa tilanne meni niin epätoivoiseksi että kalenterin ja kuumemittarin kanssa vahdin sopivaa päivää rakastelulle.

Viime syksynä päätimme että nyt loppuu laskeminen ja vahtaaminen, joten lopetin myös kuukautisten merkkaamisen kalenteriin. Olin niin kyllästynyt.

Nyt sitten on ollut tosi outo olo jo pari viikkoa ja oli jo sellainen olo että kuukautisten olisi pitänyt jo alkaa. Tänään sitten tein raskaustestin joka näyttää plussaa!

Mites nyt sitten? Nyt en osaa yhtään laskea missä vaiheessa raskaus on. Yhdet kuukautiset kylläkin vasta myöhässä. Olen tässä yrittänyt miettiä pääni puhki milloin edelliset kuukautiseni oli ja saada jonkinlaisia mielleyhtymiä jouluun, uuteen vuoteen... Mutta en millään saa päähäni sitä milloin edelliset kuukautiseni oli. Niin totaalisesti sain unohdettua lastentekohommelit. Ilmeisesti siitä oli kyllä se hyöty että tulin sitten raskaaksi :)

Mutta miten saisin selville nyt viikot ja milloin minun pitäisi mennä neuvolaan? Aika tyhmiä kysymyksiä kylläkin ;)
Olen vain niin tohkeissani.
 
Salli
Meitä näyttääkin olevan nyt kaksi Sallia täällä :)

Yleensä neuvola ottaa ensimmäisen kerran vastaan noin rv 8 tienoilla. Ehkä heillä on ultra, jolla voivat arvioida kuinka pitkällä raskautesi on tai voit varata ajan yksityiseen ultraan. Niskapoimu-ultrassa (noin rv 12) saa jo todella hyvän arvion sikiön iästä.

Soita rohkeasti neuvolaan ja selosta tilanne. Eipä siinä kai oikein mitään kotikonstia ole, jos et tosiaan viimeisiä kuukautisia muista.

Salli rv 17+5
 
?
Onkos sulla muistissa edelliset kuukautiset ja tiedätkö kierron pituuden edes suunnilleen? siitähän voisit sitten laskea millon on viime menkat alkanu ja sitä kautta edes suurinpiirtein laskettua aikaa ja kannattaa sinne neuvolaan soitellessa sanoo sit ettet osaa sanoo miten pitkällä on menossa.
 
-
Minullakaan ei ollut hajua kuukautisten ajoista. Teimme niin, että annoin arvion, jonka perusteella neuvola-aika sovittiin. Lisäksi kävimme yksityisellä katsomassa, odotammeko ihan oikeasti lasta. Siellä alkion koosta määriteltiin laskettuaika ja sitä tietoa käyttäen pystyi sitten menemään kaupungin np-ultraan. Sen ultran perusteella taas laitettiin neuvolakorttiin laskettuaika, jonka mukaan puolestaan menee Kela-korvaukset yms. asiat.

Eli jos et muistelemalla saa päivää mieleesi, niin kerro se suoraan neuvolassa. Kyllä päivää siellä jaksettiin vatvoa, mutta kun en tiennyt niin en tiennyt. Pystyisitkö muuten arvioimaan hedelmöittymishetkeä mitenkään ja siitä laskemaan kuukautisten alkamisajan?
 
T:
Laskauslaskurit olettavat, että hedelmöittyminen on tapahtunut 2 viikkoa, eli 14 päivää viimeisten kuukautisten alkamisesta. Eli jos tiedät suunnilleen, milloin hedelmöittyminen on todennäköisesti tapahtunut, lasket siitä 2 viikkoa taaksepäin.

Jos pystyt edes viikon tarkkuudella sanomaan, milloin viimeiset kuukautisesi olivat, on se jo ihan riittävän hyvä tieto ensimmäistä neuvolakäyntiä varten. Ei kaikilla ole senkään vertaa hajua siitä, milloin raskaus on alkanut, mutta silti ne neuvolarutiinit saadaan toimimaan ja laskettuaika selvitettyä. Joka tapauksessa se LA tarkennetaan ultralla.
 
Mie
Mulla oli ihan sama ongelma. Ihankuin olis joku lobotomia tehty eikä mitään muista. No laskeskelin sitten omien muistikuvien mukaan olevani nyt n. 11 viikolla, mutta kun menin ultraan niin kehitys on vasta 5-6 viikon kohdalla. Nyt on sitten kaikki ulalla kun ei tiedetä onko mennyt kesken vai onko kaikki ok. Arvasin että blondille käy näin...
 
salli
kiitos kaikille!
selventi tosi paljon ajatuksia.
Laskujeni mukaan olen nyt sitten raskausviikolla 5.
Nyt vaan täytyy odotella rauhassa, että kaikki menee hyvin.

Nyt vielä seuraava kysymys joka askarruttaa.
Olemme lähdössä maaliskuun alussa 2 viikon matkalle karibialle. Lento sinne kestää n.10h. Matka osuu raskausviikoille 12-13. Onkohan matkalle lähtöön jotain estettä, kun nyt olenkin raskaana?

Nämä kaikki kyllä varmasti selviää ensimmäisellä neuvolakäynnillä, mutta nyt on jotenkin pää ihan sekaisin!
 
Felicia
Voihan, joo mulla on täällä tilanne että viime menkkojen kohdalla on vaan pelkkää tyhjää. :D Ei mitenkään muista! Olin laittanut ylös ne tarkkaan ja tunnollisesti appsiin, kunnes plussan yrittäminen alkoi tuntua liialta yrittämiseltä.. Niin lakkasin merkkaamasta kalenteriin. Oli näköjään toimiva taktiikka! xD Mutta nyt en todella muista koska viimeksi oli.. Voi vaan arvailla viimeisimmistä merkinnöistä.

Clearbluen mukaan menossa 2-3vk. ☺ Ihan alussa siis.
 

Yhteistyössä